• d86

Alkoholdemens

För snart fem år sedan så drabbades min mamma av alkoholdemens, korsakoff sjukdom som den heter. Hon har haft problem med alkohol större delen av sitt liv innan hon blev sjuk. Hon bor på ett vårdhem och har inte klarat sig själv pga av minnet är så dåligt, hon klarar helt enkelt inte av vardagen/vardagsbestyr själv. Detta har varit fruktansvärt jobbigt för mig, och i början var jag och hälsade på mamma ganska ofta. Den senaste tiden har jag tyckt att det har varit alldeles för jobbigt så jag har liksom "stött" bort allt istället. Alltså inte varit där till henne på ungefär 1,5 år. Nu har jag hälsat på henne och det var bland det värsta jag varit med om. Känns som att det hänt en hel del sen sist jag såg henne, och jag blev att må fruktansvärt efteråt. Hon kändes som en helt "nollställd" person, helt "stel" i ansiktet på nåt vis, och hon tittade jättekonstigt på mig men hon sa att hon visste att jag var hennes dotter. Jätteobehagligt att behöva se sin mamma så. Nu har jag så otroligt dåligt samvete över att jag inte varit där tidigare, jag trodde verkligen inte att det skulle bli så mycket värre under 1,5 år. Skriv inga onödiga kommentarer att jag får skylla mig själv eller nåt, för det orkar jag verkligen inte höra. Jag har pratat ganska regelbundet i telefon med mamma och vårdpersonalen och frågat hur det varit med henne plus att jag har sagt att jag inte har varit där på länge, men ingen har sagt till mig att det blivit värre, som en sköterska sa idag, att hennes demens blivit sämre under sista året. Är dom inte skyldiga och säga det till mig när jag frågar?

Är det någon annan som har nån erfarenhet med en förälder (eller annan anhörig, bekant osv) som är/har blivit dement pga av alkohol eller bara "vanligt"? Nu är det så många tankar som snurrar i mitt huvud.. hur länge kommer hon att leva? Kommer det bara att bli sämre och sämre snabbt nu? Jag tyckte hennes ögon nästan såg drogade ut plus att dom inte riktigt hängde med, är det själva sjukdomen eller pga mediciner? Lika med dom andra symptomen.. sjukdom eller medicin?

Detta är verkligen så himla jobbigt! Att få se hur det bara går "utför" för ens älskade mamma.

Och en sista fråga, är det någon som vet något bra demensboende? Varsomhelst i Sverige..

• Svar på tråden Alkoholdemens
  • Anonym (USK)

Det kan både vara tecken på demenser och läkemedelsbiverkning. Det är svårt att avgöra när man inte känner henne eller vet vad hon får för medicin, eller sett förändring vid medicinering.

många med en demensdiagnos har ångest och oro och får lugnande medicin för det så är ju ibte helt omöjligt att det är det hon får.

Men det är en lurig sjukdom, den kan gå i skov. Men har även hört talas om de som gått fort för, men det har jag ingen egen erfarenhet av vid Korsakoff.

Jag vet inte hur mycket de är skyldiga att berätta, men sen kan det ju vara att det har varit en successiv förändring så de inte tänkt på det eftersom de sett henne så pass ofta under tiden, och kanske inte tänkt på det förens du kommenterar att hon är mycket sämre? Lite som att man inte märker att man gått upp i vikt förens byxorna inte passar(dålig jämnförelse, men kom inte på något bättre).

• d86

Tack för svar :) Nej, så kan det ju vara.. Ja, hon fick en lugnande medicin sa läkaren. Ja, jag har hört att det kan gå fort för vissa dementa, men trodde det var annat just vid Korsakoff, men det kanske är som "vilken" demenssjukdom som helst? Tyckte bara att allt var så otroligt obehagligt så var tvungen att skriva lite och se om någon har/haft erfarenheter..

• Anonym (sorg)

Har, till skillnad från signaturen USK, bara begränsad erfarenhet, men känner igen det där med att förvirring och andra symptom går i skov. Förstår att det är både skrämmande och sorgligt att se hur förändrad din mamma blivit, men tycker du ska försöka hälsa på henne snart igen och se om ni kan bli lite mer bekväma med varandra.

Jag tror det är viktigt för er båda att du gör ett försök. Risken är stor att du ångrar dig annars. Det är en tung och sorglig situation, och om du kan hitta någon att prata med så är det bra.

Önskar allt gott till er båda.

• Anonym (Memme)

Jag har arbetat med personer med demenssjukdomar i många år och demens är ju en sjukdom där den drabbade bara blir sämre och sämre. Det finns liksom inget stopp och det dalar neråt hela tiden. För vissa kan det gå väldigt fort från det att sjukdomen slår till, tills de somnar in och för vissa kan det ta flera, flera år.

På 1,5 år händer oftast väldigt mycket med den demenssjuke, så att din mamma var väldigt förändrad är inte konstigt. Det hör till, tyvärr.

Många får lugnande mediciner pga att de har mycket ångest och rädsla. En del är också aggressiva eller väldigt ledsna. Men det är olika så klart..

Svar på tråden Alkoholdemens