• Anonym (Ida)

Menorragi, vad ska jag göra om det här inte fungerar?

Hej alla på familjeliv, lite bakgrund:

Jag är 22 år och har haft väldigt rikliga blödningar sedan mensen började vid 11 års åldern. Jag har tagit mediciner sedan första sjukhusvistelsen.
    I början var det cyklokapron som vi valde att sluta med då jag hela tiden var tvungen att öka dosen. Sedan gick jag på vanliga p-piller tills nu innan jul då en läkare ville att jag skulle byta till minipiller efter att ha hört att jag har migränauror.

Nu har jag blödigt i princip oavbrutet i 12 dagar och undrar när fasen det här ska sluta, kommer det sluta? Vad ska jag göra om det inte slutar? Vad har jag för alternativ egentligen om minipillren aldrig börjar fungera "bra"? Hormonspiral är väl i princip samma som minipiller (bara ett hormon), och jag ska ju undvika östrogen... Ska jag prova cyklokapron igen? Kanske är dömt att bli som förut, att den tappar effekt.

Om min kropp inte "fixar det" med dessa minipiller så känns det som att jag har två val: små till normalstora blödningar hela tiden eller en 5-7 dagars helvetisk blödning varje månad...

Om jag inte hade velat ha barn i framtiden så hade jag lugnt velat få min livmoder bortopererad vid det här laget.

• Svar på tråden Menorragi, vad ska jag göra om det här inte fungerar?
  • Anonym (Ida)

40 som läst och ingen som svarat... Puffar lite.

• Anonym (Elsa)

Hej jag visste inte ens vad menorragi var men efter en snabb googling så verkar det finnas fler alternativ. Något nässpray och hormonspiral har jag sett. Minipiller verkar inte räknas som en behandling mot menorragi på sidorna där jag har läst så det kanske inte är något bra alternativ.

Försök att läsa in dig lite själv på "seriösa" sidor där det skrivs om problemet och be att få prova något annat.

Har du blivit ordentligt utredd eller har de bara skrivit ut p-piller på rutin? Det verkar ju kunna finnas någon bakomliggande orsak till problemet ibland....

• Anonym (Cerazette)

Jag har inte alls samma problem som dig, men angående att du blöder tolv dagar, jag äter cerazette (minipiller) sen tre månader tillbaka. När jag ätit i 2 veckor så började jag blöda, inte jättemycket men endå tillräckligt, jag blöder fortfarande efter 3 månader...

Min bm sa att jag skulle låta det gå 6 månader innan jag slutade för det kan ta så lång tid för kroppen att ställa in sig...

• isadora81

Även om hormonspiralen är ungefär samma hormon som minipillret du tar så är det ändå en annan dos. Hormonspiralen mirena är väldigt effektiv på att stoppa blödningar. Hormonspiralen jaydess är mindre till storleken men den är inte lika effektiv på att stoppa blödningar. Det är en dosfråga. Testa mirena.

• Anonym (Ida)

Minipiller kan fungera väldigt bra, men hittills verkar det inte någon höjdare. Tänkte hålla på tills den här omgången är slut (köpte förpackning med 3 kartor) och sedan göra ett återbesök hos doktorn.

Hormonspiral är något jag verkligen vill undvika, jag gillar inte tanken av att ha något i mig och t.o.m. tamponger känns otroligt obehagligt att använda.
    Nässprejen tror jag är ganska specifikt mot en viss blödningssjukdom, är det inte det? Jag har aldrig fått bekräftat varför jag blöder såhär mycket.

De har tagit mycket prover på mig genom åren men inte direkt gett mig någon diagnos. Jag har låga järnvärden och jag blöder mycket, det är väl det som de har sett.

• Anonym (Ida)

kanske att hormonspiral är det enda som finns kvar att prova kvar om det här inte fungerar...

• Anonym (Ida)
    Anonym (Ida) skrev 2015-01-20 09:00:20 följande:
    kanske att hormonspiral är det enda som finns kvar att prova kvar om det här inte fungerar...
    blev ett kvar för mycket, haha.. Jag är väl lite trött :(
  • Anonym (Elsa)

Jo det verkade kunna vara ett tecken på någon blödarsjuka eller sköldkörtelstörning men behöver ju inte vara det. Du kan säkert mer om ditt problem än vad jag gör men jag vet att vården ofta är lite likgiltig mot "kvinnliga problem" så det är alltid bra att själv vara lite påstridig.

Har du gjort vaginalt ultraljud av livmodern och uteslutit att du har några förändringar där tex? Polyper el cystor kan orsaka kraftiga blödningar. Min mamma hade en ofarlig men jättestor (som ett äpple) blodfylld cysta i livmodern som gjorde att hon blödde igenom tampong+bindor så att det rann längs benen, det tog lång tid innan hon fick en ordentlig undersökning så att de upptäckte det.

Förutom någon sorts operation verkar det vara just p-piller, nässpray, cyklo-f ( liknande det du tog innan) och hormonspiral som är vanliga åtgärder.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Elsa) skrev 2015-01-20 09:08:07 följande:
    Jo det verkade kunna vara ett tecken på någon blödarsjuka eller sköldkörtelstörning men behöver ju inte vara det. Du kan säkert mer om ditt problem än vad jag gör men jag vet att vården ofta är lite likgiltig mot "kvinnliga problem" så det är alltid bra att själv vara lite påstridig.

Har du gjort vaginalt ultraljud av livmodern och uteslutit att du har några förändringar där tex? Polyper el cystor kan orsaka kraftiga blödningar. Min mamma hade en ofarlig men jättestor (som ett äpple) blodfylld cysta i livmodern som gjorde att hon blödde igenom tampong+bindor så att det rann längs benen, det tog lång tid innan hon fick en ordentlig undersökning så att de upptäckte det.

Förutom någon sorts operation verkar det vara just p-piller, nässpray, cyklo-f ( liknande det du tog innan) och hormonspiral som är vanliga åtgärder.
    De har tagit ganska många blodprover på mig och de tog ultraljud på min livmoder (vaginalt)+äggstockar när jag var 11, inget onormalt mer än låga järnvärden och ett aningen lågt värde av... nu har jag glömt namnet på dem men de "nya" blodkropparna från benmärgen.
    Jag borde nog gå och kräva en lite mer grundlig utredning, jag misstänker att de slutade mest för att medicinerna hjälpte.

Nässprejen vet jag som sagt inte om jag kan ta om det inte är för nån speciell sjukdom, hormonspiral låter läskigt och smärtsamt, speciellt om jag inte vet ifall det kommer hjälpa... Cyklo-f har jag ju tagit förut...kanske är det jag kan börja med ifall jag slutar ta dessa om 2 månader och sedan fundera på vad jag ska göra därnäst..
  • Anonym (Ida)

ser nu att jag formulerade mig konstigt...

*Nässprejen verkar vara för speciella tillstånd som jag inte vet om jag har.

• Jag är bara jag

Nässprayen ni pratar om,är det den som används inför IVF eller som behandling mot endo.? I så fall funkar den ju bara tillfälligt när mensen helt försvinner. Problemet kvarstår ju sen. Har du inte nyligen gjort gynundersökning och VUL tycker jag du ska göra det igen! Kraftiga och långvariga blödningar har ofta en orsak.

Svar på tråden Menorragi, vad ska jag göra om det här inte fungerar?