• miss92222

Min 14 veckor labbe vill inte mysa

Som rubriken låter så vill min labrador valp aldrig mysa.

Om man försöker klappa henne så försöker hon bara bita i handen som om de vore en lek.

Lägger man henne i knät vill hon inte ligga stilla...

Så vad gör man? ska jag tvångsmysa med henne så hon blir "van"?

Eller ska man bara låta henne vara och inte försöka mysa istället?

Tack för att ni läste! :)

• Svar på tråden Min 14 veckor labbe vill inte mysa
  • mynona2

Du ska inte tvinga dig på henne. Hon är valp och livet leker. Vår hund var precis likadan och vi tvingade oss inte på henne utan lät henne komma till oss när hon ville ha närhet och mysa och idag är hon världens gosigaste hund.

• Aniiee

Inget tvångsmys. 7 av 10 hundbett beror på just det, att människor vägrar läsa av hundens signaler och tvingar de att "mysa" (hunden tycker inte det är särskilt mysigt att kramas och ha sig). Låt henne vara, hon kommer när hon vill mysa/ha sällskap.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Apopan

En del hundar är inte så mysiga. Oftast kommer det med åren. Min nuvarande hund var precis som din som valp. Gillade klappar först runt halvåret, började mysa i soffan lite smått runt året, och det tog tills han blev vuxen innan han blev ett riktigt mysmonster. Har haft hundar i min närhet som har följt samma mönster, både tikar och hanar. Så sluta tvångsmysa och vänta tills myset kommer istället. Jag vet hur trist och sorgligt det kan kännas, men det kommer som sagt oftast. Kan komma mycket mycket snabbare än i mitt exempel med, säkert redan när valptänderna slutat klia. Tills dess får du plocka fram en leksak när hon biter dig i händerna

Svar på tråden Min 14 veckor labbe vill inte mysa