• Anonym (Lillajag)

Kombinera Omeprazol/losec med SSRI. Går det? Snälla någon som vet?

Har hemsk magkatarr nu och måste verkligen äta Omeperazol.

Nu är det så att jag äter ett SSRI preparat och då står det på fass att man helst inte ska kombinera dessa två. Hjälp säger jag bara, min mage känns viktigare så då lägger jag ner SSRI.

Jag äter låg dos antidepressiva. Har ringt men min läkare var inte där förrän på fredag, men sköterskan trodde inte att det skulle vara någon fara, men jag skulle ta tabletterna ganska långt ifrån varandra.

Är det någon här som kombinerar dessa två tabletter och det fungerar???

Blir ju desperat av att ha värk och må illa.

• Svar på tråden Kombinera Omeprazol/losec med SSRI. Går det? Snälla någon som vet?
  • annieh897

Jag tar anti-depressiva (Ciprlalex) och Omeprazol. Har fått båda utskrivna av läkare.
    Sen beror det kanske på vilken typ anti-depp du äter. Vet vara att min kombination är helt OK.

• Annaba88

Ofta passar de tillsammans bara man, som sköterskan sa, tar dem långt från varandra. Ofta rekommenderar vi att ta ena på eftermiddagen och andra på kvällen beroende på vilken medicin du har. Det står att det är en dålig kombination eftersom Omeprazol försämrar uppsugningen av de flesta mediciner. Din läkare kan svara noggrannare på din fråga eftersom han vet vad du använder och varför. 

• Anonym (Lillajag)
    annieh897 skrev 2015-01-21 13:22:38 följande:

Jag tar anti-depressiva (Ciprlalex) och Omeprazol. Har fått båda utskrivna av läkare.
    Sen beror det kanske på vilken typ anti-depp du äter. Vet vara att min kombination är helt OK.

Jag äter också Cipralex 7.5 mg, jag tar tabletten på morgonen. Sköterskan sa att jag skulle ta Omeprazolen på eftermiddagen. Så bra då, då verkar det vara lugnt och kombinera.

Du har inga biverkningar av det?

• annieh897
    Anonym (Lillajag) skrev 2015-01-21 13:42:20 följande:
    Jag äter också Cipralex 7.5 mg, jag tar tabletten på morgonen. Sköterskan sa att jag skulle ta Omeprazolen på eftermiddagen. Så bra då, då verkar det vara lugnt och kombinera.

Du har inga biverkningar av det?
    Jag äter 15 mg Cipralex. Har inga biverkningar av att kombinera. Jag har blivit rekommenderad av läkare att ta Omeprazol i samband med tex Treo och andra värktabletter för att skona magen. Både läkaren och den jag frågade på Apoteket sa att Omeprazol inte ska stoppa upptaget av andra mediciner utan lägga sig som en skyddande yta.
Svar på tråden Kombinera Omeprazol/losec med SSRI. Går det? Snälla någon som vet?