• Solros78

    När är spolning av äggledarna aktuellt?

    Jag försöker bli gravid. Jag har två barn och har försökt få ett tredje i snart två år. Fått två missfall under den tiden, både förra hösten/vintern. Under 2014 har jag kanske haft äl (och sex vid äl) åtta gånger (med hjälp av pergotime vissa månader) men det vill sig inte. Frågade min gyn om spolning av äggledarna kunde vara aktuellt ifall något hakat upp sig där men det tyckte han inte eftersom jag trots allt blivit gravid fyra gånger. Vad har andra fått höra?

    Till saken hör ju att gyn och sjukvården väl inte vill lägga så värst mycket resurser på mig då jag är 37 år och har två barn men jag vill ändå veta vad som vore rimliga behandlingar bortsett från åldern och mina barn.

  • Svar på tråden När är spolning av äggledarna aktuellt?
  • Jag är bara jag

    Inte i ditt fall. 4 graviditeter tyder verkligen på att du kan bli gravid vilket du inte hade kunnat ö.h.t om det varit stopp i äggledarna. Att de inte vill hjälpa dig beror inte på åldern utan på att du har barn sen förr-då får man ingen gratis hjälp oavsett ålder. Återstår privat fertilitetsklinik.

  • Solros78
    Jag är bara jag skrev 2015-01-23 17:48:24 följande:

    Inte i ditt fall. 4 graviditeter tyder verkligen på att du kan bli gravid vilket du inte hade kunnat ö.h.t om det varit stopp i äggledarna. Att de inte vill hjälpa dig beror inte på åldern utan på att du har barn sen förr-då får man ingen gratis hjälp oavsett ålder. Återstår privat fertilitetsklinik.


    Det kan alltså inte bli stopp i äggledarna av tex de missfall jag gått igenom?

    Jo jag vet att det är stor skillnad för att jag har barn. dock går jag hos gyn på sophiahemmet (Sthlm) så det är privat redan nu.

    Jag vill inte göra ivf men finns det något mer/annat som kan vara aktuellt för mig att utreda? Jag får ju uppenbarligen äl av pergo så det funkar.
  • Jag är bara jag

    Utomkveds kan leda till stopp,men då måste du ju haft två utomkveds som lett till stopp i båda äggledarna= extremt långsökt. Du kan bli gravid,äl verkar inte vara problemet heller så då återstår egentligen bara IVF. Insemination,ja,men det är låg chans lyckas.

  • Sammet

    Har du fått koagulationsfaktorn testad?

    En del tidiga missfall kan komma av små proppar, i de fallen kan man antingen få Trombyl utskrivet eller självmedicinera med 1/3 Barnalbyl (exakt samma innehåll).

    Immunologiska faktorer kan också ligga bakom missfall, Aten-tråden har en massa bra info och råd.

    Jag hade en kombinationsproblematik, först dåliga ägg som åtgärdades med Prasteron och sen en missfallsbenägenhet som jag fick blodförtunnande och immundämpande för.

    Här finns många tips och råd.

    http://www.fertilitetsguiden.com/

  • Solros78
    Jag är bara jag skrev 2015-01-23 20:13:09 följande:

    Utomkveds kan leda till stopp,men då måste du ju haft två utomkveds som lett till stopp i båda äggledarna= extremt långsökt. Du kan bli gravid,äl verkar inte vara problemet heller så då återstår egentligen bara IVF. Insemination,ja,men det är låg chans lyckas.


    Har inte haft något utomkveds.

    Ivf kommer det inte att bli, har väl inte ens större chans utifrån ålder?
  • Jag är bara jag
    Solros78 skrev 2015-01-23 22:08:02 följande:
    Har inte haft något utomkveds.

    Ivf kommer det inte att bli, har väl inte ens större chans utifrån ålder?
    IVF är godkänt upp till 43 års ålder och ger betydligt högre chans än vanliga samlag. Det är ju liksom därför folk gör IVF.  Glad 
  • Solros78
    Jag är bara jag skrev 2015-01-23 23:51:38 följande:
    IVF är godkänt upp till 43 års ålder och ger betydligt högre chans än vanliga samlag. Det är ju liksom därför folk gör IVF.  Glad 
    Ja jag kan inte motivera att betala de pengarna och det stora jobbet ivf innebär när man ändå har två barn.
  • Sammet

    En ofin fråga, men är barnen gemensamma? Om inte så kan du få gratis IVF ändå via landstinget, upp till 38 år i de flesta landsting.

  • Solros78
    Sammet skrev 2015-01-24 13:02:14 följande:

    En ofin fråga, men är barnen gemensamma? Om inte så kan du få gratis IVF ändå via landstinget, upp till 38 år i de flesta landsting.


    Ja de är gemensamma. Så nej vi får ingen ivf betald.
Svar på tråden När är spolning av äggledarna aktuellt?