kan jag säga vad jag vill till bonusen?
Kan jag som bonusförälder tala om vad som helst till bonusbarnet? Förutsett att jag gör det på en lämplig pedagogisk nivå?
Kan jag som bonusförälder tala om vad som helst till bonusbarnet? Förutsett att jag gör det på en lämplig pedagogisk nivå?
Så länge du möter barnet på ett respektfullt sätt - precis som man bör möta alla barn - så ja., det tycker jag absolut :)
Nej, inte vadsomhelst. Beror väl på situationen - det finns ämnen som du inte bör beröra överhuvudtaget i egenskap av bonusförälder. Tex tycker inte det är din sak att informera om att mamman ljugit och att skilsmässan egentligen beror på att hon var otrogen, att mamman knarkar & horar, etc.
Andra ämnen du bör hålla dig undan är sanningen om Tomten (om båda föräldrarna vill att deras 3-åring ska få tro på tomten.) religiös indoktrinering och idéer om att pedofili egentligen är helt okej.
Så länge du möter barnet på ett respektfullt sätt - precis som man bör möta alla barn - så ja., det tycker jag absolut :)
Du kan ju prata med barnen som en vuxen människa, även om det inte är som förälder. Hos oss var minstingen väldigt fundersam över hur barn blir till och bad mig förklara eftersom alla andra (inklusive mamma) antingen vägrar prata om det eller ljög om det. Så jag berättade på ett sätt hon kunde förstå och hon var alldeles nöjd så. Brukar tänka som så, att man kan prata om sådant som en lärare pratar med sina elever om. Men de riktiga föräldragrejerna överlåter jag åt dem.
Nej. Vissa saker ska bara föräldrarna ta. Du har ingen rätt att säga något om hans/hennes föräldrars val och relation till exempel.
Nej. Vissa saker ska bara föräldrarna ta. Du har ingen rätt att säga något om hans/hennes föräldrars val och relation till exempel.
Med lite sunt förnuft kan du prata om det mesta, men en del saker bör man inte blanda in barn i t.ex. de vuxnas konflikter. Sen finns det vissa sanningar du bör hålla dig ifrån. Som att gud inte finns, att grannen har sjuklig fetma, att pappa stoppat in snoppen i mamma, etc, men det är ju där det sunda förnuftet kommer in. Likaså bör du undvika att försöka föra över personliga åsikter såsom din religiösa eller politiska övertygelse om du vet att föräldrarna inte delar dem.