• Wictoria1984

ivf start februari

Är 30 år gammal och startar vårt första ivf försök 27/2. Det enda de hittat efter alla undersökningar, prover mm är en konstant tunn bitvis skadad slemhinna. Sprutorna och äggplockningen skrämmer mig men det är ju bara att bita ihop. Fler som vill följas åt och stötta varandra?

• Svar på tråden ivf start februari
  • Starshine84

Jag föstår hur du känner dig. Här är det sambon som inte kan få barn så därför blir det IVF. Jag håller på med mina sprutor nu. Blir utplock av ägg om ca 2 veckor. Jag vill gärna skriva med dig.

• äppelblomman

Hej!

Jag är också gärna med i denna tråden om jag får?

Jag och min sambo ska snart påbörja ett nytt IVF-försök med ICSI. Vi påbörjade vårt första försök för ca 1,5 år sedan. Blev överstimulerad så fick ingen ET, fick vänta några månader och har sedan gjort 4 FET med några månaders mellanrum men tyvärr har inget av dem tagit sig.

Denna gången ska jag få korta protokollet och hoppas att jag slipper överstimuleringen. Troligen blir sprutstart i mitten av februari för vår del.

• Gweny

Jag vill gärna hoppa med här.

Vi var på 1a samtal på Sahlgrenska idag och börjar spraya i Februari och planeras för äggplock v12, är så spännande.
    Kommer förmodligen bli med ICIS, då sambons simmare låg på gränsen.

• Starshine84

Hej =) Jag håller tummarna för er. Jag har gjort två inseminationer men ingen lyckades. På måndag ska de plocka ut mina ägg. Jag har kört det korta protokollet. Var går du någonstans? Har de kommit fram varför inte blir gravid på vanlig väg? Du måste inte svara om du inte vill.

äppelblomman skrev 2015-01-28 20:36:39 följande:

Hej!

Jag är också gärna med i denna tråden om jag får?

Jag och min sambo ska snart påbörja ett nytt IVF-försök med ICSI. Vi påbörjade vårt första försök för ca 1,5 år sedan. Blev överstimulerad så fick ingen ET, fick vänta några månader och har sedan gjort 4 FET med några månaders mellanrum men tyvärr har inget av dem tagit sig.

Denna gången ska jag få korta protokollet och hoppas att jag slipper överstimuleringen. Troligen blir sprutstart i mitten av februari för vår del.

• Starshine84

Hej hej. Välkommen =) vad spännande att köra igång. Jag körde igång med sprutor förra måndagen den 19:e. vad är ICIS?

Gweny skrev 2015-01-28 20:45:57 följande:

Jag vill gärna hoppa med här.

Vi var på 1a samtal på Sahlgrenska idag och börjar spraya i Februari och planeras för äggplock v12, är så spännande.

Kommer förmodligen bli med ICIS, då sambons simmare låg på gränsen.

• äppelblomman
    Starshine84 skrev 2015-01-28 20:47:53 följande:

Hej =) Jag håller tummarna för er. Jag har gjort två inseminationer men ingen lyckades. På måndag ska de plocka ut mina ägg. Jag har kört det korta protokollet. Var går du någonstans? Har de kommit fram varför inte blir gravid på vanlig väg? Du måste inte svara om du inte vill.

Vi går på RMC Linköping. Anledningen till att vi inte blir gravida är att sambons spermier inte kommer ut, så de har gått in med nål i hans testiklar och sugit ut spermier. Dessa ligger nu i en frys och väntar på att bli insprutade i mina ägg :)

ICSI är att de injicerar en spermie i ägget i stället för att låta den "simma in" själv. Görs t.ex. om spermierna har dålig simkvalitet eller är få till antalet..
  • Gweny
    Starshine84 skrev 2015-01-28 20:54:24 följande:

Hej hej. Välkommen =) vad spännande att köra igång. Jag körde igång med sprutor förra måndagen den 19:e. vad är ICIS?

Dem väljer ut en spermie, som förs in i ägget av en i labbet, istället för den vanliga metoden när simmarna får kämpa själva.
    behövs ibland göras så när mannens simmare tex inte är så jättemånga eller lite slöa om jag förstått det rätt. Min sambos var på gränsen, så dem planerar för det sättet iallafall, skulle det sen visa sig att dem är mer fart i, kan dem ju ändra sig och köra vanliga sättet, vi får se.  
  • Starshine84

På så vis. Vi går också på rmc i linköping. Min sambo har inga spermier alls då det visade sig med ett blodprov under utredningen att han har klinefelters syndrom. En extra kromosom från sin pappa och då tillverkas inga spermier. Hur tycker du det funkar på rmc? Bor du i Östergötland? Jag ska hålla tummarna för er =)

äppelblomman skrev 2015-01-28 20:59:56 följande:

Vi går på RMC Linköping. Anledningen till att vi inte blir gravida är att sambons spermier inte kommer ut, så de har gått in med nål i hans testiklar och sugit ut spermier. Dessa ligger nu i en frys och väntar på att bli insprutade i mina ägg :)

ICSI är att de injicerar en spermie i ägget i stället för att låta den "simma in" själv. Görs t.ex. om spermierna har dålig simkvalitet eller är få till antalet..

• Starshine84

Tack för informationen. Inte lätt att hålla koll på allt. Hur länge har ni försökt skaffa barn? Är så glad att det finns forum för så t här. Inte lätt att prata med vem som helst. Särskilt inte de som man känner som har barn.

Gweny skrev 2015-01-28 21:00:13 följande:

Dem väljer ut en spermie, som förs in i ägget av en i labbet, istället för den vanliga metoden när simmarna får kämpa själva.

behövs ibland göras så när mannens simmare tex inte är så jättemånga eller lite slöa om jag förstått det rätt. Min sambos var på gränsen, så dem planerar för det sättet iallafall, skulle det sen visa sig att dem är mer fart i, kan dem ju ändra sig och köra vanliga sättet, vi får se.  

Svar på tråden ivf start februari