• Pysen

Plugga högskoleprov

Tjenare forumet! Är en kille på 18 år i min sista termin på gymnasiet. Börjar nu inse att mina betyg inte räcker till några hyggliga utbildningar och tänkte därför vända mig till högskoleprovet. Jag har gjort det innan och inte fått resultatet jag behöver och har hört att det är "omöjligt att plugga till högskoleprovet". Stämmer det? Om nej någon som har tips på hur man kan plugga?
  • Svar på tråden Plugga högskoleprov
  • Grande Rock

Du kan ju träna dig i formatet genom att skriva gamla prov, har för mig att det brukar gå att hitta lätt.

Läsförståelse och ordkunskapen tränar du lättast genom att läsa mycket.

Det blir alltid som man tänkt sig
  • MallaL

Tja, om man som jag är 40+, högutbildad och läser många böcker är orddelen och engelskan enkel, matten är svårare, men skrev 1,9 sist. Läs mycket och slå upp/googla allt du är tveksam om är väl det enda tips jag kan ge,

• Kaitlynn

Prova på att göra ett högskoleprov. Förvänta dig inte ett jättebra resultat första gången. Många gör högskoleprovet fler gånger eftersom man efter första gången vet hur snabb man bör vara och vad som förväntas. 

Du kan öva dig på gamla prov inför första HP och om du inte klarar det bra så finns alltid Högskoleprovguiden, om du är beredd på att betala lite för att få ett bättre resultat.

Lycka till!

• Mamori

Gör gamla prov. Det finns en bok som innehåller en massa svåra ord, plugga in den. Det är typ det...

• Kaitlynn

Oj förlåt jag läste för snabbt där. Du har redan gjort ett HP innan.

Tja då återstår bara att plugga in gamla högskoleprov eller vända dig till högskoleguiden. Min bror gjorde 3 HP innan han fick det resultat han behövde, och på första HP fick han 0.8.

Han behövde 1.6 för det han ville komma in på, så det går att höja sitt resultat ju fler gånger man gör det. Jag skulle dock plugga på gamla prov och öva på hastighet genom att tima. Matematikvideo har några få matte HP tester som är gratis, som träning inför den delen. Man ska också kunna köpa prenumeration för hela den boken. Högskoleprovguiden har tydligen lyckats höja mångas resultat.

• Pysen

Tack för alla svar! Hittade en kurs som hette hp-akademin (hpakademin.com/), så allting slutade bra :). Kan starkt rekommendera, gick en intensivkurs och hjälpte enormt, nu gäller det bara att plugga på... Glad Än en gång, tack för alla svar 

Svar på tråden Plugga högskoleprov