• ansen

Mina armar "domnar".

Hej, har senaste halvåret upplevt hur mina armar känns konstiga.
    Det känns lite som ett tryck inifrån och de blir något "domnade". Om jag ligger i sängen och håller i ipaden så dröjer det inte länge förrän det börja sticka och kännas obehagligt i underarmarna och händerna.

Likaså kan jag känna efter en tid om jag sitter nersjunken i soffan med datorn i knät.

I september så fick jag en akut stressreaktion. Det kulminerade när mina armar helt domnade bort och jag hade ingen känsel alls i händerna, höll på att svimma och så vidare. Jag blev sjukskriven i 5 veckor. Innan dess hade jag sovit väldigt dåligt eller inte sovit alls på flera veckor innan och jag gick och spände mig. Läkaren förklarade då för mig att armarna domnade bort troligtvis för att jag hade axlarna någonstans uppe vid öronen och axlarna värkte så att blodet inte kom ner till armarna ordentligt.

Den domnade känslan har varit borta ett tag men har börjat komma tillbaka igen. Jag har bytt jobb och mår mycket bättre och känner mig inte särskilt stressad dock sover jag inte mer än ca 5 timmar varje dag. Jag har ont i ryggen, nacken och axlarna. Kan det åter igen handla om dåligt blodomlopp på grund av ansträngda muskler och låsningar? Och ett kiropraktor, naprapat eller en massage genomgång vore på sin plats? Eller tror ni det kan vara något allvarligare?

Jag är en 32 årig småbarnsmamma men känner mig som 70 årig tant :)

• Svar på tråden Mina armar "domnar".
  • sportpappa

Det låter som dålig blodcirkulation. När du håller i något eller håller armarna upplyfta så försämras blodcirkulationen. Värken i rygg, nacke och axlar tyder också på att du spänner dig. Spända muskler ger sämre blodcirkulation.
    Undvik att hålla armarna upplyfta eller att hålla i något.

Hur mycket tränar du? För att hantera spänd nacke, rygg och axlar tycker jag styrketräning med fokus på rygg och bakåtrotation av axlar hjälper fruktansvärt mycket. Roddmaskin är typiskt bra. Så gott som all träning förutom cykling hjälper mot vanliga nack- och ryggproblem. Hitta träning där du tränar bålstyrka och rörlighet.

• ansen

Nej, jag tränar inte nämnvärt, har ett rörligt jobb dock med många dåliga arbetsställningar. Kan vara källan till mina värkande axlar och nacke. Plus att jag har en konstaterad whiplash-skada efter en olycka då vi frontalkrockade i 90 km/h.

Jag är ensamstående med småbarn och har ingen barnpassning alls då jag bor långt ifrån vänner och familj. Just nu fungerar det inte så bra för mig med gym då jag inte ha nån som kan barnpassa regelbundet, varannan helg är jag barnledig då barnet är hos pappa. Däremot har jag tid på min rast att kunna gå på promenader och jag kan göra övningar hemma.

Har du några tips på övningar som jag kan göra hemma och som kan hjälpa blodcirkulationen? Gärna med någon video som kan visa.

Tack!

• Anonym (diskbråck)

Hej jag sökte vård i höstas för liknande besvär. Ont i nacken och axlarna. Jag hade som någon värk i överarmarna och stickningar domningar i underarm och fingrar. Jag trodde det var så att någon nerv hamnat i kläm. Läkaren skickade mig på MR och det visade sig att mina besvär berodde på ett mindre diskbråck i nacken. Nu säger jag inte att det behöver vara så i ditt fall men värt att kolla upp! Hoppas det går över för dig! Jag har själv domningar och värk till och från fortfarande men mycket bättre har det blivit nu när jag är hemma mammaledig än när jag jobbade och lyfte tungt.

Svar på tråden Mina armar "domnar".