hopps skrev 2015-01-23 08:13:20 följande:
Okej! Jag har ingen koll på de olika namnen . Vet bara att det brukar ibland finnas en extra resurs i en del klasser och ämnen. Och jag tyckte det verkade intressant
arbete.
Ofta är det en fritidspedagog som finns med i klassrummet i de yngre åren. För att bli fritidspedagog läser du till lärare med inriktning fritidspedagogik. Ibland finns det elever som är i behov av särskilt stöd eller en grupp elever i en klass, då kan skolan antingen använda sig av en specialpedagog som jag skrev om tidigare. I andra fall beroende på vilken problematik barnet har och vad som specifikt behövs hjälp med kan skolan använda sig av en elevassistent. Denne behöver inte alltid ha något pedagogisk utbildning. Det kan ju tex röra sig om ett barn som sitter i rullstol och behöver en assisten för att kunna förflytta sig runt i skolan, ibland kan det vara ett barn med tex NPF problematik då är det bra att ha utbildning kring detta. Googla på elevassisten ta kontakt med skolor etc för att få mer kött på benen kring vilken slags utbildning du kan tänkas behöva...