• Anonym (Undrar)

Hur nedärvs blodgrupper? Någon som vet??

Jag har fått barn men är inte 100% säker på vem som är far till barnet. Killen som med störst sannolikhet är fadern har blodgrupp rh- och jag själv har blodgrupp 0 Rh - barnet har A + 

Finns det en möjlighet att blodgruppen A kan ha nedärvts i något annat led från min mor t.ex? Eller finns det alls någon möjlighet att han jag tror är far till barnet med tanke på blodgruppen?? 

Hoppas att någon kunnig person kan hjälpa mig med detta!

• Svar på tråden Hur nedärvs blodgrupper? Någon som vet??
  • Fia 28

Jag var tvungen att googla. Om båda föräldrarna har Rh- så kan de inte få ett Rh+ barn. Detdär gäller Rh faktorn, inte blodgruppen.

• Dr to be

Två med rh - kan inte få ett rh+ barn.

Om du har blodgrupp 0 och barnet har A+ så har barnets pappa oxå A+. Punkt.

• Anonym (Undrar)
    Dr to be skrev 2015-01-20 11:59:48 följande:

Två med rh - kan inte få ett rh+ barn.

Om du har blodgrupp 0 och barnet har A+ så har barnets pappa oxå A+. Punkt.

okej tack för ditt svar. Killen tror att han har rh - men även om han skulle ha rh + så är du säker på att han inte kan vara pappan?
  • nozpa
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-20 12:10:29 följande:
    okej tack för ditt svar. Killen tror att han har rh - men även om han skulle ha rh + så är du säker på att han inte kan vara pappan?
    Är han A+ så kan han ju vara pappan. Vet inte riktigt hur det funkar med ABO grupperna.
    Men du är rh- ditt barn är A+. Pappan kan inte vara rh- utan måste vara rh+ iom att barnet är +.
  • Anonym (Undrar)
    nozpa skrev 2015-01-20 12:21:56 följande:
    Är han A+ så kan han ju vara pappan. Vet inte riktigt hur det funkar med ABO grupperna.
    Men du är rh- ditt barn är A+. Pappan kan inte vara rh- utan måste vara rh+ iom att barnet är +.

Killen som jag under hela graviditeten trott är pappan har blodgrupp rh+ eller rh- någon utav dom två. Jag vet att jag har Rh0- 

Så om killen nu är rh + finns det en möjlighet att han är pappan till mitt barn? 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-20 12:26:03 följande:

Killen som jag under hela graviditeten trott är pappan har blodgrupp rh+ eller rh- någon utav dom två. Jag vet att jag har Rh0- 

Så om killen nu är rh + finns det en möjlighet att han är pappan till mitt barn? 

Läste inte att det var svar på mitt föregående inlägg men nu förstod jag hur du menar.
  • H1ssa

Det är två olika anlag du frågar efter, det ena är AB0 och den andra är Rh.

Vad gäller AB0 finns fyra möjliga scenarion, A, B, AB eller avsaknad av både A och B, så kallad 0. Nedärvningen är inte sk komplex utan är mamman 0 och barnet A, måste pappan vara A. 

När det kommer till Rh funkar det likadant. Barnet är A+, du är 0-. Båda anlagen måste komma från pappan som således också är A+, precis som barnet.

• Anonym (Ovanlig)

Tills jag blev blodgivare hade jag alltid trott att jag hade blodgrupp A+ för det hade mamma sagt. Mamma hade det och syrran hade det. Jag blev tämligen förvånad när jag fick veta att jag hade AB-! De på blodgivarcentralen sa åt mig att då måste pappa ha haft B- för att jag skulle kunna ha AB-. Nu när vi ska göra ED tar vi donatorer där båda har RH-eftersom maken också har RH- och då vet vi att barnet inte kan bli RH+.

• Dr to be
    Anonym (Undrar) skrev 2015-01-20 12:10:29 följande:

Har han blodgrupp A+ så kan han vara pappan.
  • H1ssa
    H1ssa skrev 2015-01-20 14:49:55 följande:

Det är två olika anlag du frågar efter, det ena är AB0 och den andra är Rh.

Vad gäller AB0 finns fyra möjliga scenarion, A, B, AB eller avsaknad av både A och B, så kallad 0. Nedärvningen är inte sk komplex utan är mamman 0 och barnet A, måste pappan vara A. 

När det kommer till Rh funkar det likadant. Barnet är A+, du är 0-. Båda anlagen måste komma från pappan som således också är A+, precis som barnet.

Oj, inser ett litet misstag. Pappan kan ju faktiskt vara AB+ också.
Svar på tråden Hur nedärvs blodgrupper? Någon som vet??