• Annikaros76

Hjälp mig! Mitt barns far sätter mig i skiten..

Snälla hjälp mig. Jag har varannan vecka. Idag skulle jag ha hämtat mitt barn på skolan. Men fick telefonsamtal om att han vabbade henne idag för hon var trött efter helgens förskylning. Så jag skulle hämta upp henne i bilen vid centrum efter jobbet. Vi morsade på varandra och kallprata lite. Sen i bilen luktar min dotter avföring. Hon har aldrig haft problem med toabesöken. Dottern förklarar då att hon bajsade på sig i centrum eftersom hon e magsjuk. Men pappa har försökt torka bort det med våtservetter. Hon sa sedan att hon kräkts och bajsat i byxan i helgen. Jag ringer mitt ex men har inte fått tag på honom. Nu e det 48h regel, men han har ringt och ljugit för skolan att hon bara är trött sen hållt tyst om magsjukan och lämnat över det till mig utan ett ljud. Min fråga: visst har man skyldighet att säga till om sitt barn är magsjuk. Jag kommer hålla 48 h regel pga smittorisk. Kan jag anmäla mitt ex? Skolan kommer börja undra vad det är som pågår? Kan skolan anmäla honom? Det här är inte första gången denna situation uppståt....

• Svar på tråden Hjälp mig! Mitt barns far sätter mig i skiten..
  • Anonym (WTF???)

Din dotter har fått gå runt i sin egen avföring för att ditt ex inte vill berätta att hon är magsjuk, och du undrar om du kan anmäla honom för att han inte berätatt för dig?
    NEJ FÖR FAN, ANMÄL ASET för att han inte tar hand om sitt sjuka barn!!!

• Anonym (r)

Kiss- och bajsfetichist som är igång igen?

• Annikaros76

Absolut, jag vill verkligen ha hjälp hur jag ska gå till väga. Jag ska prata med skolan imorgon. Tror ni att skolan ser allvarligt på att han ljuger om att hon inte är magsjuk?

• Annikaros76

Det hade han nog gjort om inte jag satt i bilen och vänta. Hon hade precis bajsat på sig och han fort med henne på toa och sen lämna henne. Han har ljugit för både skolan och mig och behandlat vår dotter på det här viset. Jag vabbar imorgon och måste ju berätta att hon va magsjuk redan i dag då mitt ex sa att hon bara va trött..

• Anonym (Morsanruu)

Jag tror skolan gör någon slag av anmälan? Eftersom han mörkar magsjuka som smittar och du ovetandes lämnar ett barn som bär på smitta. Är osäker. Någon som vet?

• Anonym (Morsanruu)

Varför sa han inte bara som det va? Att er dotter är sjuk? Var han rädd för att få ta hand om sitt egna barns välmående eller vad är problemet?

• glutten

Förlåt, jag är inte så insatt i det här med magsjuka, men - vad är det skolan ska anmäla? Jag fattar ingenting.

• Annikaros76

Jag läste lite om Smittskyddslagen ang barnomsorg. Föräldrar som medvetet lämnar barn med smitta som i detta fall kräk och magsjuka. Att skolan kan anmäla en förälder som medvetet lämnar sitt magsjukt barn i skolan kan inte va en bra förälder..om man inte ens kan vara ärlig och vabba behöver man inte ens ha vårdnaden

• glutten
    Annikaros76 skrev 2015-01-20 00:07:48 följande:

Jag läste lite om Smittskyddslagen ang barnomsorg. Föräldrar som medvetet lämnar barn med smitta som i detta fall kräk och magsjuka. Att skolan kan anmäla en förälder som medvetet lämnar sitt magsjukt barn i skolan kan inte va en bra förälder..om man inte ens kan vara ärlig och vabba behöver man inte ens ha vårdnaden

Aha. Men lät han inte bli att säga nåt för att undvika att du skulle propsa på att han behöll dottern hos sig tills hon var frisk, helt enkelt? Så att han skulle slippa vabba mer än en dag? För det är väl klart han fattade att du skulle märka att hon är magsjuk.

OBS säger inte att han agerat okej, alls! Men barnet har trots allt inte lämnats sjuk i skolan - han var hemma med henne idag - och du kommer vad jag förstår att hålla på 48h-regeln (48h efter sista kräkningen är det va?). Så vad gäller skolan är ingen skada skedd.
  • ano nym are

Skulle du tagit emot barnet om du visste att hon var sjuk? Om du tvekar eller svarar nej, så vet du varför han inte sa något.

Det är inte bra stil att ta upp sitt sjuka barn ur sängen för att göra en överlämning, men jag tror att rent rättsligt: din vecka - dina bekymmer. 

Vet du om hon varit magsjuk hela tiden? magsjuka kan komma efter några dagars förkylning. Kanske inte jättesanolikt, men dock en möjlighet att han inte heller visste något om magsjukan när de satte sig i bilen.... (jag hade tagit med klädbyte om jag visste att jag skulle sitta med ett magsjukt barn i bilen)

Svar på tråden Hjälp mig! Mitt barns far sätter mig i skiten..