Anderson skrev 2015-01-27 02:42:28 följande:
Jag ser inget konstigt i detta. Vi har faktiskt ett liknande läge, jag och min sambo. Vi planerar barn efter att han har fått köra igång sitt företag. Vi har hittills sagt ett halvår och sedan börja försöka. Han får alltså ett havår plus minst 9 månader på sig att uppfylla sin dröm. Det är extremt mycket jobb i början och det krävs mycket engagemang. Det skulle bli otroligt svårt med ett litet barn. Då skulle han få skjuta upp sin företagsidé i ca två år, vilket är mycket tråkigt och slöseri med talang och potential.
Din sambo har även varit deprimerad nyligen och kanske verkligen behöver detta för att komma till rätta i livet? Ingen av er har slarvat samtidigt som ni hade en övernskommelse. Jag tycker att det här är solklart.
Och det "dixie" skriver, med hur man plötsligt skulle kunna ge "allt" till barnet... Jag tror inte att din sambo menar allt. Men man kan ge mycket mer med ett stabilt företag och framförallt kommer han kunna ge mycket mer av sig själv när han är nöjd med sitt liv. Man kan inte bara vara pappa och mamma, man måste också få ha möjlighet att lyckas och få utvecklas inom ett yrke.
Det är ju inte alls ett liknande läge såvida inte ni också råkat bli gravida? Det är en enorm skillnad på att planera något utifrån förutsättningen att man inte råkar bli gravid fram tills man planerar att bli det och att råka bli gravid innan man planerat det.
Jag och min sambo planerar också att börja försöka få barn om några år, men det är ju under förutsättningen att ett barn inte är på väg innan trots vår planering. Det skulle bli en helt annan sits om vi råkade bli gravida i förväg eftersom vi inte har någon plan för det. Då skulle vi ju få sätta oss ner och planera hur vi ska göra i den nya situationen som uppstått.