Finnar/acne pga amning?
Har haft problem med min hy sedan jag blev gravid med min dotter för snart ett år sedan. Då blev huden fet och oljig och jag fick mycket finnar på ryggen och i pannan. Det höll i sig hela graviditeten och gick bara att lindra genom att tvätta nogrannt med rätt ansiktstvätt.
Nu när min dotter är född och jag ammar så har jag inte längre oljig hy. Finnarna i pannan är borta men jag har kvar en del på ryggen och jag har istället börjat få ena riktigt besvärliga bölder/inombordare på hakan. Hela hakan är alldeles knölig av nya och gamla finnar.
Innan jag blev gravid har jag aldrig haft problem med acne. Jag antar det är hormonellt, dels det jag hade under graviditeten och dels nu i och med att jag ammar. Men hur kommer det sig att problemet ändrade karaktär efter min dotters födsel? Dessa bölder är verkligen ett helsike. Försöker låta dem vara men de blir som hårda knölar kvar och jag är rädd att det blir bestående broskknölar. Måste man klämma dem för att de ska försvinna? Jag behandlar med basiderm och inväntar resultat. Är det någon som har andra knep eller kanske varit med om samma? Kan jag vänta mig att det går över när jag slutar amma?
Har börjat med mina ppiller nu igen och har någon egen förhoppning och teori att jag ska få tillbaka min normala hormonbalans.