• Evernote

Kabinbagage bara problem på vintern?

Det är fan vad strulandet med kabinbagage försenar flyget, så man kan förstå Ryan med flera som är tuffare. Ryan skickar nekar att ta in hälften om man inte betalt extra. 

Ner till Malaga över julen och hem höll folk på med att pula in stora vinterjackor, det blev smått kaos och fullt. Vi trodde inte man behövde vinterjacka på flyget så de gick i incheckat.

Struligt på sommaren och värre på vintern. 
    Enda felet blev att vi fick gå ut i halkan på Arlanda för att gå in via trappa ibak utan vinterkläder en kort sträcka.

Flygvärdinnan sa att folk tar för mkt.
    Ingen har koll innan ser det ut som, utom på Ryan och i Växjö.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kabinbagage bara problem på vintern?
  • Nyfiken gul

sådär ser det ut på alla flyg jag flygit med.  Inget specifikt bara för Ryan air. 

Felet är att man över huvud taget FÅR ta med sig bagage in i kabinen.  

checkar man in allt utom en lite nätt handväska där man har pass och plånbok så är problemet löst. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

och kan tillägga att det ser lika bedrövligt ut oavsett årstid... 

• Dixie

Felet är att flygbolagen inte följer de regler som de själva har - väg och mät allt bagage innan man får gå ombord!

• K grrl
    Nyfiken gul skrev 2015-01-20 07:08:54 följande:

sådär ser det ut på alla flyg jag flygit med.  Inget specifikt bara för Ryan air. 

Felet är att man över huvud taget FÅR ta med sig bagage in i kabinen.  

checkar man in allt utom en lite nätt handväska där man har pass och plånbok så är problemet löst. 

Somliga av oss behöver ta med sig sådant som är ömtåligt och/eller nödvändigt att det inte går förlorat. T ex: blodsockermätare, insulin och sprutor eller annan medicin; glasögon (nope, skickar inte mina 8000-kronorsglasögon som krävs för att jag ska kunna se om jag tar ut linserna i bagage som kan försvinna), arbetsredskap som laptop eller ipad och fotoutrustning. Sorry, men man är inte riktigt intelligent om man skickar t ex systemkamera och objektiv värt 15 000 i incheckat bagage. 
  • Michael 310

Tar min väska som handbagage när jag flyger till och från jobbet, mest för att jag inte har tid och lust att stå och vänta i 30 min på att den ska komma på bagage bandet. En hellyhansen 50 l bag som brukar väga 5-6 kg och går att knöla ihop rätt bra.

Största problemet i mina ögon är alla dessa tomtar som blokerar mittgången fullständigt medans de i godan ro packar om lite i väskan, klär av sig sin jacka, viker jackan noggrant. kommer sen på att de glömt något i väskan vilket leder till ytterligare grävande innan de till slut sätter sig ned.

• Evernote

Incheckat kan komma bort eller bli bestulet så jag tar kameran, laptopen och värdesaker i kabinen, plus matsäck. Familjen har ungefär samma. Men ingen täckjacka som andra lägger på hyllan.

Det är bråttom att checka in och gå ombord, vem har tid att kolla och bråka.

En enda gång har de kollat vid incheckning, i lilla Växjö där de har mkt gott om tid. 

Ryan tar in de 70 första, om man inte betalar extra, resten går ner med incheckat. 

• Nyfiken gul
    K grrl skrev 2015-01-20 10:29:36 följande:
    Somliga av oss behöver ta med sig sådant som är ömtåligt och/eller nödvändigt att det inte går förlorat. T ex: blodsockermätare, insulin och sprutor eller annan medicin; glasögon (nope, skickar inte mina 8000-kronorsglasögon som krävs för att jag ska kunna se om jag tar ut linserna i bagage som kan försvinna), arbetsredskap som laptop eller ipad och fotoutrustning. Sorry, men man är inte riktigt intelligent om man skickar t ex systemkamera och objektiv värt 15 000 i incheckat bagage. 
    visst om man jobbar så ja..  Och har diverse sjukdomar 

Men 200 personer på ett charterflyg behöver INTE arbetsrelaterade prylar med sig. 

En enkel laptopväska tar heller ingen större plats så man måste stoppa gången och knöka runt i 15 min.  

Min pappa är svårt sjuk i diabetes och sockermätare, sprutor och sånt får enkelt plats i en något större nessecär. Han har oftast bara den och sina glasögon som handbagage när han flyger.  

och jag har också dyr kamerautrustning och sånt men det skulle vara det dummaste jag nånsin gjort om jag på en charterresa tog med mig kamera, objektiv och annat för flera tusentals kronor. 

dyra glasögon har jag också, förvaras enkelt i ett plåtfodral och kan stoppas i min lilla handväska.  (har linser) 

Så nej man måste inte ha ditten och datten i 20 kg tung kabinväska .   
  • K grrl
    Nyfiken gul skrev 2015-01-21 07:10:37 följande:
    visst om man jobbar så ja..  Och har diverse sjukdomar 

Men 200 personer på ett charterflyg behöver INTE arbetsrelaterade prylar med sig. 

En enkel laptopväska tar heller ingen större plats så man måste stoppa gången och knöka runt i 15 min.  

Min pappa är svårt sjuk i diabetes och sockermätare, sprutor och sånt får enkelt plats i en något större nessecär. Han har oftast bara den och sina glasögon som handbagage när han flyger.  

och jag har också dyr kamerautrustning och sånt men det skulle vara det dummaste jag nånsin gjort om jag på en charterresa tog med mig kamera, objektiv och annat för flera tusentals kronor. 

dyra glasögon har jag också, förvaras enkelt i ett plåtfodral och kan stoppas i min lilla handväska.  (har linser) 

Så nej man måste inte ha ditten och datten i 20 kg tung kabinväska .   
    Nu är jag ju i och för sig journalist och fotograf, och kameran är också ett arbetsredskap som kan behövas. Var dock inte medveten om att det var CHARTER som avhandlades (du pratade om ALDRIG) - jag flyger enbart reguljärt så då har jag tydligen inte i tråden att göra.

Hur som helst betyder inte större kabinväska att man bökar och uppehåller gången i en kvart.
  • K grrl

TS nämner inget om charter?

• K grrl

Ursäkta, du skrev inte aldrig, du skrev att felet var att man i överhuvudtaget tilläts ta med sig bagage i kabinen...

• sextiotalist

Åkte med SAS förra veckan, planet var fullsmäckat och folk fick ha ytterkläderna bakom ryggen eftersom förvaringen var full med kabinväskor och datorväskor.

• rfoto

Jultid och charter innebär oerfaret flygfolk. Inget konstigt med det.

• Evernote

Åker bara reguljärt med Norwegian eller SAS, har bara testat Ryan från Skavsta och Jet Time i Växjö en gång var. Charter var flera år sedan med Tomas Cook och Ving då vi fick frysa istället på sommaren. 

Verkar löjligt att släpa med sig vinterjackor i kabinen, det kan man checka in. Vi åkte 4 timmar bort, då har man ordentligt med väskor. 

Svar på tråden Kabinbagage bara problem på vintern?