• Las Palmas

Kakel på övervåningen

Ska snart inreda mitt badrum på övervåningen. Hörde idag på jobbet att man inte får ha kakel och klinkers på övre vången. Är det någon av er som vet om det stämmer?

• Svar på tråden Kakel på övervåningen
  • AnneSophie

Va? Har jag aldrig hört talas om.

• Las Palmas

det är en tant här vars dotter har byggn nytt hus nu nämligen. Och de fick tydligen inte ha klikner och kakel på övervången. Har heller aldrig hört talas om detta tidigare. Hoppas verkligen att det inte stämmer.

• Ankan71

????????????????????? Har aldrig hört på maken! Vi har gjort det! Sa hon VARFÖR dom inte fick det?

• skriva

Nej det är ingen generell regel.

Kanske kan det ha handlat om att de intre kunde ha klinkers på golvet? Är det träbjälklag så måste man ju lägga dubbla gipsskivor på två håll för att golvet inte ska röra sig, innan man lägger klinkers. Kan det ha varit en sån grej?

• Las Palmas

Just då när jag pratade med henne så var jag inte på humör att fråga varför och så vidare. Men jag har nu frågat en kamrat som byggde badrum på sin övervåning för två år sedan och fick följande svar:

"Visst kan man ha kakel på övervåningen. Det har vi i alla fall. Snickaren sa att det gick utmärkt att ha kakel bara man "dödade" golv och väggar först. Man lägger tydligen någon slags skiva på golvet och på väggarna som gör att underlaget under skivan kan röra på sig utan att kaklet rör sig. Fråga mig inte hur, men vårt hus rör sig ganska mycket (trähus....) och vårt kakel är helt och fint. Är ju i alla fall två år sedan snart som vi gjorde badrummet. "

Så det verkar som at man kan ha kakel bara man kaklar på rätt sätt. Skönt att veta.

• Jenny70

Vi har i alla fall både kakel & klinkers på ovanvåningen & det hade vi i förra huset oxå. Nu bor vi i ett alldeles nybyggt, men det förra var från 20-talet!

• Coursell

Har nyss byggt till vårt hus, med ett jättestort badrum på övervåningen. Det är helkaklat och klinkers på golvet.
    Min man är egenföretagare snickare så jag tror nog inte han lägger in något som inte är lämpligt.
    Minns dock att de var tvungna att lägga bjälklaget väldigt tätt pga tyngden (Fick inte mitt tvättnedkast ). Kan det vara något sånt?

• Stiarna

Japp det har med bjälklaget att göra. Vi flyttade in i ett hus nyligen där man lagt in klinkers i badrummet på andra våningen, utan att ta hänsyn till bjälklaget, därför måste vi nu bryta upp hela golvet. o göra om alltihop..SUCK

Svar på tråden Kakel på övervåningen