• San_Kar

    Är du Djurvårdare? :)

    Hej!

    Jag är i behov utav att komma i kontakt med någon som jobbar som djurvårdare på antingen grund eller utökad nivå!

    Jobbar du som de eller känner någon som jobbar som de som jag skulle kunna få prata med i 5 minuter och ställa några frågor?

    Jag måste pga sjukdom byta yrke och är väldigt intresserad av att arbeta med djur, de optimala hade varit att komma in på djursjukskötarutbildningen i Uppsala men det är inte det lättaste då dom tar emot så få personer varje år. Därför har jag tankar mot någon av alla djurvårdarutbildningar som finns, min arbetsgivare kommer betala min utbildning men de kräver att jag pratar med några innom yrket innan de godkänns.

    Så komigen, någon :)?!

  • Svar på tråden Är du Djurvårdare? :)
  • hundhår

    Har gått gymnasiet som inriktade sig på djurpark och smådjur. Bara så du vet att alla djurvårdar yrken är mest städa och städa. Det är tungt fysiskt så det gäller att träna mycket på gym för att kroppen ska hålla. Det allra bästa om du ska ha chans att få jobb är att gå djursjukskötare i Uppsala. Annars är det svårt att få jobb.  Men som sagt kom ihåg att huvuduppgiften är att städa och hålla rent och djur smutsar ner ordentligt!

  • Fral13

    Jag gick Djurvård på gymnasiet och har jobbat som djurvårdare på olika sätt sedan dess. Det är som sagt nästan bara städa, mata och vattna. Dvs. att det är tungt. Det sliter på kroppen. 
    Men jag kan ge dig ett tips. Ring BYS i Skara. Dom har utbildningen djurvårdare utökad behörighet. Då blir man motsvarigheten till undersköterska fast hos en veterinär.
    Alternativ två är att studera utomlands. Där kan det vara lättare att komma in än på SLU. 

  • San_Kar

    Tack för svaren, utbildningen jag har tittat på ger behörighet för att arbeta på utökad nivå men det är inte den i skara.