• Anonym (Har redan tvättmedel)

    Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!

    Hej!

    Idag kom det förbi en paketnisse och lämnade 3 st 5L-dunkar med flytande tvättmedel, med en tillhörande faktura på 1 200 kr. 

    Grejen är den att jag INTE har beställt nåt!
    Det jag minns är att jag före julen talade med nån dryg telefonförsäljare och tackade ja till information om deras tvättmedel. Jag fick hem informationen (reklam) om produkterna som jag då slängde eftersom jag inte längre var intresserad.

    Men nu fick jag alltså hem skiten ändå! Känner mig grundlurad! Har försökt få tag på företaget, men de har bara telefonöppet på morgonen.

    På fakturan står det även "delbetalningsavgift 3x20 kr"? Menar de delbetalning för de tre 5L-dunkarna trots att jag fått alla på en gång, eller är det här nåt jävla abonnemang också?!
    Med paketet kom även tre stycken inbetalningskort.

    Vad ska jag göra? Tar tacksamt emot alla svar för jag har noll erfarenhet av sånt här.

  • Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!
  • BigMami

    Enklast är nog att du tar kontakt med företaget. Finns det ingen mailadress? Annars får du, tyvärr, passa telefontiden.

    Man har ju 14 dagars ångerrätt.

  • Maria 434

    För det första så googla företag och se vad som står om det på nätet.
    Det låter onekligen som ett av alla dessa lurendrejeri-företag.

    Problemet för dig som jag ser det är att du tog emot varorna.


    Skicka tillbaka dom och bestrid fakturorna. Be att få se avtalet.

  • Anonym (Har redan tvättmedel)

    Känner mig så himla dum för att jag ens pratade med telefonförsäljaren... ville bara vara snäll eftersom det var kvällen före jul och att jag vet vilket skitjobb det är. Därför sa jag att jag ville ha mer information hemskickat till mig.

    Känner mig så dum trots att jag inte gjort nåt fel egentligen.

    Kan det vara så att jag borde ha hört av mig efter att jag fått den hemskickade information? Att de kanske tolkade min tystnad som samtycke? (Helt stört, men kan det vara så?)
    Oavsett så är det här jättefult gjort av dem och jag är så arg!

  • Anonym (hmmh)

    Skicka tillbaka skiten ?? Betala ska du iallafall inte göra, de lär komma fler produkter då och fler faktura. . Försök få tag i dom och avsluta det hela.

  • hejnina

    Du ska inte betala för att skicka tillbaks tvättmedlet heller, det får dom lösa själva om dom skickat något du inte beställt.

  • Anonym (Har redan tvättmedel)
    BigMami skrev 2015-01-21 12:43:31 följande:

    Enklast är nog att du tar kontakt med företaget. Finns det ingen mailadress? Annars får du, tyvärr, passa telefontiden.

    Man har ju 14 dagars ångerrätt.


    Tack för svar!

    Man kunde tala in ett meddelande och antagligen kan man mejla också, men jag ville inte ge dem tid att slingra sig.

    Min sambo talade också om 14 dagars-ångerrätten. Hoppas de inte försöker slingra sig när jag ringer imorgon och påpekar det.

  • Anonym (Har redan tvättmedel)
    hejnina skrev 2015-01-21 12:45:21 följande:

    Nä. Meddela att du inte tänker betala. Har dom mailadress? Kan va bättre än telefonsamtal ibland, då finns det liksom svart på vitt vad som är sagts. Bestrid fakturan. 

    polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Bedrageri/Fakturabedrageri/Bestrida-en-faktura/ 
    www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Bluffar--bedragerier/Varatjanst-du-inte-bestallt/ 


    hejnina skrev 2015-01-21 12:46:27 följande:

    Du ska inte betala för att skicka tillbaks tvättmedlet heller, det får dom lösa själva om dom skickat något du inte beställt.


     Men problemet är ju att de skickade typ en "beställningsblankett" med alla dessa papper, där det står vilken produkt som "jag" beställt (dagen före jul när jag pratade med telefonförsäljaren).
    Jag tackade bara ja till information, men det känns som om de har mer "bevis" än jag ändå i och med denna jävla beställningssedel som de skickade med nu! 
  • Anonym (Har redan tvättmedel)
    Anonym (hmmh) skrev 2015-01-21 12:46:20 följande:

    Skicka tillbaka skiten ?? Betala ska du iallafall inte göra, de lär komma fler produkter då och fler faktura. . Försök få tag i dom och avsluta det hela.


    Ibland hatar jag att vara vuxen.
    Tack, jag ska försöka fixa det här, men antagligen kommer de tvinga mig att betala fakturan först trots att jag inte gett samtycke! :/
Svar på tråden Måste jag betala 1200 kr för nåt jag inte beställt?!