• grodangrön

Ni med uretrit och som blivit "friska"!

Hej!

Jag är 24 år och har lidit av vad urologen tror är uretrit i ca ett år. Har gått i skov och mådde helt okej under sommaren, men sen jul har det varit katastrof :( Det började som återkommande UVIs/UVI-känningar, sökte hjälp för ett år sen hos privat urolog och fick diagnosen uretrit. Just nu äter jag kramplösande och antibiotika som profylax men inget mer, och det blir aldrig helt bra, även om jag i perioder mår mycket mycket bättre. 

Uretriten är som ett tryck över blåsa/urinrör, känner mig aldrig helt tömd när jag kissar, har ofta lite kramper men inte så mkt sveda. Är känslig för kyla (då blir kramperna värre), sex verkar utlösa UVI. Alkohol i måttliga mängder lindrar oerhört, medan rejäla utgångar och fyllor verkar utlösa skoven...

Ibland blossar UVI upp och då är det ett HEEEELVETE. Den svedan, ligger bara på golvet och bölar... kissar "taggtråd", kissar nästan på mig för trängningarna är så svåra. Men med en furadantin och en ipren går det värsta över på en natt som tur är. 

Min känsla är att jag kommer bli frisk, om jag bryter den onda cirkeln! Tex undviker att få UVI helt och hållet, men då måste jag avstå från kyla, sex, stress, sena utgångar, osv. Hur har ni gjort som blivit "botade"? Ska jag be om att få kortisonbehandlingar? Kan man bli frisk av alternativmedicin istället?

Snälla jag vill ha tips! Det senaste året har varit rent ut sagt rumpa psykmässigt pga det här!!

• Svar på tråden Ni med uretrit och som blivit "friska"!
  • banerry

äter du ppiller ?? jag hade förmodligen uretrit innan ( sved och tryckte på trots att jag inte hade bakterier i urinen) hade besvär i typ ett halvår. Sedan fick jag rådet av en barnmorska att sluta med ppiller för att det kan vara orsaken och det gjorde jag och det gick över, kommer inte ihåg hur lång tid det tog men 2-3 månader kanske. 

• grodangrön
    banerry skrev 2015-01-20 16:45:51 följande:

äter du ppiller ?? jag hade förmodligen uretrit innan ( sved och tryckte på trots att jag inte hade bakterier i urinen) hade besvär i typ ett halvår. Sedan fick jag rådet av en barnmorska att sluta med ppiller för att det kan vara orsaken och det gjorde jag och det gick över, kommer inte ihåg hur lång tid det tog men 2-3 månader kanske. 

Jag slutade med p-piller april 2013, började igen runt november 2013, slutade mars 2014 och har inte ätit p-piller sen dess. Mina besvär uppkom ungefär när jag började äta p-piller november 2013, så jag slutade för hoppades på att det skulle hjälpa. Nu har det ju snart gått ett år och det är likadant... :(
  • grodangrön

Tack så mkt för ditt svar förresten! Hoppas mina besvär också försvinner av sig själv..!

• MariaP

Hej!
    Kan inte annat än att lida med dig! 
    Fick också diagnosen uretrit för flera år sedan och precis som dig haft massor med hemska skov och fruktansvärd smärta. 
    Testa alla knep och förslag man fått av alla läkare och annat folk man träffat men inget har funkat.
    Sen gjorde de en titthålsoperation i buken på mig av en helt annan anledning och då av en slump såg de att jag hade massa små cystor på både äggledare, urinblåsa och urinrör. Dessa togs bort och jag fick diagnosen endometrios och fått behandling mot detta. Nu har det gått 6 månader utan jag har haft en enda uvi eller någon som helst känning, helt otroligt efter 7 års helvete.

Jag fick höra att läkare lätt sätter diagnosen Uretrit när de inte vet vad som orsakar urinvägsbesvär. 

Be att de gör en titthålsoperation på dig, cystorna och vävnaderna som orsakar sådana här problem behöver inte synas på ultraljud osv, oftast hittas de bara genom operation.

Stå på dig och se till att få ordentlig hjälp!

Kram

• grodangrön
    MariaP skrev 2015-01-21 05:17:11 följande:

Hej!
    Kan inte annat än att lida med dig! 
    Fick också diagnosen uretrit för flera år sedan och precis som dig haft massor med hemska skov och fruktansvärd smärta. 
    Testa alla knep och förslag man fått av alla läkare och annat folk man träffat men inget har funkat.
    Sen gjorde de en titthålsoperation i buken på mig av en helt annan anledning och då av en slump såg de att jag hade massa små cystor på både äggledare, urinblåsa och urinrör. Dessa togs bort och jag fick diagnosen endometrios och fått behandling mot detta. Nu har det gått 6 månader utan jag har haft en enda uvi eller någon som helst känning, helt otroligt efter 7 års helvete.

Jag fick höra att läkare lätt sätter diagnosen Uretrit när de inte vet vad som orsakar urinvägsbesvär. 

Be att de gör en titthålsoperation på dig, cystorna och vävnaderna som orsakar sådana här problem behöver inte synas på ultraljud osv, oftast hittas de bara genom operation.

Stå på dig och se till att få ordentlig hjälp!

Kram

Först och främst, tack så mkt för ditt svar, blir så tacksam för alla svar.!!

Jag har själv funderat en del över endo, min mormor hade det, och jag har nämnt det hos både gynekolog och urolog. De har tittat med ultraljud, undersökt med cytoskopi (enligt gyn skulle endo på urinvägarna synts då..??), VUL, vanligt UL... allting, verkligen allt har sett normalt ut. Cytoskopin var lite smärtsam precis när urologen drog ut själva instrumentet, givetvis var HELA undersökningen obehaglig men då sved det extra. Så deras utlåtande har varit - uretrit.

Min mens har blivit mindre i mängd sen jag sluta med p-piller, blöder 2 dagar och sen bara lite brunblandad flytning. Använder knappt ett paket minitamponger. Ipren tar jag första dagen men i övrigt har jag inga direkta menssmärtor, tyckte de var markant värre när jag åt p-piller... konstigt jag vet. Min menscykel är prick 34-36 dagar (beroende på hur man räknar).

Men jag vet inte, när jag får tag i min urolog igen kanske jag bör propsa på endo igen.... man kanske åtminstone kan boka in en operation, sånt tar väl aplänge liksom....

Hade du några övriga problem förutom uretriten som skulle kunna kopplas till endo??
  • grodangrön

Jag kan tillägga att mina besvär med UVI började när jag var ca 20, 21, kanske ett halvår efter jag blev ihop med min nuvarande pojkvän. Då åt jag p-piller. Då fick jag ett antal UVIs om vi tex hade sex 4 ggr på raken... vilket vi ALDRIG har nu. Men besvären gick över direkt med antibiotika..... åååh önska de kunde göra det nu också :P sen ett år tillbaka har som sagt inga bakterier påvisats i urinen och besvären går väl över på ca en vecka men aldrig helt...

• kanin

Grodan, jag tycker det låter som du har en infektion i de parauretrala körtlarna. Här är mina råd;
    Lita inte blint på vad urologer och gynekologer säger, de är ofta okunniga vad gäller bakterieinfektioner i urinvägarna. Forska själv och läs så mycket du kan på internet så skaffar du dig kontroll och kan driva på läkarna åt rätt håll. Vänta inte på att de ska bota dig, man måste ta saken i egna händer.
    Se till att göra utökad odling och eventuellt PCR test för att upptäcka mycoplasma och ureaplasma.
     Kom ihåg att bara för att bakterier inte visas på prov betyder det inte att du inte har en infektion! Bakterier kan kapsla in sig i körtelgångarna i urinröret. De syns då oftast inte på odling. Dessa bakterier är också svåra att komma åt med antibiotika. Man kan vidga urinröret och köra med urinrörsmassage för att få fram bakterier, och etsa urinröret med silverklorid. Då blir det lättare för antibiotian att tränga in. Du måste även ha rätt antibiotika. Vissa bakterier är resistenta mot viss antibiotika, då behöver du en annan. Det behövs ofta längre kurer (minst en månad). Det finns flera studier på engelska som stödjer vad jag skrivit, det är bara det att många läkare tror att det inte kan vara en infektion om man inte kan se några bakterier vilket är helt felaktigt. Även i blåsan kan bakterier bilda s.k biofilmer som det krävs många månaders användning av specifik antibiotika för att tränga igenom men det går. Se till att du inte blir en av dem som får diagnosen icke bakteriell uretrit fastän det i själva verket är patogena mikroorganismer som  orsakar dina problem. 

Angela Kilmartin har skrivit flera bra böcker i ämnet.
    Lycka till!

• grodangrön
    kanin skrev 2015-01-26 22:00:30 följande:

Grodan, jag tycker det låter som du har en infektion i de parauretrala körtlarna. Här är mina råd;
    Lita inte blint på vad urologer och gynekologer säger, de är ofta okunniga vad gäller bakterieinfektioner i urinvägarna. Forska själv och läs så mycket du kan på internet så skaffar du dig kontroll och kan driva på läkarna åt rätt håll. Vänta inte på att de ska bota dig, man måste ta saken i egna händer.
    Se till att göra utökad odling och eventuellt PCR test för att upptäcka mycoplasma och ureaplasma.
     Kom ihåg att bara för att bakterier inte visas på prov betyder det inte att du inte har en infektion! Bakterier kan kapsla in sig i körtelgångarna i urinröret. De syns då oftast inte på odling. Dessa bakterier är också svåra att komma åt med antibiotika. Man kan vidga urinröret och köra med urinrörsmassage för att få fram bakterier, och etsa urinröret med silverklorid. Då blir det lättare för antibiotian att tränga in. Du måste även ha rätt antibiotika. Vissa bakterier är resistenta mot viss antibiotika, då behöver du en annan. Det behövs ofta längre kurer (minst en månad). Det finns flera studier på engelska som stödjer vad jag skrivit, det är bara det att många läkare tror att det inte kan vara en infektion om man inte kan se några bakterier vilket är helt felaktigt. Även i blåsan kan bakterier bilda s.k biofilmer som det krävs många månaders användning av specifik antibiotika för att tränga igenom men det går. Se till att du inte blir en av dem som får diagnosen icke bakteriell uretrit fastän det i själva verket är patogena mikroorganismer som  orsakar dina problem. 

Angela Kilmartin har skrivit flera bra böcker i ämnet.
    Lycka till!

Hej! Tack för ditt inlägg. Jag har gjort utökad urinodling och tvinga då att testa ureaplasma, detta fick jag betala extra för då det var så ovanligt...

Allt har varit negativt!

Givetvis är PCR mycket mer känsligt, men man har bakterier i urinröret vanligtvis, kanske inte i blåsan dock... (?). 

Ska se vad min senaste odling säger men än så länge har alltid aaaallllaaaa undersökningar varit helt prima ballerina. 

Min urolog verkar vara lite inne på detta spåret också, att det finns bakterier i körtelgångarna. Givetvis kan man inte veta exakt vad som orsakar mina besvär. Eventuellt ska jag testa terracortil i urinröret snart. 

Har du själv lidit av uretrit? Om man får lov att fråga:)
  • Rosaceae

Efter att jag fick barn försvann min uretrit, kan bero på att jag var så kissnödig och hade så mycket trängningar under tiden jag var gravid att jag inte känner av besvären längre.

Svar på tråden Ni med uretrit och som blivit "friska"!