• Lisa112

Progressiva linser med närsynthet

Vill slippa mina glasögon och undrar hur nöjda ni är,
    ni som använder progressiva linser?

Hos optikern blev jag inte klok på vad dom menade. Har hört så många svävande svar när jag frågade hur det fungerar att använda progressiva linser när man även är närsynt, dvs behöver styrka - (minus) på långt håll
    OCH progressiva + (plus) styrkor på glasögonen för att läsa på nära håll.
    Inga övriga synfel.

Har hört allt från "Det beror på, vad menar du?" och "jo det är bara att beställa, inga problem. Man får göra en specialare?". Vad detta menas har jag aldrig fått svar på!
    Vad säger ni, hur fungerar det egentligen?

• Svar på tråden Progressiva linser med närsynthet
  • Anonym (Samma sits)

Det funkar på vissa och inte på andra fick jag till svar. Med tanke på hur dyrt det är vågade jag mig inte på dom. Svägerskan har provat och trivdes inte alls. Så jag kör vidare med linser och tre par glasögon! Med linser kan jag inte läsa eller se på datorn så då krävs läsglasögon också. Med mina nya starka glasögon kan jag inte läsa heller så då byter jag till mina gamla svaga glasögon. Himla meckel,men vad gör man...

• Lisa112

Samma här, ett himla bytande mellan glasögon. Och dyrt blir det med progressiva också, speciellt när man behöver byta varje 1-2 år och inte vill ha ökenfula billiga bågar.
    Använder också vanliga linser och läsglasögon, och gamla glasögon (svagare styrka) till att sitta vid datorn - fast då ser man inte tangentbordet i stället utan måste kika under bågen. Inte lätt!

• Anonym (elisabeth)

Hej Lisa!

Jag förstår att det kan vara förvirrande med progressiva linser. Precis som progressiva glasögon korrigeras synen i alla distanser. Skillnaden är att i glasögon ökar lässtyrkan nedåt i glaset, medan i kontaktlinser måste både närseendet och avståndsseendet korrigeras nära linsens mitt, eftersom linsen alltid följer med ögats rörelser. Ofta är styrkorna uppdelade i cirklar på linsens yta; varannan cirkel med avståndsstyrkan och varannan med när- eller lässtyrkan. Det tar ofta ett tag innan hjärnan vant sig att välja rätt bild beroende på vad du ser men efter tillvänjningsperioden brukar det funka väldigt bra för de flesta.

Om du vill veta lite mer om progressiva linser, så kan du kolla in det här blogginlägget: http://goo.gl/f24KiM

Lycka till :)

• Anonym (Närsynt)

Vad kostar progressiva linser?

• Anonym (elisabeth)

#4 Det beror på vilka linser din optiker har tillskrivit dig. Priset kan variera mellan 200 - 600 kr. Boka en tid hos din optiker! :)

• Anonym (Elisabet)

Jag har haft progressiva linser i flera år och för mig fungerar det bra. Blir väl, om jag förstått det hela rätt, en liten kompromiss på både avstånds- och närseendet. Men på det stora hela fungerar det bra. Sedan tycker jag att det är olika från dag till dag hur bra jag ser med linserna. Med glasögonen är det "jämnare" på något sätt. Jag har köpt mina första progressiva glasögon för ett halvår sedan och det fungerar bra.

Så mitt råd till dig är att prova.

• David Strand

Jag har lagt så mycket tid på att undersöka progressiva linser att jag kan mer om det än de flesta optiker i Göteborg. Till slut gick det bra. Men först vill jag berätta om den låga kunskapsnivån hos optikerna. Detta är ett stort problem.

Jag har haft Brillman som optiker för mina vanliga linser (SofLens38, -1,75 båda ögonen) i flera år. Jag är över 40 och när jag sa till dem i julas att plötsligt (över någon enstaka vecka) har min syn ändrats så att jag inte kan ändra fokus så mycket, då nämnde de inte ens progressiva linser utan tyckte jag skulle ha samma linser + läsglasögon. Det diskvalificerar dem direkt. Jättedåligt.

Ett par månader senare hörde jag om progressiva linser och bokade synundersökning hos en annan optiker. Jag började läsa på och förstod att de hade kunskapsbrister. Då skickade jag en "test-email" med ett par kluriga frågor till 8 optiker (inklusive Brillman, som inte ens svarade - konstigt, för de har annars bra rykte men deras service här har varit oförlåtligt värdelös). Då bokade jag en tredje optiker. Han hade en helt annan approach men även han gjorde stora misstag. Då kontaktade jag de institutioner som utbildar optiker och förklarade att jag inser att jag är knäpp men skulle uppskatta tips. Jag fick tips om bl a Synsam Nordstan, och det är till dem jag slutligen gick (blanda INTE ihop dem med andra Synsam!) och blev nöjd efter bara ett betalt försök (med 2 gratis återbesök). .

För att undvika att hänga ut varje enskilt företag i detalj så vill jag klumpa ihop dem och säga att jag genomgått synundersökning hos Ögonkontakt och Synsam Johanneberg (f d Hendéns), förutom de nämnda. Exempel på felaktigheter de sa är:

* Att hårda linser är gammaldags och obekväma och inte något för mej (trots att det finns nya moderna typer som konkurrerar ut de mjuka i vissa fall)

* Att man kan se resultatet direkt och inte behöver vänta upp till ett par veckor för ögonen att vänja sig (trots att det bevisats i en vetenskaplig rapport); en optiker gav mig t o m 4 typer i handen och bad mig växla varje dag.

* Att påstå att asfärisk har att göra med att korrigera aberrationsfel även för progressiva linser (vilket är sant bara för icke-progressiva linser) samt att påstå att Biofinity Multifocal är asfärisk.

* Att säga att eftersom jag provat ut Bausch&Lomb PureVision2 for Presbyopia så kan jag även köpa Bausch&Lomb SofLens Multifocal utan synundersökning (eftersom jag brukar tycka det materialet är bekvämare) och få samma resultat. Men sanningen är att de inte ens tillverkas med samma baskurva (BC) och även om SofLens Multifocal och PureVision har samma optiska egenskaper så har PureVision2 inte det.

* Att välja vilka linser jag ska prova baserat på deras "långa erfarenhet" när det i verkligheten varit stor utveckling på senare år och kommer nämnvärda nyheter varje år, och en optiker som vill sälja progressiva linser måste hänga med och läsa på, inte luta sig tillbaks mot en över 20 år gammal utbilding, hur tung den än må vara .

* Att påstå att multifokala linser inte passar alla som skäl för mig att ge upp, när sanningen är att nästan alla kan ha progressiva linser, och jag har inte ens särskilt stora synfel (optimalt har jag -2,00 och -2,25 för avståndsseende och har inga andra synfel är närsynthet).

Det är sant att progressiva linser släpper in mindre ljus än vanliga linser, och att materialet i linser är sämre än det i glasögon, men det är inte ok att använda det som ursäkt att ge upp innan man provat allt av intresse.

Jag mailade även Bausch&Lomb som gav snabb och ganska bra hjälp men ställde till oreda genom att påstå att konkurrenten Biofinity Multifocal har en near-center-lins och en near-distance (de inkluderade t o m en bild på det) , vilket bara är sant för de med stora synfel (inte för mej t ex).

Och de optiker som inte lyckades ge bra svar på mina testfrågor var: Synsam Kungsgatan, Synoptik, Direkt Optik, Specsavers och Glasögonhuset. Mina testfrågor var om de kan beskriva skillnaden mellan Bausch & Lomb Pure Vision 2 for Presbytobia och Biofinity Multifocal, samt om de kan förklara skillnaden mellan koncentriska och asfäriska progressiva linser, samt att jag frågade hur många olika multifokala linstyper de har hemma för prov och hur många de kan ta hem (alla för nämligen inte alla fabrikat vilket är en stor brist eftersom utvecklingen varit snabb på senare år och flera företag har unika lösningar).

Jag har full respekt för personer som kan säga "jag vet inte", men inte för personer som slänger ur sig felaktigheter och inte tar tillbaks dem ens när de är överbevisade.

Jag anser att Sveriges optiker (t ex genom Optikerförbundet) borde ge ut en broschyr med fakta så att man har en chans att hänga med, och man borde anordna årliga utbildningstillfällen för optikerna, och certifiera de som bemästrar progressiva linser. I väntan på det har jag tänkt skriva ihop en liten guide till progressiva linser här snart.

De jag provat är: Bausch&Lomb PureVision2 for Presbyopia, Bausch&Lomb SofLens Multifocal, Acuvue Moist Brand 1-day Multifocal, (Alcon) Dailies AquaComfort Plus, Alcon Air Optix Multifocal Aqua samt Coopervision Biofinity Multifocal (fast provlinserna märks "Comfilcon A Multifocal").

• David Strand

Här är min guide till progressiva linser (reservation för faktafel, jag är inte optiskt utbildad!):

Några grundbegrepp:

När man blir 40+ år gammal drabbas man ofta av att linsen stelnar så att man inte kan ändra fokusavstånd så mycket längre. Det kallas Presbyopia. Det är då man kan ha nytta av progressiva linser.

Progressiva linser kan vara bifokala (med två optiska styrkor i samma lins) trifokala (med tre styrkor) eller steglösa (asfäriska). Multifokala omfattar alla linser med 2 eller fler styrkor.

De vanligaste progressiva linserna är asfäriska mjuka linser av typ simultaneous vision, så jag börjar med att beskriva dessa:

Hos simultaneous vision-linser så varierar den optiska styrkan beroende på avståndet från linsens centrum. De kan antingen vara av typ center-near, då mittendelen används för närseende, eller center-distance, då mittdelen används för avståndssende. De yttre delarna kan antingen vara för motsatsen till vad mittendelen är för, eller så kan ytterdelen innehålla växelvis områden för när- och avståndssende. Koncentriska betyder att de har ett antal fasta styrkor i ringar. Asfäriska är istället steglösa. Moderna linser är oftast asfäriska eller en kombination av asfäriska och koncentriska. Bild på en koncentrisk lins:

Simultaneous vision-linser ger hela tiden ditt öga 2 bilder. Om du t ex har center-near-linser och du tittar på någonting som är nära (t ex läser en bok) så kommer en del av det ljus som når ögat att gå via linsens mittendel och ge en skarp bild på näthinnan, men en annan del av ljuset som går via linsens yttre delar ger en oskarp bild på näthinnan. Hjärnan måste lära sig att välja mellan dessa bilder. Det ger även nackdelen att en del ljus förbrukas till oanvändbara saker vilket medför att med progressiva linser så krävs mer ljus.

Progressiva linser definieras av 2 styrkesiffror: Dels samma typ av dioptrisiffra som vanliga linser har, dels en "add-siffra" som berättar vilken avvikelse det är (t ex i mitten på en simultaneous vision-lins). Ibland heter det bara "add high" och "add low" osv för att ange om "add-faktorn" är stor ellen liten; andra fabrikat anger en siffra. T ex kan en lins vara "?1,75 add 1,50", då är större delen -1,75 men en mindre del -1,75+1,50 = -0,25.

Varianter av simultaneous vision-linser:

Simultaneous vision-linser har grundtyperna koncentriska och asfäriska. Det finns även en tredje kategori, "diffractive", men de har jag inte sett någon som säljer och jag vet inte eventuella fördelar med dem, jag tror de är en gammal variant som inte är aktuell idag (t ex Coopervision Echelon). Acuvue Bifocal är ett exempel på en rent koncentrisk bifokal lins, den är gammal och tillverkas inte mer, och jag vet inte om rent koncentriska linser används idag. Vissa säger att asfäriska ofta är bättre än koncentriska om man har hög add, vissa säger tvärtom. Det finns båda "front-asfäriska" och "baksides-asfäriska", och man kan kombinera dessa.

Bausch & Lomb PureVision2 och SofLens Multifocal samt Coopervision Biofinity Multifocal (som har olika namn hos olika optikerkedjor, t ex "EyeQ 24 Multifocal" hos Synam) är moderna exempel på linser med en asfärisk, dvs steglös, del för seende på mellanavstånd, och sfäriska delar i mitten samt vid kanterna för seende på nära och långt håll, dvs man kan säga att de är en kombination av koncentriska och asfäriska linser. PureVision är i stort sett samma optik som SofLens men annat material med bättre syregenomsläppning; PureVision2 är en efterföljare till PureVision med liknande design men med tunn kant och mer precis optik med mindre produktionsvariation, som ger bättre komfort och optiska egenskaper. Även Acuvue Moist Brand, Dailies AquaComfort Plus är asfäriska.

Ett alternativ till Biofinity Multifocal från samma tillverkare är Proclear EP (Biomedics EP), som liknar Biofinitys D-variant (se nedan) men har lite större centerzon och lite mindre effektiv "add", vilket gör att den är extra bra på långt avstånd på bekostnad av närseendet, och passar dem som behöver endast lite "add".

Andra typer av progressiva linser:

Det finns mjuka och hårda linser (även kallade gaspermeabla eller GP). Hårda linser har ansetts vara ute ur leken tills ganska nyligen, då det börjat komma några nya typer som bl a inte är lika obekväma som de varit (t ex hybridlinser som SynergEyes Duette från 2014, som har mjuka kanter, och deras danska representant säger till mig via e-mail att de därför är lika bekväma som mjuka linser, men min nuvarande optiker tror de är lite mindre bekväma men ingen av oss har provat dem). Mjuka linser har nackdelen att jämfört med glasögon har de sämre kvalitet på materialet vilket gör att de aldrig ger lika skarp bild på långt avstånd som glasögon vilket kan bli ett märkbart problem vid större styrkor. Hårda linser är mer lika glasögon, och har därmed förmåga att ge klarare syn bl a på stora avstånd. De är dock mycket dyrare.

Hårda linser är vanligen center-distance och mjuka vanligen center-near. Ett undantag är den populära linsen Biofinity Multifocal, som existerar som både center-near och center-distance; tillverkaren Coopervisoon rekommenderar normalt att båda är center-distance upp till add +1.50, och för högre add att det icke-dominanta ögat är center-near. (Typen betecknas på förpackningen med ett litet "D" eller "N" efter styrkesiffrorna.)

Multifokala linser är antingen av typ simultaneous vision eller alternating vision (även kallat "alternating image" eller "translating vision"), då undre och övre halvan har olika styrka (och linserna snurrar automatiskt rätt, t ex genom att vara tyngre nederst). Vanligast är simultaneous vision, och alla jag provat har varit mjuka simultaneous vision-linser.

Alternating vision-linser ger alltså olika styrka beroende på om man tittar uppåt eller nedåt, likt progressiva glasögon. Alternating vision finns bara som hårda linser. Vissa säger att Alternating Vision-linser ofta är bättre vid hög add-faktor.

Monovision kallas det när man använder 2 icke-progressiva linser med olika styrka så att ena ögat ser bra på långt håll och det andra på kort håll. Detta kan funka bra för vissa, och är ett alternativ för de som har svårt att vänja sig vid progressiva linser.

För de som kräver mellanstora eller höga add (+2,00 eller mer) för sina progressiva linser, är det ofta bättre om det dominanta ögat får lågt add-värde och icke-dominanta ögat högt add-värde. Detta ger en slags förbättrad variant av monovision, med bättre seende på medelavstånd och bättre stereosyn enligt dessa. I mitt fall kan jag dock nämna att min optiker slutligen hittade mitt bästa linsval genom att prova denna idé fastän jag bara normalt skulle haft add +1,50. Det gav mig bättre syn på kort avstånd och var för mej avgörande för att slippa läsglasögon. Och det var inte p g a tips från mej. Trevligt med en optiker som kan saker och själv kommer med bra idéer.

Det finns även s k nattlinser numera, som innebär att man har på en slags linser när man sover, som formar om ditt ögas lins så att du sen ser bra hela dagen utan linser. Det har fördelen att du slipper den försämring av optiken som en extra lins (kontaktlins eller glasögon) i sig själv ger, vilket främst kan ge bättre avståndssyn. De fungerar endast för närsynta (upp till -4,50 dioptrier) och klarar också brytningsfel. De kan fås som progressiva men ofta behövs inte detta eftersom när ögats lins trycks till i mitten så trycks materialet ut mot sidorna så att man får en "progressiv" effekt. Den kräver en optiker som har en dyr maskin som heter topograf. Användning av nattlinser kan även bromsa utvecklingen av närsynthet.

Förutom bristande kunskapsnivå hos optiker så lider progressiva linser av dåligt rykte eftersom de inte var så bra förr men det har hänt mycket på senare år och händer fortfarande mycket varje år.

Annat att tänka på:

Jag har fokuserat på det som är speciellt för progressiva linser här. Därutöver så är det viktigt med allmänna linsparametrar som passform, och hänsyn till pupillstorlek spelar roll för linsvalet (linsens mittendel passerar det alltid ljus igenom men hur mycket av ytterdelen som används i praktiken beror på pupillens storlek, vilket beror på hur ljust det är men det är även individuellt), och önskemål om pris gentemot bekvämlighet för endags vs månadslinser, och särskilda behov för torra ögon osv. Men sådant tror jag de flesta optiker behärskar, det är kunskapen om progressiva linser som brister.

Icke-progressiva månadslinser kan man få för under 300kr per 6-pack dvs per 3 månader (t ex SofLens 38) men moderna populära icke-progressiva linser kostar oftast ca 5-600kr (som PureVision och Ultra). Progressiva månadslinser kostar ofta 7-800kr (t ex PureVision2, ProClear, Optix Aqua och Biofinity), de billigaste jag sett kostar ca 600kr (SofLens). Endagslinser är betydligt dyrare, t ex kostar Dailies AquaComfort Plus ca 2200kr för en 3-månadersperiod som progressiva (1100kr som icke-progressiva) och Acuvue 1-day Moist ca 1800kr som progressiva (1500kr som icke-progressiva). Nattlinser är omkring dubbelt så dyra som månadslinser, plus dyrare tillpassning. Hårda linser är dyra per månad och dyra att prova, men jag har inga priser på dem.

Priset för tillprovning tycker jag ärligt talat ofta är för lågt. Det tar optikern lätt dubbelt så lång tid att tillpassa progressiva jämfört med vanliga men ändå är ofta priset detsamma. T ex tog Synsam 550kr vilket väl vore rimligt för första besöket på drygt 40 minuter men sen ingick 2 gratis återbesök på totalt ca 40 minuter, och det kunde lätt blivit mer om jag skulle provat fler typer. Jag tror de missat att uppdatera sina prislistor, det borde kosta mer än vanliga linser. Eller så är de rädda att skrämma bort kunder som tycker det blir för dyrt. Jag tycker det vore bättre med t ex 450kr för första besöket och sen 200 kr per återbesök.

Jag använder nu själv Biofinity Multifocal, men inte med standardvärden utan inspirerade av "monovision" och med hänsyn till vilket öga som är dominant (jag provade dem även med "vanlig" utprovning och då var de inte bra nog). Alla andra linser jag provat (alla de 6 progressiva ovan samt mina gamla SofLens 38) var ganska jämndåliga totalt sett, fast med olika brister (någon var bra på långt håll och någon på kort håll osv), så att alla enligt mig fick slutliga omdömet "inte bra nog", dvs om detta är det bästa som finns så är det bättre att jag väljer vanliga SofLens 38 i kombination med läsglasögon. Med Biofinity, med dessa styrkor, passerade gränsen för att vara bra nog, och gör att jag i princip aldrig behöver glasögon. De gör inte att jag ser fantastiskt bra, men de gör att jag hamnar på rätt sida om "bra nog". I framtiden tycker jag bl a nattlinser och hybridlinser låter intressanta om det skulle behövas, men med Biofinity får jag billiga lättskötta bekväma linser så jag håller mig till dem tills vidare.

En annan dum sak en optiker sa är att man inte ska använda speciella test som att se på en syntest utan bara testa "ute i verkligheten". Väldigt dumt sagt. Om man följer det rådet så kommer man enbart att bli väldigt förvirrad. Nä, det jag menar att man måste göra är att sätta sig ner och bestämma sig för vilka krav och önskemål man har. I mitt fall så var det: (A) Att kunna läsa en bok eller bildskärm i timmar, med skarp syn. (B) Att kunna använda en smartphone (i mitt fall kollade jag minsta texten i Västtrafiks app på en 4,3" skärm, som måste vara klart läsbar, det finns enstaka symboler jag inte ser bra nu men då kan jag zooma). (C) Att kunna delta i möten på jobbet utan att behöva sitta på stolarna närmst bildskärmen. (D) Att kunna se vilken buss som kommer ett par kvarter bort. Alla dessa saker kunde jag testa i min lägenhet genom att skriva ut ett papper med ett syntest, på olika avstånd (och med olika ljus). Att jämföra linser utan sådant test är hopplöst. Sen är det lämpligt att komplettera det med test i verkligheten också. Och man bör testa varje lins minst ca en vecka (helst 2), inte byta oftare än så.

Det finns ett par brister och fenomen hos progressiva linser, som att det kan vara oskarpt intill fokusområdet dvs bara ett litet skarpt område och oskarpt i periferin, detta har jag själv noterat, men det är en sak som förbättrats med åren när linserna utvecklats. Ett annat fenomen jag märkt av är att omgivningen kan vara mer "flummig" eller i någon mening "levande" t ex i ett dunkelt rum, jag tror det beror på min kombination av linser och att det uppträder då det ena ögat har en suddig bild som hjälper men samtidigt stör det andra ögat. Dessa brister kan jag leva med och jag tror jag kan vänja mig mer efter hand också, eller kanske även att hjärnan lär sig. Men det är redan "bra nog". En tredje brist, som jag redan nämnt, är att de kräver mer ljus.

Angående begreppsförvirring för ordet "asfärisk":

Generell betydelse (dvs för icke-progressiva linser och glasögon): Standardlinser är sfäriska, dvs med en form som om man skurit en bit av en badboll. Asfäriska är alla som inte har denna form, och är allmänt använt för att få en plattare form (i glasögon) samt att korrigera för synfelet "spherical aberration".

För progressiva linser betyder asfärisk i praktiken att den har en steglös progressivitet (orsakad av den icke-sfäriska formen). Och eftersom diffraktiva linser inte tycks säljas idag så används även begreppet asfärisk i praktiken som motsats till koncentrisk (den ena är steglös, den andra har fasta steg). Källor: 1, 2, 3, 4.

De källor jag använt mig av är generellt akademiska texter och artiklar författade av erfarna akademiker, ofta en doktor i optometri (OD).

Varför har jag skrivit detta? För att jag är väldigt envis, och för att det retar mig att det är så eländig status på de flesta optikerna, och jag hade ju redan gjort jobbet, för min egen skull. Jag hoppas någon genom detta inser att det finns ett antal alternativ att prova innan man ska ge upp.

• Cissi Q

Tack snälla David för din utförliga text om linser. Proffsigt gjort och jäkligt bra av dig att du inte har gett upp. Way to go! GladSjälv blev jag bemött av en optiker idag som sa att progressiva linser inte fungerar. Det är bara glasögon som gäller... Skrikandes Suck!

• magnil

Tack David för fantastisk genomgång. Kommer du möjligtvis ihåg vad optikern på Synsam Nordstan heter? Så kan jag förhoppningsvis hitta rätt direkt :)

Svar på tråden Progressiva linser med närsynthet