• Anonym (Hjälp)

Vad ska man göra :'/

17 januari plussade jag.

Min sambo är inte redo för att skaffa ett till barn än säger han. Han säger att jag är taskig om jag behåller och att han inte kan ge barnet så mycket som han önskar kunna ge och att han vill skriva av sig allt ansvar on jag behåller.

Jag vill behålla men samtidigt tvekar jag, inte bara för att han inte vill (vet att beslutet är mitt) men att jag inte tror jag klarar av att ta hand om två små barn själv. Jag har mycket kvar jag vill uppleva innan jag skaffar ett till barn. Mitt nuvarande barn är hos sin riktiga pappa varannan helg. Min sambo har även ett barn från sitt tidigare förhållande.

Jag har dragit på att ringa abortmottagningen sedan jag plussar för jag är så osäker på om jag klarar av att göra abort. Känner mig så hemsk.

Vi skyddade oss självklart så detta är inget slarvigt ansvar som skett!

• Svar på tråden Vad ska man göra :'/
  • Dixie
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-01-26 13:35:36 följande:

17 januari plussade jag.

Min sambo är inte redo för att skaffa ett till barn än säger han. Han säger att jag är taskig om jag behåller och att han inte kan ge barnet så mycket som han önskar kunna ge och att han vill skriva av sig allt ansvar on jag behåller.

Vad är det exakt som din sambo vill ge barnet? 
    Om det nu är skälet - så kräver ju inte ett barn så mycket - låter mer som en ursäkt för att han inte vill ha (fler) barn. 

har ni pratat om att skaffa gemensamma barn? 
  • Anonym (Hjälp)

Han har precis startat företag så han jobbar mycket. Han vill att det ska börja rulla på och att han ska ha mer tid så jag slipper dra hela lasset själv innan han vill sätta barn till världen. Han känner sig inte heller redo psykiskt då han precis kommit ut en depression.

Vi har pratat om att skaffa barn gemensamt. Vi tänkte slopa skyddet till hösten.

• Anonym (R)

Låter som att det snarare är han som är taskig. Speciellt om ni ändå hade tänkt börja försöka skaffa barn inom ett år...

• Anonym (Mm)
    Dixie skrev 2015-01-26 13:52:31 följande:
    Vad är det exakt som din sambo vill ge barnet? 
    Om det nu är skälet - så kräver ju inte ett barn så mycket - låter mer som en ursäkt för att han inte vill ha (fler) barn. 

har ni pratat om att skaffa gemensamma barn? 
    Man är 2 om ett barn, men det räknas och respekteras som vanligt inte när det gäller mannen.

Varför måste han ha ett argument för att inte vilja ha barn, räcker att han säger att han inte vill.
  • Dixie
    Anonym (Mm) skrev 2015-01-26 15:06:43 följande:
    Man är 2 om ett barn, men det räknas och respekteras som vanligt inte när det gäller mannen.

Varför måste han ha ett argument för att inte vilja ha barn, räcker att han säger att han inte vill.
    Jag ställde dessa följdfrågor för att bättre kunna ge råd/tips till TS! Jag förstår inte varför du hoppar på mig för dessa frågor..... klart man inte behöver ett argument för att inte skaffa barn, men om man vet varför är det enklare att ge konkreta förlag!

Eftersom de har pratat om att snart skaffa gemensamma barn så har jag svårt att se varför några månader mer i tid skulle påverka pappans förmåga att ge sitt barn allt! 
  • Anonym (Mm)
    Dixie skrev 2015-01-26 15:24:58 följande:
    Jag ställde dessa följdfrågor för att bättre kunna ge råd/tips till TS! Jag förstår inte varför du hoppar på mig för dessa frågor..... klart man inte behöver ett argument för att inte skaffa barn, men om man vet varför är det enklare att ge konkreta förlag!

Eftersom de har pratat om att snart skaffa gemensamma barn så har jag svårt att se varför några månader mer i tid skulle påverka pappans förmåga att ge sitt barn allt! 
    Frågar för att kunna hjälpa? Kan du förklara hur du tänkte där?

Du har ju tydligt redan tagit ett ställningstagande, det är inte svårt att läsa mellan raderna direkt: " låter mer som en ursäkt för att han inte vill ha (fler) barn."

• Dixie
    Anonym (Mm) skrev 2015-01-26 15:30:57 följande:
    Frågar för att kunna hjälpa? Kan du förklara hur du tänkte där?

Du har ju tydligt redan tagit ett ställningstagande, det är inte svårt att läsa mellan raderna direkt: " låter mer som en ursäkt för att han inte vill ha (fler) barn."
    vad jag undrade över var om han inte vill ha några barn generellt - eller om det bara inte var riktigt praktiskt just nu - och eftersom de hade pratat om att börja försöka till hösten betyder ju detta att det inte var barn generellt han var emot - utan att det inte passade in i hans plan just nu - då tycker jag det är ytterst märkligt att man gör en abort, för att sedan om några månader planera för ett nytt barn!
    Vill man inte ha fler barn - ja, då kan abort vara en bra lösning. 
  • Anderson

Jag ser inget konstigt i detta. Vi har faktiskt ett liknande läge, jag och min sambo. Vi planerar barn efter att han har fått köra igång sitt företag. Vi har hittills sagt ett halvår och sedan börja försöka. Han får alltså ett havår plus minst 9 månader på sig att uppfylla sin dröm. Det är extremt mycket jobb i början och det krävs mycket engagemang. Det skulle bli otroligt svårt med ett litet barn. Då skulle han få skjuta upp sin företagsidé i ca två år, vilket är mycket tråkigt och slöseri med talang och potential. 

Din sambo har även varit deprimerad nyligen och kanske verkligen behöver detta för att komma till rätta i livet? Ingen av er har slarvat samtidigt som ni hade en övernskommelse. Jag tycker att det här är solklart.  

Och det "dixie" skriver, med hur man plötsligt skulle kunna ge "allt" till barnet... Jag tror inte att din sambo menar allt. Men man kan ge mycket mer med ett stabilt företag och framförallt kommer han kunna ge mycket mer av sig själv när han är nöjd med sitt liv. Man kan inte bara vara pappa och mamma, man måste också få ha möjlighet att lyckas och få utvecklas inom ett yrke. 

• Anonym (varför?)

Håller helt med Anderson. Det är en sak om man är oeniga om huruvida man ska ha barn eller inte, då får man ta konsekvenserna och kanske bryta upp. Men om det bara är tidpunkten som är problemet går det ju att lösa. Vad är det som är så jobbigt med att göra abort nu och sen skaffa barn när ni båda är redo?

• Anonym (R)
    Anderson skrev 2015-01-27 02:42:28 följande:

Jag ser inget konstigt i detta. Vi har faktiskt ett liknande läge, jag och min sambo. Vi planerar barn efter att han har fått köra igång sitt företag. Vi har hittills sagt ett halvår och sedan börja försöka. Han får alltså ett havår plus minst 9 månader på sig att uppfylla sin dröm. Det är extremt mycket jobb i början och det krävs mycket engagemang. Det skulle bli otroligt svårt med ett litet barn. Då skulle han få skjuta upp sin företagsidé i ca två år, vilket är mycket tråkigt och slöseri med talang och potential. 

Din sambo har även varit deprimerad nyligen och kanske verkligen behöver detta för att komma till rätta i livet? Ingen av er har slarvat samtidigt som ni hade en övernskommelse. Jag tycker att det här är solklart.  

Och det "dixie" skriver, med hur man plötsligt skulle kunna ge "allt" till barnet... Jag tror inte att din sambo menar allt. Men man kan ge mycket mer med ett stabilt företag och framförallt kommer han kunna ge mycket mer av sig själv när han är nöjd med sitt liv. Man kan inte bara vara pappa och mamma, man måste också få ha möjlighet att lyckas och få utvecklas inom ett yrke. 

Det är ju inte alls ett liknande läge såvida inte ni också råkat bli gravida? Det är en enorm skillnad på att planera något utifrån förutsättningen att man inte råkar bli gravid fram tills man planerar att bli det och att råka bli gravid innan man planerat det.

Jag och min sambo planerar också att börja försöka få barn om några år, men det är ju under förutsättningen att ett barn inte är på väg innan trots vår planering. Det skulle bli en helt annan sits om vi råkade bli gravida i förväg eftersom vi inte har någon plan för det. Då skulle vi ju få sätta oss ner och planera hur vi ska göra i den nya situationen som uppstått.
  • fluu

Jag förstår att du har det jobbigt. Du kan inte göra abort för mannens skull, men fundera på om det kanske är det bästa för de barn som redan finns. Skulle ett nytt syskon gå ut över dem?
    Sedan är det ju också svårt att planera för framtiden om du inte vet helt hur mannen kommer reagera. Är han nu mest rädd och frustrerad så kanske allt ordnar sig när allt lugnat ner sig och ni kan gå in i det här tillsammans. Om inte, om han kanske inte kan ta till sig detta barn, hur skulle det kännas för barnet då?
    Lycka till!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (pp)

Han har rätten att inte vilja ha barnet. Och han har rätten att överge barnet om han vill. Men han har inte rätt att beskylla dig för att vara 'taskig'. Det är nämligen han själv, och ingen annan, som dragit på sig sin olycka.

Men vad vill du? Vill du ha barnet? Även om du skulle bli själv med det? För kom ihåg att du är ansvarig för din ehen olycka precis som din sambo den dagen du eventuellt står ensam med barnet.

Och vill du ens fortsätta med din sambo? Vill du fortsätta med en man som hotar med att överge dig bara för DU inte gör som HAN VILL. Han vill nämligen att DU ska göra abort (eventuellt mot din egna vilja) bara för att HAN inte vill ha barn. Usch.

Svar på tråden Vad ska man göra :'/