• Hannamia

Flytningar efter insättning av spiral?

Hej!

Jag vill bara höra om det är någon med spiral som har varit med om samma sak som jag?

Jag satte in spiral för två veckor sen. Först fick jag mens, och sedan den försvann har jag haft världens flytningar... Gula, ibland lite bruna, och de luktar ILLA!

Nån mer som har varit med om detta, eller tror ni att jag har fått nån infektion?

• Svar på tråden Flytningar efter insättning av spiral?
  • ZoZoZ

Hej,

Jag upplever i stort sett samma sak, bortsett från att de inte luktar just något. Man blir ju lite orolig...

• Hannamia

P Moudi, hur länge sen var det du satte in din spiral?

• ZoZoZ

Dock hade jag en del äckliga flytningar redan innan (de började när avslaget tog slut ca tre veckor efter förlossningen) BM trodde det beror på hormonerna i och med att jag fortfarande ammar och att det inte var något att oroa sig över. Dock blir jag orolig nu när det har förvärrats, speciellt eftersom jag tidigare aldrig har haft just s åmycket flyningar överhuvudtaget.

• Hannamia

Min BM sa i och för sig att det blev en infektion av insättningen, men jag har haft spiral tidigare och kan inte komma ihåg att det blev så HÄR?

• Anonym

Min bm sa att det beror på att bakteriefloran ändras och/eller att trådarna kan reta slemhinnan. Förhoppningsvis så normaliseras allt snart.
    =)

• Hannamia

Åh vad bra, tack Anonym! Då får man väl avvakta lite till...

• Hannamia

Någon mer som vet nåt om detta?

• klurifax

Jag hade fruktansvärt mkt flytningar när jag hade kopparspiral, de var dock "normala" och luktade inte illa. Jag fick nån medicin som skulle minska dem. Efter 6 månader tog jag ändå ut spiralen, eftersom jag hade oerhört ont vid mens och mkt kraftiga blödningar... så kort sagt - kopparspiral var inget för mig...

• Anonym

inte för att man kan eller ska "mäta" problem men jag kan säga att det låter lindrigt...
    men vore jag orolig skulle jag dubbelkolla med expertis, oftast känner man ju på sig att allt inte står rätt till.
    jag hade KRAFTIGA blödningar och sammandragningar i flera månader efter att jag satt in hormonspiralen.

• Mylla

Det verkar som om miljön/surheten i slidan har rubbats, det finns receptfria medel på Apoteket, Vivag eller Laktalgel som återställer.

Om inte det hjälper kan det vara en bakteriell vaginos, då måste man få antibiotika.
    Det verkar inte vara så ovanligt efter en förlossning,jag såg två liknande frågor igår. Jag fick det också. Den långvariga avslagsblödningen gör att pH i slidan blir högre.

• Hannamia

Mylla, min senaste förlossning var för 4,5 år sedan, så det kan inte bero på det. Men vad tror du, ska man prova med dessa medel redan nu, två veckor efter insättningen, eller ska man avvakta lite?

• Mylla

Jaha ursäkta, dom andra två var det.
    Jag tycker du ska prova medsamma, det är bra att bli av med det innan någon otäck bakterie hinner dit. Det är lättare för sådana att föröka sig när det är obalans.

• Hannamia

*uäck* Nu när jag var på toa, så har flytningen istället blivit brun-röd, som en blödning! Vad ÄR detta?

• Mylla

Då blöder du nog också. Man kan ha lite blödningar sa dom till mig när jag satte i spiral. Jag minns inte riktigt hur länge det var "tillåtet".

• Hannamia

Jag tror jag avvaktar nån vecka då, och ser om det blir bättre! Men jag ska skriva upp namnen på de där receptfria medlen också, om det inte blir bra! Tack för dina svar Mylla!

Svar på tråden Flytningar efter insättning av spiral?