• Äldre 24 Jan 07:48
    4687 visningar
    17 svar
    17
    4687

    Jag har blivit beviljad snitt i Varberg på egen begäran

    Mitt första barn föddes med ett "halvplanerat" snitt (jag hade ett förlossningskontrakt som gav mig rätt att avbryta en pågående vaginal förlossning för ett snitt och efter 15 timmar av vidriga värkar gjorde jag det). Denna graviditet har jag haft turen att träffa en fantastisk läkare som har gett mig chansen att välja att föda med planerat snitt. Om du har frågor om vilken läkare jag träffade, hur det är att bli snittad eller någonting annat som rör ämnet så fråga gärna.


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april ?
  • Svar på tråden Jag har blivit beviljad snitt i Varberg på egen begäran
  • Äldre 24 Jan 07:58
    #1

    Har inga frågor, men jag födde på Varberg för snart ett år sedan med snittkontrakt som jag blev beviljad av överläkaren på Varberg. Antar att det kanske är han som beviljat dig ks? Jag fick aldrig igenom ett planerat ks men det blev en bra förlossning till slut tack vare Varberg, fantastisk personal. Lycka till!

  • Äldre 24 Jan 09:58
    #2

    Tack :) Jag kunde inte heller få ett planerat snitt första gången (åtminstone inte enligt läkaren som jag träffade då), men denna gång var det helt annorlunda.


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Äldre 24 Jan 10:19
    #3

    Skönt!! När är det dags?

  • Äldre 24 Jan 18:34
    #4

    28 april :) Ja verkligen. Jag hade förväntat mig att få bråka åtminstone lite grann även denna gång och trodde att jag skulle få vänta på besked om hur det blir så det gick nästan lite väl enkelt... Beslutet lades helt i mina händer :)


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Äldre 25 Jan 13:12
    #5

    Ja det är verkligen inte lätt att få till ett ks, som jag kämpade efter en tuff första förlossning.. Men det är ju en annan historia! vad var det som gjorde att du blev beviljad denna gång tror du?

  • Äldre 27 Jan 23:26
    #6

    Ja du, säg det... Kanske att jag denna gång vet vad jag är rädd för och inte har en diffus rädsla (jag visste trots allt inte sist vad jag skulle gå igenom) som sjukvården såg en chans att arbeta bort? Sedan så sa läkaren att det kan finnas en viss ökad risk att föda vaginalt efter ett snitt eftersom de inte vet säkert hur ärret kan "stå emot trycket under förlossningen" och att det därför inte går att "pressa en snittad kvinna lika hårt under en vaginal förlossning som en osnittad" (han sa visserligen att det ändå är snäppet bättre att föda vaginalt, men det är väl så att vågskålarna är lite mer jämna denna gång. Eller så handlar det om att den läkare jag träffade denna gång är mer mån om att respektera sina patienters egen vilja än vad den förra var. Eller kanske en kombination av dessa tre saker. Eller någonting helt annat. Glad och lättad är jag oavsett Glad


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Äldre 28 Jan 00:50
    #7

    Jag fick beviljat snitt med sonen och har även blivit beviljad denna gången.

    Hade hört så många skräckhistorier om ovilliga läkare och barnmorskor innan så trodde det skulle bli jätte svårt första gången men jag stod på mig och de var jätte förstående.

  • Äldre 28 Jan 10:08
    #8

    Kazamaj: Glad att höra det :) Tyvärr så beror väl mycket på vilket landsting du tillhör, ifall du får igenom dina önskemål eller inte, vilket det såklart inte borde göra.


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Äldre 28 Jan 11:44
    #9

    Ja det hjälpte nog att du haft ett snitt med första barnet kanske. Var det odeback du pratade med?

  • Äldre 28 Jan 18:06
    #10

    bf2014: Det stämmer


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Äldre 28 Jan 20:09
    #11

    En mycket empatisk man!

  • Äldre 28 Jan 22:45
    #12

    Instämmer Glad


    Mamma till en fantastisk Goding och väntar nytt storkbesök i april
  • Äldre 31 Jan 21:04
    #13

    Ja jag tror det med och det är helt sinnessjukt egentligen! Men är det så att du söker dig till ett annat landsting så är dem väldigt empatiska och förstående här! Det är som det BORDE vara överallt!

  • Äldre 2 Mar 13:05
    #14
    Andra augusti skrev 2015-01-24 07:48:17 följande:
    Mitt första barn föddes med ett "halvplanerat" snitt (jag hade ett förlossningskontrakt som gav mig rätt att avbryta en pågående vaginal förlossning för ett snitt och efter 15 timmar av vidriga värkar gjorde jag det). Denna graviditet har jag haft turen att träffa en fantastisk läkare som har gett mig chansen att välja att föda med planerat snitt. Om du har frågor om vilken läkare jag träffade, hur det är att bli snittad eller någonting annat som rör ämnet så fråga gärna.
    Hej! Får jag fråga hur du gick till väga för att få ett planerat snitt? Försökte skriva till dig här inne men det gick inte så frågar här i stället :)
  • Äldre 7 May 22:21
    #15

    TS hur har det gått?

  • Anonym (Halvp­lanera­t)
    Äldre 10 Jun 22:16
    #16
    Hej! Vet att detta kommer sent men jag vill jättegärna veta vilken läkare du pratade med och allt annat - jag är i precis samma sits som du, min läkare här i gbg har föreslagit "halvplanerat" kejsarsnitt och vi vill gärna göra detta i Varberg. Jag vill såklart vara säker på att en sådan förlossningsplan verkligen efterföljs och att jag kan få ett snitt om/när jag vill. Jättetacksam för info!
  • Äldre 15 Jun 08:22
    #17
    Anonym (Halvplanerat) skrev 2015-06-10 22:16:07 följande:
    Hej! Vet att detta kommer sent men jag vill jättegärna veta vilken läkare du pratade med och allt annat - jag är i precis samma sits som du, min läkare här i gbg har föreslagit "halvplanerat" kejsarsnitt och vi vill gärna göra detta i Varberg. Jag vill såklart vara säker på att en sådan förlossningsplan verkligen efterföljs och att jag kan få ett snitt om/när jag vill. Jättetacksam för info!
    du får gärna maila mig privat om du vill, jag har varit i kontakt med samma läkare som Ts. och blev beviljad ett sk snittkontrakt. (om hon nu inte är inne här och läser i tråden och kan hjälpa dig).
Svar på tråden Jag har blivit beviljad snitt i Varberg på egen begäran