paowra skrev 2015-01-21 03:25:00 följande:
Så lät det inte sist jag pratade med polisen om det. Du kan bli straffad för att ha den i bilen där du kan komma åt den för snabbt och enkelt. Vad jag vet är det bara elektriker som får bära kniv i almänheten. Sen är det ju från polis till polis vad de känner är nödvändigt att stanna någon för osv. Jag frågade även polisen. Jag som är målare, om jag är påväg hem från jobbet och har en morakniv i bältet på tåget tillexempelt kan en polis straffa mig för det? Ja sa hon då men det är nog inte många poliser som väljer att göra det, där emot om du skulle hamna i bråk eller liknande kan det bli trubbel för dig även om du inte har använt kniven. Jag vet inte vart du fått din information i från men jag anser min källa vara ganska pålitlig.
Min källa trumfar alla poliser i Sverige och kallas "lagen". Närmare bestämt knivlagen, 1 § andra stycket:
"Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat."
Det
är tillåtet att bära exempelvis en fällkniv under normala förhållanden, det står klart och tydligt i lagen och personer som har gjorts det har gång på gång friats i rätten. Det finns
inget i varken lagar eller författningar som reglerar att det bara är elektriker som får bära kniv så det är ett fullständigt absurt påstående.
En polis kan inte "straffa" någon som bär kniv, denne kan däremot anhålla, upprätta en anmälan och låta åklagare och tingsrätt ta hand om ärendet.
Så här säger polisens hemsida:
polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/
Exempel på undantag från förbudet:
militär som till uniform bär kniv
hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.
Notera gärna det sista här.
En hantverkare kan dömas till ansvar för att denne har en skruvmejsel i fickan, om åklagare kan bevisa att denna är avsedd för brott mot liv och hälsa. Lagen reglerar syfte och avsikt, inte vem man är eller vilket yrke man har. Däremot kan bedömningen förändras, en student har kanske ingen användning för en slidkniv medan en hantverkare har det. Då kan det bli skillnad i bedömningen kring hur motiverat och acceptabelt bärandet varit på bussen på vägen hem.