Start av provera/pergotime eller annan behandling 2015
Hej,2010 föddes våran första son, som blev till direkt utan problem. Vägde då 64 kg.
2013 började vi försöka få ett syskon, men märkte snabbt att ingenting hände trots mens och positiva ägglossningstester.
Väger nu 80 kg, så tror att vikten kan spela in ganska mycket och försöker aktivt gå ner men pendlar väldigt mycket just nu!
Fick efter utredning på privatklinik veta att jag har PCO/PCOS.
Har inte haft någon mens sedan oktober 2014, så nu har jag fått utskrivet Provera för att få igång mensen och sedan efter detta påbörja pergotime. Är det någon annan här som går igenom samma/liknande resa?
Vad har ni för erfarenheter kring provera och pergotime?
Är inne på försök nr 19. 1 år & 7 mån...
Jag och min sambo har en son som föddes i November 2010, vi skyddade oss inte och sa blir det så blir, alltså blev han till utan problem. I April 2012 startade vi med syskonförsök med hopp om att få ett syskon våren 2013 men månaderna gick och inget hände. I februari 2013 sökte jag hjälp och fick tid i början på Mars. Han tog prover och gjorde en gynundersökning men allt var som vanligt. Min sambo blev skickad att lämna spermaprov och jag fick en remiss till kvinnokliniken, tyvärr så dröjde det ända till september innan jag fick en tid. Väl där gjordes nya prover och en gynundersökning där läkaren konstaterar att jag har pco men jag är varken överviktig eller har oregelbunden mens. Jag visste inte vad det var, samtidigt som jag blev ledsen och besviken blev jag också arg för att den andra läkaren inte konstaterade detsamma. Han kom fram till att jag skulle prova pergotime med start i oktober 2013. Jag tog pergotime i tre månader för att sedan vila en månad mellan nästa tremånadersperiod. Månaderna fortsatte att gå och jag mådde sämre och sämre och längtan påverkade mig fruktansvärt mycket. När andra tremånadersperioden kom var vi framme i maj 2014, här nådde jag en gräns och bara kände att jag vill ge upp allt. Slutet av månaden närmade sig och mensen skulle komma, jag blev irriterad för att den inte kom men vågade ändå inte testa eftersom jag visste att det inte var något men till vår stora förvåning var jag gravid, äntligen. Vi grät båda två och var så lyckliga. Jag vågade knappt tro det och var väldigt orolig. I vecka 7 gjordes ett ultraljud och vi fick se ett hjärta slå jag ville så gärna slappna av men var fortfarande väldigt orolig men veckorna går och äntligen r vi i vecka 11 och ett ultraljud till ska göras och allt såg ännu en gång bra ut så nu kunde vi äntligen få berätta för vår son som längtar massor efter att få bli storebror. Veckorna går och dagen för inskrivning har kommit jag är i vecka 14+ 3, min oro har kommit åter igen och jag har haft lite ont i magen samt en blödning. Jag är övertygad om att något är fel samtidigt som jag hoppas att jag har fel. Bm försökte hitta hjärtljuden men fann inga, jag blev skickad till ultraljud eftersom jag var så orolig. Vi stiger nervöst in i rummet och jag lägger mig på britsen tyvärr så var min känsla rätt, fostret hade dött i vecka 11 och benen slogs åter igen undan på oss. Jag blev skrapad fredagen den 8/8 och nu var det bara att invänta mens igen. Fy vad hemskt denna resa är, jag trodde aldrig för mitt liv att vi skulle behöva gå igenom detta och hela hösten mår jag jättedåligt och känner ännu en gång att orken håller på att ta slut. Jag ringer kk och han säger att vi går vidare till nästa steg efter jul fram tills dess tog jag pergotime i ytterligare tre månader. Nu är vi alltså inne på nästa steg vilket innebär att vi ska gör en inemination. Jag sprutar med Gonal-f och väntar otåligt på att jag ska få ta ägglossningssprutan med hopp om att det ska ske nästa vecka.