• Anonym (Gigi)

Betala saker åt den andra föräldern

Hur mycket ska eller bör en förälder ställa upp och betala saker som ska vara hos den andra föräldern?

Nu börjar jag få nog av detta eviga köpande av saker som ska till mamman. Kom hem idag och hela köksbordet var fullt av datordelar, tydligen ska sambon bygga en dator som ska hem till mamman som barnet ska ha. Och detta var inte billiga grejer utan kostar ca 7000 utan skärm och programvara. När jag frågar hur hon har råd med det när hon lever på soc fick jag till svar att hon inte betalar.

Sambon har sen i höstas köpt ny mobil, vinterkläder+skor, glasögon, surfplatta, laptop som hamnar hos mamman, betalar mobilabonnemanget varje månad, månadspengen betalar bara min sambo och köper kläder som man aldrig ser röken av. Mamman har köpt gympaskor inget mer. Och nu denna dator.

Vi har som tur är inte gemensam ekonomi. Men någon gång måste man väl ändå kunna säga nej. Eller är jag helt ute och cyklar?

Kan väl tillägga att dom har VV.

• Svar på tråden Betala saker åt den andra föräldern
  • Anonym (Hh)

Det beror väl på hur man ser det. Han kanske inte ser det som att han gör detta för mamman utan för att BARNET ska ha det bra ALLA veckor om året... Just saying...

• Anonym (f)

Pappan kanske vill att barnen ska ha samma standard hela tiden? Det är helt normalt för en förälder att vilja det bästa för sina barn, och om han har råd och vill lägga dessa pengar på sina barn så får han.

Om jag och min sambo skulle dela på oss och jag skaffade en ny, skulle den nya få räkna med att jag sätter mina barns välbefinnande främst och att jag gör vad jag vill för mina pengar och mina barn.

Var glad istället att din sambo är en pappa som bryr sig!

• Anonym (Gigi)

Vart väl lite sur idag, dammsugaren pajade och vi skulle beställa en ny och hade absolut bara råd med en billig för 200 kr. Så jag köpte en själv utan att han betalar. Tycker att kan man köpa grejer för 7000 till en i familjen borde man kunna skjuta till lite till nån annan ifamiljen med.

Klart det är bra att han bryr sig men jag det känns fel att han ska serva 2 hushåll med grejer

• Anonym (Beror på.)

Det är ju jättesnällt av pappan att betala saker för barnet om han har råd, men det får ju ALDRIG påverka ert hushåll. Har han inte råd med en vettig dammsugare har han faktiskt inte råd med LYXprylar till sitt barn, så enkelt är det faktiskt.

Nödvändigheter är en sak, men saker som egna datorer är bara en bonus att ha OM det finns ekonomi till det.

Tycker du ska ta ett snack med honom. ERT hushåll (inkl barnet hemma hos er) ska ALLTID gå först. Hur ska han kunna betala riktigt viktiga saker om han inte ens har råd med en dammsugare?

• Ess

Har ni separat ekonomi och han har råd att stå för det han är skyldig till i ert hushåll, så tycker jag det är ok han köper vad han vill till sitt barn.

Men när det gäller dammsugaren, så hade jag krävt att han skulle betala hälften när han fick nästa lön, annars hade hans tillvaro där hemma blivit väldigt trist en period framöver.

• Anonym (dfdfd)
    Anonym (Gigi) skrev 2015-01-22 17:15:41 följande:

Vart väl lite sur idag, dammsugaren pajade och vi skulle beställa en ny och hade absolut bara råd med en billig för 200 kr. Så jag köpte en själv utan att han betalar. Tycker att kan man köpa grejer för 7000 till en i familjen borde man kunna skjuta till lite till nån annan ifamiljen med.

Klart det är bra att han bryr sig men jag det känns fel att han ska serva 2 hushåll med grejer

Finns det dammsugare för 200 kr? Se upp bara så det inte blir så att du får betala alltmer medan han betalar allt mindre. Att det går ut över dig. Gör han nåt för dig annars?
  • Drottningen70

Nu är det väl till BARNET han köper sakerna och då är det ju BARNETS saker och BARNET måste få bestämma VAR han vill förvara SINA saker oavsett om han bor varannan vecka.

Sen blir det ju givetvis absurd att köpa en dator för 7000 om man sedan inte har råd till en dammsugare,men det är ju enligt mig en helt annan diskussion om var barnet får förvara saker som den ena föräldern köpt

• Anonym (*)
    Drottningen70 skrev 2015-01-22 17:33:25 följande:

Nu är det väl till BARNET han köper sakerna och då är det ju BARNETS saker och BARNET måste få bestämma VAR han vill förvara SINA saker oavsett om han bor varannan vecka.

Sen blir det ju givetvis absurd att köpa en dator för 7000 om man sedan inte har råd till en dammsugare,men det är ju enligt mig en helt annan diskussion om var barnet får förvara saker som den ena föräldern köpt

Fast om du läser rubriken och sedan TS, så ser du att frågan handlar om pengar.
  • Anonym (qwerty)

Så länge ni har separat ekonomi har du inte med att göra vad din sambo lägger sina pengar på. Så länge han har råd att bidra till era gemensamma utgifter i enlighet med vad ni har för sorts överenskommelse sedan tidigare.

Hur bidrar ni nu till de gemensamma utgifterna? Lägger ni inte ihop pengar till en gemensam pott som ska täcka mat, hyra, försäkringar OCH hushållsartiklar såsom exempelvis DAMMSUGARE?

• Anonym (?)
    Anonym (Beror på.) skrev 2015-01-22 17:27:43 följande:

Det är ju jättesnällt av pappan att betala saker för barnet om han har råd, men det får ju ALDRIG påverka ert hushåll. Har han inte råd med en vettig dammsugare har han faktiskt inte råd med LYXprylar till sitt barn, så enkelt är det faktiskt.

Nödvändigheter är en sak, men saker som egna datorer är bara en bonus att ha OM det finns ekonomi till det.

Tycker du ska ta ett snack med honom. ERT hushåll (inkl barnet hemma hos er) ska ALLTID gå först. Hur ska han kunna betala riktigt viktiga saker om han inte ens har råd med en dammsugare?

Varför får det aldrig påverka deras hushåll? Han prioriterar ju en dator till barnet högre än en dammsugare och det har han väl rätt att göra. Jag skulle absolut kunna prioritera något mitt barn behöver över något annat till hushållet, inget konstigt i det.  Men då är jag biomamma som är ihop med biopappan och vi ser inte dessa "problem" hela tiden.
Svar på tråden Betala saker åt den andra föräldern