• Anonym (persiska)

Lära sig ett nytt språk, hur?

(Visste verkligen inte vilken kategori denna tråd skulle vara i, så chansade på denna).

Jag vill lära mig persiska och undrar därför av er som lärt sig ett nytt språk själva, hur ni gjorde?
    Jag har ju använt google och försökt översätta ord för att lära mig dem... men det kommer ju ta mycket tid att lära sig prata flytande?? Måste också kunna grammatiken så att lära mig ord och sedan sätta ihop dem till en mening själv kommer inte gå så bra. 
    Jag har ingen i närheten som kan persiska så kan inte få hjälp av någon.

Ge mig tips snälla, hur lär man sig ett nytt språk på bästa sätt? Finns det lektioner att gå till (alltså betala)?
    Jag vill åka till Iran i framtiden, och inte endast en gång utan flera gånger och då känner jag att jag bör kunna språket.. sedan är persiska väldigt fint så det är också en anledning.
    Men hur??? 
  • Svar på tråden Lära sig ett nytt språk, hur?
  • Anonym (tja)

Tja, det är väl inte så svårt att hitta. Folkuniversitetet har t ex kurser liksom många andra.

• Anonym (persiska)
    Anonym (tja) skrev 2015-01-22 22:15:17 följande:

Tja, det är väl inte så svårt att hitta. Folkuniversitetet har t ex kurser liksom många andra.

Låter som en bra idé... i framtiden, är för ung för det nu och vill gärna lära mig nu. 
  • Anonym (Rosetta)

Jag antar att du menar farsi? Det är det man brukar kalla den persiska som talas i Iran. 
    Det finns ett program till datorn som heter Rosetta Stone. De har självstudiekurser i princip alla språk som finns. Jag har lärt mig spanska så. 
    Programmet är rätt dyrt men jag laddade ner det illegalt... 
    www.rosettastone.com/learn-farsi

• Anonym (.)

Jag kan också rekommendera Rosetta Stone, men det första jag gjorde när jag ville lära mig persiska var att gå till biblioteket, låna en bok om persiska alfabetet och lärde mig det. Jag lyssnade också på ljudkurser för att få till uttalet så bra uttal som möjligt på bokstäver mm. Började sedan med tex siffror, veckodagar, enkla hälsningsfraser osv. Sedan lånade jag barnböcker på biblioteket och översatte. Det var möjligt tack vare att jag kunde alfabetet, samt hade köpt en bra svensk-persisk ordbok.

• Anonym (persiska)
    Anonym (Rosetta) skrev 2015-01-22 22:24:37 följande:

Jag antar att du menar farsi? Det är det man brukar kalla den persiska som talas i Iran. 
    Det finns ett program till datorn som heter Rosetta Stone. De har självstudiekurser i princip alla språk som finns. Jag har lärt mig spanska så. 
    Programmet är rätt dyrt men jag laddade ner det illegalt... 
    www.rosettastone.com/learn-farsi

Ja, jag menar farsi. 
    Hur laddade du ner det illegalt? Vill också göra det isåfall.
    (Wow, känner mig redan kriminell ;)) 
  • Anonym (persiska)
    Anonym (.) skrev 2015-01-22 22:28:47 följande:

Jag kan också rekommendera Rosetta Stone, men det första jag gjorde när jag ville lära mig persiska var att gå till biblioteket, låna en bok om persiska alfabetet och lärde mig det. Jag lyssnade också på ljudkurser för att få till uttalet så bra uttal som möjligt på bokstäver mm. Började sedan med tex siffror, veckodagar, enkla hälsningsfraser osv. Sedan lånade jag barnböcker på biblioteket och översatte. Det var möjligt tack vare att jag kunde alfabetet, samt hade köpt en bra svensk-persisk ordbok.

Tack, vilken bra idé.. att jag inte tänkte på det haha.
    Ska till biblioteket imorgon och låna ordbok och lätta barnböcker på persiska (eftersom jag också kan alfabetet, eller ja, det mesta som ser ut som arabiskan iallafall). 
  • Presidentens son

Varför vill du lära dig persiska? Lär dig svenska?

• Påven Johanna
    Presidentens son skrev 2015-01-23 07:07:41 följande:

Vad är det för utmärkande fel på ts svenska? Att ha ambitionen att lära sig flera språk tycker jag är alldeles utmärkt. 
  • Presidentens son
    Påven Johanna skrev 2015-01-23 07:30:06 följande:

Vad är det för utmärkande fel på ts svenska? Att ha ambitionen att lära sig flera språk tycker jag är alldeles utmärkt. 

Jag tycker att du också ska lära dig svenska.
  • Anonym (persiska)
    Presidentens son skrev 2015-01-23 07:07:41 följande:

Står ju i trådstarten? Eftersom jag ska resa till Iran i framtiden och dessutom tycker att persiska är ett väldigt fint språk. 
    Kan redan väldigt bra svenska för min ålder, men tack för tipset. :) 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (persiska) skrev 2015-01-22 22:23:57 följande:
    Låter som en bra idé... i framtiden, är för ung för det nu och vill gärna lära mig nu. 
    För ung. Finns det åldersgräns på Folkuniversitetet? I så fall finns ju andra studieförbund. Jag gick olika kurser när jag var 15-17.
  • Anonym (persiska)
    Anonym (Hmmm) skrev 2015-01-23 08:42:22 följande:
    För ung. Finns det åldersgräns på Folkuniversitetet? I så fall finns ju andra studieförbund. Jag gick olika kurser när jag var 15-17.
    Går det? Det visste jag inte.

Men det låter jättebra iallafall.
  • Anonym (Rosetta)
    Presidentens son skrev 2015-01-23 07:33:42 följande:

Jag tycker att du också ska lära dig svenska.

Jag tycker du ska lämna tråden.
  • Stampidus

Jag lärde mig persiska med hjälp av min tidigare flickvän.

• Anonym (Hanna)

Har visserligen inte pluggat persiska, och tråden är ju rätt gammal nu, men skulle rekommendera appar som typ duolingo om man vill lära sig ett nytt språk. Är ju dessutom gratis.

Fast bästa sättet är ju dock att åka till ett land där språket pratas, och bo där ett tag och kanske ta nån kurs i språket på en språkskola. Dyrt, men man lär sig ju bättre om man hör och själv använder språket hela tiden.

Svar på tråden Lära sig ett nytt språk, hur?