• Anonym (Pia)

Hur bör relationen mellFrågan två separerade föräldrar vara?

Hej!

Nu är det såhär att jag är tsm med en man som har ett barn från ett tidigare förhållande. Pappan och mamman har delad vårdnad om barnet. Inget tjafs där eller bråk osv, utan en god relation (för barnets skull).

Frågan är - när ska man dra gränsen? När blir relationen lite "för" god, när är det okej att bli svartsjuk och säga ifrån?

Olika incidenter är till exempel att hans ex skickar bilder på sig själv (tsm med barnet) "selfies", att det ibland hänt att jag råkat se "flörtiga" sms dem emellan, t.ex. med lite smileys osv (kanske överreagerar). De pratar ofta om vad som hänt under dagen, antar att det är okej. En gång låg hon i sängen med barnet i flickans rum (för hon vägra somna) medan min kille läste saga. Då var jag inte där, utan på annat håll.

Ibland bara hugger det till i hjärtat, jag accepterar och vill att de ska ha en bra relation för flickans skull men samtidigt, vart går gränsen? När har man rätt att säga ifrån?

• Svar på tråden Hur bör relationen mellFrågan två separerade föräldrar vara?
  • Anonym (ej ok)

En god relation där man samarbetar, diskuterar barnen och kanske även ses tillsammans med barnen någon gång ibland för en gemensam lunch eller dylikt - helt ok

Flörtiga sms, ligga nära varandra i sängen - inte ok. Och d
    å är jag själv en mamma som separerat och har en ny. Jag skulle inte göra så mot min nya med andra ord.

• Anonym (*)

Rätt och rätt, du har ju rätt att säga till när du vill. Men du får kanske också vara beredd på konsekvenserna.

Det är väl bra att de har en fungerande relation. Så länger er egen relation är bra, så tycker jag inte det finns så stor anledning att oroa sig.

• Påven Johanna

Flirtiga sms skulle jag tycka vore oacceptabelt.

Jag är själv väldigt god vän med mina barns pappa och har så varit ända sedan vi skilde oss för många år sedan, och vi pratar om annat än barnen som vänner gör. Men att vi är vänner och kan vara vänner bygger på att ingen av oss är intresserad av den andre på något romantiskt sätt och aldrig skulle kliva över den gränsen. Jag är omgift och lycklig med ny man sedan lång tid tillbaka och han måste förstås få känna sig trygg med att jag umgås med mitt ex precis som jag känner mig helt trygg när min man umgås med sina barns mamma. Hade någon av oss skickat flirtiga sms eller betett oss på ett sätt som syftade till att upprätthålla någon intimitet mellan oss hade det inte fungerat och heller inte varit något som någon av oss velat finna sig i. 

• Anonym (Aldrig.)

Man ska säga ifrån när det inte känns bra. Och man ska göra det direkt i början av förhållandet så båda vet vad som gäller. Är han inte villig att släppa exet måste du ju själv kunna ha valmöjligheten att bryta.

Nu vet jag inte hur gammalt deras barn är men pga flera olika anledningar accepterar jag inte att man karl pratar med Exet hur mkt som helst. De träffas varje vecka i veckobytet och det räcker. Även han tycker att det räcker men hon har väldigt svårt att fatta vad "ring inte" betyder och han är för feg för att inte svara så ja.. Det är ett återkommande problem här hemma.

Jag tycker Både att din kille och hans ex verkar gå lite över gränsen faktiskt. Nu är det du som är Kvinnan i hans liv - hans ex ska hålla sig i bakgrunden och inte märkas av. Barnet har inget behov av att han får bilder på dem och det är väldigt förvirrande för barnen om de ibland verkar vilja vara ett par.

• Anonym (Kuckuluvyv)

Inget du räknar upp tycker jag låter konstigt.

De låter som föräldrar som är bra föräldrar fastän deras förhållande är över. Hur kan man ens vilja stoppa det?? Är du ny i hans liv?

• Anonym (Eh)

"flörtiga sms"?? Med lite "smileysar och så"?? Snälla, förklara mer ingående. Det är väl det enda jag reagerar på överhuvudtaget, så jag behöver ju mer info för att veta om det här är något att oroa sig för alls..

• Anonym (huh)
    Anonym (Aldrig.) skrev 2015-01-20 16:23:00 följande:

Man ska säga ifrån när det inte känns bra. Och man ska göra det direkt i början av förhållandet så båda vet vad som gäller. Är han inte villig att släppa exet måste du ju själv kunna ha valmöjligheten att bryta.

Nu vet jag inte hur gammalt deras barn är men pga flera olika anledningar accepterar jag inte att man karl pratar med Exet hur mkt som helst. De träffas varje vecka i veckobytet och det räcker. Även han tycker att det räcker men hon har väldigt svårt att fatta vad "ring inte" betyder och han är för feg för att inte svara så ja.. Det är ett återkommande problem här hemma.

Jag tycker Både att din kille och hans ex verkar gå lite över gränsen faktiskt. Nu är det du som är Kvinnan i hans liv - hans ex ska hålla sig i bakgrunden och inte märkas av. Barnet har inget behov av att han får bilder på dem och det är väldigt förvirrande för barnen om de ibland verkar vilja vara ett par.

Men varför får hon inte ringa ibland om det är nåt hon behöver prata om? Om det är så att hon är elak och otrevlig när hon ringer, då förstår jag, men annars inte.

Jag och mitt ex ringer varandra ganska ofta. Jag skulle bli tokig om nån ny kom och ville bestämma att jag inte får ringa!
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Eh) skrev 2015-01-20 16:29:54 följande:

"flörtiga sms"?? Med lite "smileysar och så"?? Snälla, förklara mer ingående. Det är väl det enda jag reagerar på överhuvudtaget, så jag behöver ju mer info för att veta om det här är något att oroa sig för alls..

Tja det var typ en autokorrigering från hans sida i ett sms han skrev till henne, det blev nåt typ "du är läcker" eller nåt liknande, och han skrev att det var felstavning, och hon typ svarade flörtsamt tillbaka, typ "det vet jag att jag är ". Ungefär så.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Aldrig.) skrev 2015-01-20 16:23:00 följande:

Jag förstår liksom inte poängen med att hon ska skicka selfies där hon är med. Absolut att de skickar bilder fram och tillbaka på sitt gemensamma barn, det har jag absolut inga problem med! Men varför måste hennes fejs va med på bilderna? Barnet är fem år gammalt för övrigt.
  • Anonym (Pia)

Sen är det andra saker också, hon ringer när hon behöver hjälp med praktiska saker, typ hur kopplar man in sladden till datorn/tvn, hur gör jag för att framkalla dessa bilder... Osv. Kan hon inte ringa någon annan med dessa problem?

Jag tror absolut inte det finns något intresse kvar från min killes sida, men sen var det ju också han som gjorde slut. Vet inte om hon har känslor kvar för honom. Han är liksom så "snäll" så han hade aldrig typ sagt till "nej du borde nog ringa nån annan med det här ärendet" för han typ... Ja han vill va snäll!

• Anonym (Fia)

Jag hade inte stått ut!

Hade sagt ifrån för länge sedan.

Klart man ska vara vänner men sms bilder och ligga båda i sängen nej tack!

• Anonym (*)
    Anonym (Pia) skrev 2015-01-20 19:39:16 följande:
    Jag förstår liksom inte poängen med att hon ska skicka selfies där hon är med. Absolut att de skickar bilder fram och tillbaka på sitt gemensamma barn, det har jag absolut inga problem med! Men varför måste hennes fejs va med på bilderna? Barnet är fem år gammalt för övrigt.
    Varför skickar hon det till dig?
  • Ess
    Anonym (Pia) skrev 2015-01-20 19:42:36 följande:

Sen är det andra saker också, hon ringer när hon behöver hjälp med praktiska saker, typ hur kopplar man in sladden till datorn/tvn, hur gör jag för att framkalla dessa bilder... Osv. Kan hon inte ringa någon annan med dessa problem?

Jag tror absolut inte det finns något intresse kvar från min killes sida, men sen var det ju också han som gjorde slut. Vet inte om hon har känslor kvar för honom. Han är liksom så "snäll" så han hade aldrig typ sagt till "nej du borde nog ringa nån annan med det här ärendet" för han typ... Ja han vill va snäll!

Sånt är skitjobbigt i längden, när hon inte kan göra något själv utan ska ringa om allt. Mitt ex mamma var sådan, att det tog slut berodde till viss del på det. Jag var skitirriterad tillslut på att hon aldrig kunde göra något själv, utan skulle ringa min sambo om precis allt.

Prata med din kille. Är han nöjd med förhållandet till exet, så gör dig själv en tjänst och gå vidare. Vill han göra förändringar, så se hur det utvecklar sig. Om förändringarna håller i sig, eller om det faller tillbaks i det gamla spåret igen.
  • mikipiki

Jag tycker du överreagar. Det verkar ju inte ens som att smset var flirtigt på det viset, utan det var ju skrivet med humor som jag uppfattade det. Och det här med bilderna.. Så länge pappan inte klagar så är det väll ingenting med det? Jag kan också skicka bilder på min son som jag är med på till mitt ex, har aldrig ens tänkt tanken på att jag inte borde göra det. Jag ser ju honom som en vän :/ och sen att ligga i sängen med exempelvis barnet i mellan sig medan den ena läser saga och den andra också ligger där och lyssnar och försöker få barnet att somna tycker jag inte heller är fel. Det är väl jättebra att flickan har två föräldrar som älskar henne och kan hålla sams för den sakens skull. Så jag tycker att du överreagerar. De skickar ju inte avsiktligt flirtiga sms, hon skickar inte direkt nakenbilder eller utmanande bilder på sig själv utan selfies med deras gemensamma barn (...) och det var inte så att de låg i sängen och grovhånglade utan de nattade sin dotter tillsammans. Du borde jobba på din osäkerhet och ditt självförtroende, för jag ser inte två skilda föräldrar som gör fel utan jag ser en partner som är osäker på sig själv och sin relation med pappan och det borde du göra något åt innan det drabbar barnet.

Svar på tråden Hur bör relationen mellFrågan två separerade föräldrar vara?