• Anonym (Elin)

Dvärg?? Hur vet man?

Se rubrik. Hur vet man om dvärg eller ej??

• Svar på tråden Dvärg?? Hur vet man?
  • Påven Johanna

Den som i vuxen ålder är mindre än 150 cm lång räknas som kortväxt.

• Anonym (minime)

De flesta lever i villfarelsen om att de är blondiner på 170 cm med extremt välsvarvade ben.

• Anonym (Red)

Dvärg är inte längre politiskt korrekt.

• Anonym (hmm...)
    Påven Johanna skrev 2015-01-26 21:43:45 följande:

Den som i vuxen ålder är mindre än 150 cm lång räknas som kortväxt.

Nja...du jämför bara folk med nordiska drag. Kortväxt kan man va, men "dvärg" är väl när proportionerna inte riktigt matchar så att säga dvs tex överkroppen är fullvuxen medan underkroppen är hämmad i tillväxt. Finns säkert genetiska test.
  • Påven Johanna
    Anonym (hmm...) skrev 2015-01-26 22:05:00 följande:
    Nja...du jämför bara folk med nordiska drag. Kortväxt kan man va, men "dvärg" är väl när proportionerna inte riktigt matchar så att säga dvs tex överkroppen är fullvuxen medan underkroppen är hämmad i tillväxt. Finns säkert genetiska test.
    www.rbu.se/diagnos/kortvaxthet
  • Anonym (hmm...)
    Påven Johanna skrev 2015-01-26 22:30:49 följande:
    www.rbu.se/diagnos/kortvaxthet
    Ja...jag tycker att du ska läsa texten igen. Där står ju definitionen. Det är ju inte bara att man är kortväxt.
  • Anonym (Elin)

Hur vet man om man är dvärg menar jag?

• Common sense

"Nationalencyklopedin anger att gränsen för att en vuxen individ skall kallas dvärg är ca 150 centimeter medan NIH anger 4 foot 10 inch (ca. 147 cm). Dessa siffror är dock problematiska, i och med att normallängden varierar kraftigt mellan olika folkslag. Bland till exempel pygméer är 147-152 cm en helt normal längd."

sv.wikipedia.org/wiki/Dv%C3%A4rgv%C3%A4xt

• sextiotalist

Nu är ju ordet dvärg inte korrekt, men dvärgväxt är ju, till skillnad från kortväxt, inte proportionell.

• Anonym (Lova)
    Common sense skrev 2015-02-08 06:24:06 följande:

"Nationalencyklopedin anger att gränsen för att en vuxen individ skall kallas dvärg är ca 150 centimeter medan NIH anger 4 foot 10 inch (ca. 147 cm). Dessa siffror är dock problematiska, i och med att normallängden varierar kraftigt mellan olika folkslag. Bland till exempel pygméer är 147-152 cm en helt normal längd."

sv.wikipedia.org/wiki/Dv%C3%A4rgv%C3%A4xt

Har inte läst vad det står i NE, men det är mer komplext än så. Länken som Påven Johanna bifogade innehåller korrekt info:

Den som i vuxen ålder är mindre än 150 cm räknas idag i medicinsk bemärkelse som kortväxt. Gemensamt för alla typer av kortväxthet, som orsakas av medfödda rubbningar i skelettutvecklingen, är att möjligheter som regel saknas att påverka längdtillväxten. Samtliga former av skelettdysplasi är ärftliga.

Former av kortväxthet

Den vanligaste formen av skelettdysplasi är akondroplasi, klassiskt kallat dvärgväxt. Akondroplasi är en skelettdysplasi som påverkar tillväxten hos både pojkar och flickor.

Genomsnittslängden för vuxna med akondroplasi är 132 cm för män och 125 cm för kvinnor. Alla med akondroplasi har en rubbning, mutation, i ett anlag som finns på en kromosom 4. Det nyfödda barnet har korta armar och ben och kroppslängden är något minskad. Huvudet är större än genomsnittligt. Under de första månaderna växer barnet normalt men sedan sjunker tillväxten markant. Det finns speciella tillväxtkurvor för barn med akondroplasi som är till stor hjälp för att bedöma barnets tillväxt.
  • sextiotalist
    Anonym (Lova) skrev 2015-02-08 08:09:06 följande:

Har inte läst vad det står i NE, men det är mer komplext än så. Länken som Påven Johanna bifogade innehåller korrekt info:

Den som i vuxen ålder är mindre än 150 cm räknas idag i medicinsk bemärkelse som kortväxt. Gemensamt för alla typer av kortväxthet, som orsakas av medfödda rubbningar i skelettutvecklingen, är att möjligheter som regel saknas att påverka längdtillväxten. Samtliga former av skelettdysplasi är ärftliga.

Former av kortväxthet

Den vanligaste formen av skelettdysplasi är akondroplasi, klassiskt kallat dvärgväxt. Akondroplasi är en skelettdysplasi som påverkar tillväxten hos både pojkar och flickor.

Genomsnittslängden för vuxna med akondroplasi är 132 cm för män och 125 cm för kvinnor. Alla med akondroplasi har en rubbning, mutation, i ett anlag som finns på en kromosom 4. Det nyfödda barnet har korta armar och ben och kroppslängden är något minskad. Huvudet är större än genomsnittligt. Under de första månaderna växer barnet normalt men sedan sjunker tillväxten markant. Det finns speciella tillväxtkurvor för barn med akondroplasi som är till stor hjälp för att bedöma barnets tillväxt.

Klippt ur wikipedia. Men alla kortväxta är inte det pga fel. En kollega till mig är kortväxt, men har normala proportioner. Dvs ingen dvärgväxt.

Inget som står i wikipedia stämmer på honom
  • Anonym (Wildrat)

Varför behöver "man" veta om någon är dvärg eller inte? Det räcker väl om den som har det vet... Och det tror jag den personen har vetskap om ganska tidigt (då menar jag akondroplasi och de andra formerna av dvärgväxt, inte att man bara är kort).

• Anonym (Elin)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-02-08 08:29:14 följande:

Varför behöver "man" veta om någon är dvärg eller inte? Det räcker väl om den som har det vet... Och det tror jag den personen har vetskap om ganska tidigt (då menar jag akondroplasi och de andra formerna av dvärgväxt, inte att man bara är kort).

Jag är ganska kort, men har vissa andra dvärgdrag... vil lveta om jag har dvärg och kanske överför det till framtida barn
  • Anonym (hmm...)
    Anonym (Elin) skrev 2015-02-08 13:57:46 följande:
    Jag är ganska kort, men har vissa andra dvärgdrag... vil lveta om jag har dvärg och kanske överför det till framtida barn
    Men du jag skulle nog prata med en läkare om det. Det finns dessutom säkert genetiska tester som man kan göra. Jag vet att man via ivf kan i väldigt sällsynta fall om det finns viss sjukdomsrisk att man sorterar bort genen. Tveksamt om detta hör dit, men vore jag du skulle jag absolut ta upp det med en läkare. Kanske inte just primärvården utan kanske nån kvinnoklinik eller nån privat fertilitetsläkare.
  • LMy

1.I all välmening använd inte ordet dvärg, snälla. Lika illa som att säga neger eller blatte.

2. Det finns närmare 500 olika skelettdysplasier, de flesta går att hitta via DNA, men inte alla.

3. Ingen Är dvärg. Men alla som är under 150cm är kortvuxna av en eller annan anledning.

4. Ta hjälp av en endokrinolog eller vuxenhabiliteringen eller rbu eller fkv

• Dr Mupp

Det finns inga dvärgar. 

Är man under 150 (vissa källor anger 160 för män) så är man medicinskt kortvuxen. Det kan man vara av olika anledningar.

Man kan även vara lite oproportionerlig utan att det för den skull ska handla om skelettdysplasier. Jag tex har ganska korta ben och stort huvud, men har ingen skelettdysplasi eller ens medicinsk kortvuxenhet. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Kontakta läkare)
    Anonym (Elin) skrev 2015-02-08 13:57:46 följande:

Klart du ska till läkare. Om du fortfarande växer kan det vara brist på andra saker som kan åtgärdas för att få några cm till.
Svar på tråden Dvärg?? Hur vet man?