• MaMj

    Inträffar ägglossningen exakt samtidigt som ägglossningssmärtan?

    Jag har alltid väldigt ont i magen vid ägglossning, vi kan kalla det, ägglossningssmärta (finns det något namn för det?). Jag undrar om det är någon som vet om ägglossningen startar exakt då smärtan kommer och hur länge det då är fruktbart, både minsta och högsta tid. Smärtan kan vara i upp till 3 dagar, varför är det så?

  • Svar på tråden Inträffar ägglossningen exakt samtidigt som ägglossningssmärtan?
  • EliWe

    intressant fråga! Jag brukar ha ont i en dag ungefär, jag tänker mig att det är krympning för att ägget ska släppa från sin lilla "ficka". Men hoppas nån annan kan svara :) 

  • Flisan79

    Du kan ha ont av flera olika anledningar och före, under och/eller efter äl.

    Kortfattat:

    Före: kan man få ont av de förstorade äggblåsorna. Det är inte bara den som släpper ägget som förstoras. Aktiviteten i själva äggstockarna inför äl.

    Under: smärta av att ägget bryter sig loss från äggblåsan samt när ägget tar sig in i äggledaren.

    Efter: sammandragningar i äggledarna (tror det är de som gör att ägget förs framåt. Samt smärta av den vätska/blod som kommer ur äggblåsan och irriterar. Blir som ett inte blåmärke.

    Googla: ovulation pain och läs på wiki

  • Flisan79

    Din fråga är med andra ord svår att svara på men jag själv som alltid har ont vid äl upplever smärtan som värst på själva äl-dagen.

  • EliWe
    Flisan79 skrev 2015-01-23 21:04:32 följande:

    Du kan ha ont av flera olika anledningar och före, under och/eller efter äl.

    Kortfattat:

    Före: kan man få ont av de förstorade äggblåsorna. Det är inte bara den som släpper ägget som förstoras. Aktiviteten i själva äggstockarna inför äl.

    Under: smärta av att ägget bryter sig loss från äggblåsan samt när ägget tar sig in i äggledaren.

    Efter: sammandragningar i äggledarna (tror det är de som gör att ägget förs framåt. Samt smärta av den vätska/blod som kommer ur äggblåsan och irriterar. Blir som ett inte blåmärke.

    Googla: ovulation pain och läs på wiki


    Jag upplever ofta att jag får lite blodfattiga flytningar vid ägglossning, så det kan alltså vara den som kommer ur äggblåsan enligt din text. det var intressant att veta :)
  • Flisan79
    EliWe skrev 2015-01-23 21:14:10 följande:
    Jag upplever ofta att jag får lite blodfattiga flytningar vid ägglossning, så det kan alltså vara den som kommer ur äggblåsan enligt din text. det var intressant att veta :)
    Ja det kan det vara. Det är inte helt ovanligt med "äl-blödningar".
  • Blåsippan84

    Vi höll på ca 1 år och försökte få syskon. Brukar ha äl smärta en dag vid äl. Tog äl digitaltest då och gav alltid positivt. Hade ibland sex då fast det gjorde ont. Allt för att bli gravid. Men den månaden vi plussade har vi sex tors, äl smärta lör och sedan sex tis. Kanske ren tur att vi plussade den månaden trots lite sex och ej på äl dagen. Vad vet jag? Vi skulle börja utredning v efter plus. Men fick tipset av dem några månader innan att sexa varannan-var tredje från att mensen upphör till 1 v efter äl.

    Lycka till tjejer.

  • Flisan79
    Blåsippan84 skrev 2015-01-23 21:28:27 följande:

    Vi höll på ca 1 år och försökte få syskon. Brukar ha äl smärta en dag vid äl. Tog äl digitaltest då och gav alltid positivt. Hade ibland sex då fast det gjorde ont. Allt för att bli gravid. Men den månaden vi plussade har vi sex tors, äl smärta lör och sedan sex tis. Kanske ren tur att vi plussade den månaden trots lite sex och ej på äl dagen. Vad vet jag? Vi skulle börja utredning v efter plus. Men fick tipset av dem några månader innan att sexa varannan-var tredje från att mensen upphör till 1 v efter äl.

    Lycka till tjejer.


    Torsdagen var perfekt. Eftersom att spermierna lever några dagar och kvinnan ofta har sitt äl-sekret några dagar innan och på äl.

    Två av mina barn är "tillverkade" 3 dagar före äl.
  • Majson

    Förra månaden fick jag positivt äl-test på lördagen, även äl-smärtor hela dagen, på måndagen sedan var äl-testet väldigt negativt. Tog paus då från sexandet några dagar. Min fråga: Sker släppningen av ägget när LH-ökningen fortfarande är hög eller när den gått ner (neg äl-test)?

  • Pastime

    Det brukade jag också fundera över. Pratade mycket om det med läkare jag träffade under tiden vi försökte bli gravida. Jag tyckte också att det var konstigt att jag alltid fick ägglossningssmärtor på höger sida och aldrig på vänster, trots att jag släppte ägg från båda sidorna. Sen något ännu konstigare: den månaden jag blev gravid hade jag inte ägglossningssmärtor alls för första gången på 8 månader. Mycket märkligt.

  • Majson
    Pastime skrev 2020-03-05 12:28:21 följande:

    Det brukade jag också fundera över. Pratade mycket om det med läkare jag träffade under tiden vi försökte bli gravida. Jag tyckte också att det var konstigt att jag alltid fick ägglossningssmärtor på höger sida och aldrig på vänster, trots att jag släppte ägg från båda sidorna. Sen något ännu konstigare: den månaden jag blev gravid hade jag inte ägglossningssmärtor alls för första gången på 8 månader. Mycket märkligt.


    Märkligt! Fick du någon klarhet i när ägget verkligen släpper i relation till LH-ökningen? Känner ibland att jag inte orkar ha sex efter ÄL för att det varit intensivt dagarna innan. Men vill ju inte missa själva "äggsläppardagen".
  • Pastime
    Majson skrev 2020-03-05 16:20:13 följande:

    Märkligt! Fick du någon klarhet i när ägget verkligen släpper i relation till LH-ökningen? Känner ibland att jag inte orkar ha sex efter ÄL för att det varit intensivt dagarna innan. Men vill ju inte missa själva "äggsläppardagen".


    Nu ska jag bara GISSA och jag är ingen läkare. Men jag baserar min gissning på informationen jag har fått. Och då tror jag att man får ont när äggblåsan har släppt och det utrymmet fylls med vatten - så alltså precis när ägget HAR lossnat. Jag skulle också gissa på att man har stört chans typ timmarna innan smärtan. För många spermier behöver också tid på sig att simma upp. Well... Min gissning.
Svar på tråden Inträffar ägglossningen exakt samtidigt som ägglossningssmärtan?