Prioriteringar på dagis
Lyckliga de som har bra förskolor!
De anställda på vår förskola har varierande engagemang men överlag känns som att de prioriterar konstigt. Vår dotter har gått på pottan sen hon var 8 månader (19 månader gammal idag) och de har gjort helt klart att de inte kan hjälpa till med potträning och bara en gång om dagen (ifall det finns tid) får vår dotter använda pottan. Så har det varit nu 6 mån. Vid ett års ålder var hon nästan torr (och sa ofta att hon ville gå), nu vill hon sällan gå alls. Igår hade hon dessutom fått gå utomhus flera timmar med bajs i blöjan så rumpan (överallt, upp på snippan också) är nu så sårig att hon rycker till och gråter så fort något nuddar vid huden.
Det gör mig så ledsen, de tar sig tid till "utvecklande och pedagogiska" lekar med vatten och färger men kan inte prioritera fundamentala behov! Ganska ofta går de iväg på utflykter och de är gärna ute länge i sträck. Jag tycker att det känns underligt iom att alla 15 barn i gruppen (på 3 anställda) är under 2 år. Det blir ju förstås svårare att erbjuda potta eller byta i tid då. Ofta är min lilla flicka också helt ensam utan uppsikt också på den stora gården - för några veckor sedan stod hon ensam uppe på en brant trappa (OBS, 19 månader idag...) när jag hämtade. Jag kunde inte ens se någon vuxen på den del av gården som dottern vistades på.
Vad gör man? Vad kan man kräva? Jag har försökt prata om dem men det känns inte som att de har tid att ta det på allvar. Om de prioriterade annorlunda skulle de dock ha mer tid till det som i alla fall för mig framstår som det viktigaste. Känns lite hopplöst ikväll :(
Någon som har liknande tankar/situation? Någon som har tips?