• Anonym (Spermlös)

    Hur/var får man hjälp med insemination med privat donator?

    Hejsan!
    Jag är en av de killar som saknar fungerande spermier.
    Min sambo och jag vill ändå ha barn och vi ska nu få hjälp av min bror som donator. Jag och min bror har en nära relation, han har 3 barn sedan tidigare och önskar att även jag ska få bli pappa.
    Frågan är då hur vi ska gå till väga.
    Vi kan tänka oss att gå privat eller genom Landstinget men vi föredrar de som tar minst tid och är minst krångligt.
    Jag har gjort en utredning för många år sen och vi vet hur vi vill ha det.

    Hur går det hela till?
    Vart kan man få hjälp?
    Hur lång tid kan de komma att ta och vad kan det komma att kosta?
    Hur blir det juridiskt?

    Vi vill inte göra inseminationen hemma själva utan vill ha hjälp.
    Vi vill heller inte göra någon korsdonation utan vill använda min brors spermier.

    Är det någon här som gjort nåt sånt här och sitter på lite information?

  • Svar på tråden Hur/var får man hjälp med insemination med privat donator?
  • Anonym (Jag)

    Går inte göra i Sverige vad jag vet. Här är alla donatorer anonyma tills barnet fyllt 18 år-då får det själv välja om det vil ha kontakt med den genetiske föräldern. Jag förstår inte varför ni inte går via vården. Eller gör en ny utredning  om den gamla är flera år.

  • Anonym (Spermlös)
    Anonym (Jag) skrev 2015-01-26 17:53:01 följande:

    Går inte göra i Sverige vad jag vet. Här är alla donatorer anonyma tills barnet fyllt 18 år-då får det själv välja om det vil ha kontakt med den genetiske föräldern. Jag förstår inte varför ni inte går via vården. Eller gör en ny utredning  om den gamla är flera år.


    Vi har inget problem med att gå genom vården så länge vi får använda den donator vi har och inte måste använda någon helt okänd. Problemet inom Landstinget är (vad ja förstått) att det tar väldigt lång tid då kötiden är lång, vilket känns onödigt då vi har en donator.
    Vi har heller inga problem med att berätta för barnet vem som är biologisk pappa, men juridiskt så är det ju jag som ska vara pappa och inte min bror.
    Måste ju bara vara fördelar att ha en släkting som donator, så skulle de inte vara möjligt att få hjälp på detta är ju de väldigt märkligt.
  • Anonym (Spermlös)

    Kan också tillägga att min utredning visat att jag inte har någon spermieproduktion. Min sambo har gjort ultraljud och tagit alla prover så henne är det inget fel på.
    Vi kan ta div prover igen om det behövs, men en hel utredning känns väldigt onödig då den inte kommer att visa nåt annat än de vi redan vet, och nu har vi ju en lösning.

  • Anonym (-)
    Anonym (Spermlös) skrev 2015-01-26 17:58:52 följande:
    Vi har inget problem med att gå genom vården så länge vi får använda den donator vi har och inte måste använda någon helt okänd. Problemet inom Landstinget är (vad ja förstått) att det tar väldigt lång tid då kötiden är lång, vilket känns onödigt då vi har en donator.
    Vi har heller inga problem med att berätta för barnet vem som är biologisk pappa, men juridiskt så är det ju jag som ska vara pappa och inte min bror.
    Måste ju bara vara fördelar att ha en släkting som donator, så skulle de inte vara möjligt att få hjälp på detta är ju de väldigt märkligt.
    Vilket landsting tillhör ni?

    Hur kommer det sig att du har gjort denna utredning förut? Tänkte om du försökt skaffa barn i ett tidigare förhållande eller så?

    Min man har ingen spermieproduktion men han har ett barn via donatorinsemination, med sitt ex.

    Vi bestämde oss för inte så länge sedan att försöka och han behövde inte göra om allt som han gjorde första gången. Några blodprover fick han ta men det var allt.
  • Anonym (-)
    Anonym (Spermlös) skrev 2015-01-26 17:58:52 följande:
    Vi har inget problem med att gå genom vården så länge vi får använda den donator vi har och inte måste använda någon helt okänd. Problemet inom Landstinget är (vad ja förstått) att det tar väldigt lång tid då kötiden är lång, vilket känns onödigt då vi har en donator.
    Vi har heller inga problem med att berätta för barnet vem som är biologisk pappa, men juridiskt så är det ju jag som ska vara pappa och inte min bror.
    Måste ju bara vara fördelar att ha en släkting som donator, så skulle de inte vara möjligt att få hjälp på detta är ju de väldigt märkligt.
    Sen kan jag tyvärr inte svara på vad som gäller vid privat donator.

    Du kan inte försöka få en telefontid hos kliniken i ert landsting och höra dig för?
  • Esoada
    Anonym (Spermlös) skrev 2015-01-26 17:20:32 följande:

    Hejsan!
    Jag är en av de killar som saknar fungerande spermier.
    Min sambo och jag vill ändå ha barn och vi ska nu få hjälp av min bror som donator. Jag och 


    Läste det här först nu
    Är det inte lite konstigt om din bror skulle vara pappa till din frus barn?
  • Varärstorken

    I Sverige kan ni tyvärr inte få hjälp med detta. Varken privat eller via Landstinget. De privata klinikerna i Sverige får inte hantera genetiskt material o Landstinget tillåter inte känd donator för mottagaren (barnen har i mogen ålder rätt att få reda på donatorns identitet).

    Men i Danmark går det. Då tas alla tester på donatorn och sen måste spermierna frysas för att få användas av er. Sen är det bara att använda för er. Ni betalar för frysförvaringen, alla tester o sen även per insemination.

    När sedan bebis föds så har ni 2 alternativ, antingen skriver du bara på att det är du som är fader (är ni gifta så förutsätts du vara fader) o sedan är det klart.

    Om ni vill lägga alla kort på bordet så meddelar ni istället att bebis tillkommit genom donation, då får du genomgå en närståendeadoption. Då kontaktar ni familjerätten, får visa upp de intyg från fertilitetskliniken o så brukar man få genomgå en kortare utredning. För att genomgå en närståendeadoption så måste ni vara gifta.

    Lycka till!

  • Haskel

    Hade jag varit i din sits, så hade jag "gjort det själv". Uteslut vården helt och hållet. Erkänn dig själv som fader vid BF. 
    Om din bror är villig att hjälpa er, så varför krångla till det? Om du erkänner dig själv som fader, kommer du stå som fader.

  • Anonym (Spermlös)
    Anonym (-) skrev 2015-01-26 18:08:28 följande:
    Vilket landsting tillhör ni?

    Hur kommer det sig att du har gjort denna utredning förut? Tänkte om du försökt skaffa barn i ett tidigare förhållande eller så?

    Min man har ingen spermieproduktion men han har ett barn via donatorinsemination, med sitt ex.

    Vi bestämde oss för inte så länge sedan att försöka och han behövde inte göra om allt som han gjorde första gången. Några blodprover fick han ta men det var allt.
    Vi hör till Dalarna. Den kontakt vi har tagit via sjukhuset vill inte hjälpa oss utan snarare motarbetar oss.
    Vi var där för provtagning då vi varit ner till Danmark 3 resor privat som tyvärr inte gett resultat.
    Min utredning gjordes under ett annat förhållande då ja ville ha barn redan då, för ca 10 år sen men jag är fortfarande barnlös.
    Esoada skrev 2015-01-26 18:17:02 följande:
    Läste det här först nu
    Är det inte lite konstigt om din bror skulle vara pappa till din frus barn?
    Min bror skulle inte vara pappa till mitt barn bara för att han hjälpt till biologiskt.
    Vi har samma arvsanlag osv och de känns mer naturligt än någon okänds.
    Han ska ju så klart inte ha sex med min sambo.
    Varärstorken skrev 2015-01-26 18:20:11 följande:

    I Sverige kan ni tyvärr inte få hjälp med detta. Varken privat eller via Landstinget. De privata klinikerna i Sverige får inte hantera genetiskt material o Landstinget tillåter inte känd donator för mottagaren (barnen har i mogen ålder rätt att få reda på donatorns identitet).

    Men i Danmark går det. Då tas alla tester på donatorn och sen måste spermierna frysas för att få användas av er. Sen är det bara att använda för er. Ni betalar för frysförvaringen, alla tester o sen även per insemination.

    När sedan bebis föds så har ni 2 alternativ, antingen skriver du bara på att det är du som är fader (är ni gifta så förutsätts du vara fader) o sedan är det klart.

    Om ni vill lägga alla kort på bordet så meddelar ni istället att bebis tillkommit genom donation, då får du genomgå en närståendeadoption. Då kontaktar ni familjerätten, får visa upp de intyg från fertilitetskliniken o så brukar man få genomgå en kortare utredning. För att genomgå en närståendeadoption så måste ni vara gifta.

    Lycka till!


    Typiskt Sverige att krångla till allt och försvåra istället för att hjälpa.
    Måste ju va bättre att ha en egen donator än att ta från den bank som har allt för lite tillgångar redan. Jaja, trist.
    Haskel skrev 2015-01-26 18:22:50 följande:

    Hade jag varit i din sits, så hade jag "gjort det själv". Uteslut vården helt och hållet. Erkänn dig själv som fader vid BF. 
    Om din bror är villig att hjälpa er, så varför krångla till det? Om du erkänner dig själv som fader, kommer du stå som fader.


    Min sambo vill inte att vi gör det själva, det känns för intimt och vi hade hellre betalat en slant för att allt ska kännas och bli så bra som möjligt.
    Min bror kommer aldrig att bli fadern, han har fullt upp med sina egna ungar :)



  • Haskel
    Anonym (Spermlös) skrev 2015-01-27 10:08:38 följande:
    Min sambo vill inte att vi gör det själva, det känns för intimt och vi hade hellre betalat en slant för att allt ska kännas och bli så bra som möjligt.
    Min bror kommer aldrig att bli fadern, han har fullt upp med sina egna ungar :)



    Nu förstår jag mer än väl att din sambo inte vill ha samlag med din bror. Men hans sperma och en spruta är ju ett annat alternativ. Du och hon, eller även hon ensam kan göra det.
  • Anonym (Spermlös)
    Haskel skrev 2015-01-27 11:06:49 följande:
    Nu förstår jag mer än väl att din sambo inte vill ha samlag med din bror. Men hans sperma och en spruta är ju ett annat alternativ. Du och hon, eller även hon ensam kan göra det.
    Jo ja förstår hur du menar. Tycker själv att de borde funka och att de inte borde vara en så stor grej men för henne är det inget alternativ och det måste ja respektera.
Svar på tråden Hur/var får man hjälp med insemination med privat donator?