• Anonym (less)

Låt era barn få sova i förskolan!

Varför är det så många föräldrar som vägrar att förstå att deras barn behöver få sova 1.5 timme i förskolan? Nu kommer många att säga att barnen inte kan somna på kvällen om de sover så länge på dagen men det stämmer inte. Sluta sätta barnen framför tv och dator på kvällarna så ska ni se att de somnar ändå!
    Tack för ordet!

• Svar på tråden Låt era barn få sova i förskolan!
  • Anonym (gjorde inte det)

Min dotter var drygt 2 när hon total vägrade att sova på förskolan och när hon var 1,5 ungefär så fick hon bara sova max 1timme just för att hon inte somna förens tidigast 9 på kvällen vilket är försent. Vi kunde stanna och leka på vägen hem och när vi kom hem men det hjälpte inte. Så alla barn kan inte sova på dagen och sen på kvällen i tid.

• Anonym (Goddag yxskaft)

Jasså, det stämmer inte? Och det vet du med säkerhet....med samma säkerhet som att de sitter vid datorn eller tv:n på kvällen .

• Anonym (s)

Om min son sov 1,5 h när han var 18 mån så hade han inte somnat före midnatt. Han kunde dessutom inte sova så länge, han vaknade alltid efter 30 min. När han var mellan 1,5-2 år fick han lov att sluta med det efter han inte somnade förrän 22 på kvällarna. Alltså 30 min sömn på dagen = 2,5 h förlorad nattsömn. Kändes jäkligt värt det. Men ja det måste ju va tvns fel...

• Duckan

Eh....
    När dottern var tre år var det hög tid att sluta med vila på dagen. Hon har alltid varit pigg om kvällen och det blev inte bättre av att hon sov på dagen.

• Anonym (less)

Det finns mycket forskning om barn och tvtittande och datorer och hur de inte kan sova.

• Duckan

Förresten, varför är det så viktigt för dig ts att andras barn sover på fsk?

• Anonym (Qwe)

TS, har du barn? Du vet om att alla barn är olika individer eller generaliserar du dem till en enhet? Ser du till helheten för barnet eller ser du bara din verksamhet som förskolelärare?

Mitt barn får inte sova på förskolan! Mitt barn ser inte på tv eller spelar spel eller liknade efter förskolan. Om barnet sover på förskolan börjar en spiral som vi inte kan stoppa. Om barnet sover på förskolan somnar barnet inte före 21:00, barnet ska sedan gå upp 06:15 vilket gör att barnet inte sovit de timmar den behöver. För att klara dagen så måste hon då sova. Om man instället låter barnet ha endast vila på dagen så somnar barnet  kl 1900 och vaknar utvilad kl 06:15 och klarar utan problem av en hel dag på förskolan.

Detta fungerar bra både för oss som familj och för pedagogerna på förskolan!

Barnet är 2,5!

• Anonym (less)
    Duckan skrev 2015-01-20 09:20:39 följande:

Förresten, varför är det så viktigt för dig ts att andras barn sover på fsk?

Barnens dagar i förskolan ska också fungera så bra som möjligt och det gör de inte om barnen är trötta, gnälliga och griniga och inte orkar med.
  • Duckan

Det var aldrig någon som sa det om vår dotter när hon slutade sova middag. Däremot kändes det som att fsk ville ha sin rast i fred då  min dotter som "straff" fick sitta ensam vid ett bord medan en i personalen diskade unden lunchen när de andra vilade.

Svar på tråden Låt era barn få sova i förskolan!