• Anonym (Me)

Hur bota kass stämning på jobbet?

Hej!

Tänkte försöka peppa mina kollegor lite då det är SÅ negativ atmosfär på jobbet ofta :/

Finns här någon som har tips på hur jag ska göra? Jag själv bjuder alltid på ett leende och är alltid välmenande och omtänksam. Men tänkte om drt finns något "fysiskt" jag kan göra som bjuder kollegorna på ett leende i personalrummet (säg inte baka kakor för det behöver vi inte ;)

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Hur bota kass stämning på jobbet?
  • Anonym (Kollega)

Om du slutar att gå omkring och flina så kommer vi att få bättte stämning. Grymt irriterande att du ska va så jäääävla positiv hela tiden/kollega

• Anonym (Me)

[quote=74744549][quote-nick]Anonym (Kollega) skrev 2015-01-25 16:14:11 följande:[/quote-nick]Om du slutar att gå omkring och flina så kommer vi att få bättte stämning. Grymt irriterande att du ska va så jäääävla positiv hela tiden/kollega[/

Men Jösses... ge dig. Ett leende är väl inte provocerande heller? Jag går inte omkring och "flinar" direkt, när jag går förbi någon så tittar jag upp (istället för att stirra ner i marken eller se allmänt sur ut) och ja, ja bjuder på ett enkelt leende! Vad är felet?

Du borde gå och prata med någon då du verkar väldigt bitter av någon anledning?

• Anonym (Me)

[quote=74744553][quote-nick]Tines skrev 2015-01-25 16:15:31 följande:[/quote-nick]Varför är det negativ atmosfär där?[/

Mycket stressfaktorer på jobbet t ex. Folk är utarbetade helt enkelt. Men en "rolig ljuspunkt" i personalrummet kanske hade piggat upp lite...

• Anonym (Kollega)
    Anonym (Me) skrev 2015-01-25 16:38:04 följande:

[quote=74744549][quote-nick]Anonym (Kollega) skrev 2015-01-25 16:14:11 följande:[/quote-nick]Om du slutar att gå omkring och flina så kommer vi att få bättte stämning. Grymt irriterande att du ska va så jäääävla positiv hela tiden/kollega[/

Men Jösses... ge dig. Ett leende är väl inte provocerande heller? Jag går inte omkring och "flinar" direkt, när jag går förbi någon så tittar jag upp (istället för att stirra ner i marken eller se allmänt sur ut) och ja, ja bjuder på ett enkelt leende! Vad är felet?

Du borde gå och prata med någon då du verkar väldigt bitter av någon anledning?

Brist på humor är onekligen en stämningssänkare på arbetsplatsen
  • Anonym (Me)

[quote=74744762][quote-nick]Anonym (Kollega) skrev 2015-01-25 16:59:55 följande:[/quote-nick]Brist på humor är onekligen en stämningssänkare på arbetsplatsen [/

Tack för din insiktsfulla "input". Ha det gott!

• Anonym (M)

Beröm för väl utfört arbete brukar göra att jobbet känns lättare. Bara att någon säger "Vad bra att du fixat det! Tack!" kan göra en enormt mycket mer motiverad. Att backa upp kollegor som har ohållbart stressiga jobb är också viktigt. Visa att du står bakom dem om de vill ta ett allvarligt samtal med chefen om saken och kanske blanda in facket etc.!

• Sommarlöv

Håll dig kort till energitjuvar, och lägg fokus på de som är positiva. Om du lyckas få med dig någon mer som har en positiv energi så kanske ni kan hjälpas åt att sprida positiv stämning. Jag har själv vid ett par tillfällen sagt att jag har inget intresse av att lyssna på gnäll och skitsnack ( innan jag jobbade som chef). Det finns risk att man kan bli lite ensam då, men många gillar när man är rak och ärlig. Så mitt tips är raka rör och mycket positiv feedback till kollegor. Vissa arbetsplatser har tyvärr mycket negativ energi i väggarna, då är det chefens uppgång att försöka vända det, och löser inte hen det så behövs det hjälp utifrån. Görs det inget åt den negativa energin på arbetsplatsen så kan det ibland vara läge att flytta på sig. Man ska ha en skön känsla i magen när man går till jobbet.

Svar på tråden Hur bota kass stämning på jobbet?