• road

Måste man göra bodelning?

Jag och min make håller på att skiljas. Vi är fortfarande vänner och har ingen dålig vibb mellan oss. Vi har muntligt kommit överens om uppdelning av prylar osv utan tjafs eller diskussion. Vi äger ingenting av värde och har inga skulder förutom till CSN. Jag har pengar på banken som jag sparat ihop som jag antar han har lagligen rätt till, men han vill inte ha dem.
    Så, hur gör vi med bodelninghandlingen i vår situation? Är det bara att skita i det och köra muntligt, eller måste vi formalisera ett avtal? Och om vi inte gör något formellt avtal, har han då rätt att om några år komma och kräva hälften av mina pengar?
    Jag har googlat överallt, men får bara upp info om bodelning vid tvist och med utgångspunkt i att man äger saker. Så, vad säger ni?

• Svar på tråden Måste man göra bodelning?
  • ardath bey

Lagen säger att "när ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelning behövs dock inte, om makarna har endast enskild egendom och ingen av dem begär att få överta bostad eller bohag från den andra maken."

• EnGladPingvin

Om ni inte gör en officiell bodelning kan endera parten kräva det långt efteråt. Vid samboskap ska det ske inom ett år, men vid äktenskap finns inte en sådan gräns. Det händer även att banker kräver papper på bodelning för att bevilja lån.

• sextiotalist

Det är väl inga problem att göra en bodelning om ni är överens. Ta en timme hos jurist och få ihop det, så kan ni även lämna detta bakom er.

• road
    ardath bey skrev 2015-01-23 06:28:29 följande:

Lagen säger att "när ett äktenskap upplöses, ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelning behövs dock inte, om makarna har endast enskild egendom och ingen av dem begär att få överta bostad eller bohag från den andra maken."

Så det korta svaret är "Nej man måste inte göra bodelning."
    EnGladPingvin skrev 2015-01-23 07:20:23 följande:

Om ni inte gör en officiell bodelning kan endera parten kräva det långt efteråt. Vid samboskap ska det ske inom ett år, men vid äktenskap finns inte en sådan gräns. Det händer även att banker kräver papper på bodelning för att bevilja lån.

sextiotalist skrev 2015-01-23 08:06:50 följande:

Det är väl inga problem att göra en bodelning om ni är överens. Ta en timme hos jurist och få ihop det, så kan ni även lämna detta bakom er.

Ok. Men räcker det inte att skriva ett papper som båda undertecknar om att vi har delat upp grejerna mellan oss och att han inte gör anspråk på mina pengar? Måste vi gå till en jurist med det för att inte riskera att han "ångrar" sig?

Anledningen till att att vi inte vill göra en så stor grej av det med jurister är för att grejerna vi delat upp verkligen inte har några grejer. Våra möbler är gamla, det finns hemelektronik, men den är daterad, vi bor i en hyresrätt som bara jag har rätt att bo i (studentlägenhet), ingen bil, inga fonder, ingen av oss betraktar våra studieskulder som en gemensam angelägenhet, och jag har sparpengar, han har inga för att han har varit arbetslös utan a-kassa (Jag har försörjt honom.). Det finns arvegods som kommer från hans släkt så därför är det hans grejer.

Men om jurist är nödvändig, kan man få det gratis nånstans? Typ kommunen?

• Ess

Jag och min ex make gjorde en egen uppdelning. Vi var inte ovänner utan satte oss ner och pratade om hur vi skulle fördela både bostadsrätten och våra saker.

Svar på tråden Måste man göra bodelning?