• San_Kar

    Är du Djurvårdare? :)

    Hej!

    Jag är i behov utav att komma i kontakt med någon som jobbar som djurvårdare på antingen grund eller utökad nivå!

    Jobbar du som de eller känner någon som jobbar som de som jag skulle kunna få prata med i 5 minuter och ställa några frågor?

    Jag måste pga sjukdom byta yrke och är väldigt intresserad av att arbeta med djur, de optimala hade varit att komma in på djursjukskötarutbildningen i Uppsala men det är inte det lättaste då dom tar emot så få personer varje år. Därför har jag tankar mot någon av alla djurvårdarutbildningar som finns, min arbetsgivare kommer betala min utbildning men de kräver att jag pratar med några innom yrket innan de godkänns.

    Så komigen, någon :)?!

  • Svar på tråden Är du Djurvårdare? :)
  • hundhår

    Har gått gymnasiet som inriktade sig på djurpark och smådjur. Bara så du vet att alla djurvårdar yrken är mest städa och städa. Det är tungt fysiskt så det gäller att träna mycket på gym för att kroppen ska hålla. Det allra bästa om du ska ha chans att få jobb är att gå djursjukskötare i Uppsala. Annars är det svårt att få jobb.  Men som sagt kom ihåg att huvuduppgiften är att städa och hålla rent och djur smutsar ner ordentligt!

  • Fral13

    Jag gick Djurvård på gymnasiet och har jobbat som djurvårdare på olika sätt sedan dess. Det är som sagt nästan bara städa, mata och vattna. Dvs. att det är tungt. Det sliter på kroppen. 
    Men jag kan ge dig ett tips. Ring BYS i Skara. Dom har utbildningen djurvårdare utökad behörighet. Då blir man motsvarigheten till undersköterska fast hos en veterinär.
    Alternativ två är att studera utomlands. Där kan det vara lättare att komma in än på SLU. 

  • San_Kar

    Tack för svaren, utbildningen jag har tittat på ger behörighet för att arbeta på utökad nivå men det är inte den i skara.

    Ingen som arbetat på utökad nivå? Vet att man fortfarande är under legitimerade djursjukskötare men det står att man får arbeta med viss medicinering och vaccinering på veterinärens ansvar.

    Funkar de så i praktiken också eller är de samma uppgifter som någon på grundnivå?

    Ofta kan det stå vissa saker i beskrivningarna men inte stämma överens med verkligheten, därför jag vill höra av er som arbetat på dom olika nivåerna vad som verkligen gäller på arbetsplatsen.

    Sen undrar jag mer hur svårt det är att få jobb som djurvårdare, dom flesta söker väl legitimerade men med tanke på att det inte är många som kan utbilda sig till de pga platsbrist på utbildningen borde väl vissa få "nöja sig" med djurvårdare?

  • Fral13

    Om du menar få jobb som djurvårdare på gundnivå hos en veterinär så är det väldigt svårt. Man ska komma ihåg att det examineras ca 2000 djurvårdare varje år från våra NB gymnasium. Det finns ca 500 jobb om året totalt (då menar jag alla typer av djurvårdarjobb). 

    Du måste nästan alltid känna folk för att få komma in och jobba extra/ praktisera mm. Det är en lång väg in, men ibland går det. 

  • San_Kar
    Fral13 skrev 2015-01-26 19:12:34 följande:

    Om du menar få jobb som djurvårdare på gundnivå hos en veterinär så är det väldigt svårt. Man ska komma ihåg att det examineras ca 2000 djurvårdare varje år från våra NB gymnasium. Det finns ca 500 jobb om året totalt (då menar jag alla typer av djurvårdarjobb). 

    Du måste nästan alltid känna folk för att få komma in och jobba extra/ praktisera mm. Det är en lång väg in, men ibland går det. 


    Det jag tänkte på var djurvårdare på utökad nivå då det är de man blir av utbildningen jag tittat på:)

    På dom 500 djurvårdarjobben, räknar du in legitimerade djursjukskötare då?
  • Fral13

    Leg djursjukskötare är en kategori för sig. Så dom är inte med i dom jobben.
    Utan det är alla andra typer av jobb som djurvårdare. Ex djurvårdare på veterinärklinik, zoobutik, djurpark, lantbruk, labb mm

Svar på tråden Är du Djurvårdare? :)