• Anonym (Isbiten)

Tråden för oss frusna

Tänkte starta en tråd för oss som är lite mer frusna än andra. Här kan vi tipsa varandra om varma kläder och skor.

Detta är alltså inte en tråd för de som kan köpa ett par tjocka stövlar ifrån dinSko och hålla sina tår varma.

Själv har jag kylskadat två tår i några plusgrader. När jag var yngre och ute och lekte med syrran så bytte vi hela tiden vantar. Jag kylde ner dom, hon värmde upp dom.

Nu har jag en dotter som tyvärr har samma problem och lyckas inte hitta skor och vantar som håller henne varm :(

• Svar på tråden Tråden för oss frusna
  • Anonym (varmt)

Jag har frusna händer och fötter. Tycker att fodrade skinnskor med goretex värmer fötterna bra utan att det blir svettigt.

• Anonym (Isbiten)
    Anonym (varmt) skrev 2015-01-26 22:09:13 följande:

Jag har frusna händer och fötter. Tycker att fodrade skinnskor med goretex värmer fötterna bra utan att det blir svettigt.

Ja att det blir svettigt i skorna när jag eller dottern är ute har vi nog aldrig varit med om :)

Dottern har testat ett par viking, kommer inte ihåg vilken variant det var. De blev hon iskall i när vi var ute i mindre än en timme i -4 grader.
    Nu har hon ett par Sorel Yoot Pack, de är varmare men hon är fortfarande iskall om tårna efter en timme ute i ca -5 till -7 grader. Vantar har hon Gtx Kid´S Mitt som blev de varmaste vantarna i ett test förra året.  Men hon är iskall om fingrarna när vi kommer in :(
  • Anonym (Isbiten)

Själv så beställde jag Sorels värstingskor, Glacier. De skulle nog hålla mig varma men de var så extremt tunga och stora. Var tvungen att gå bredbent för att de inte skulle slå i varandra :) Så de skickade jag tillbaka.

• Anonym (Ullen)

Har du ullstrumpor på henne?

Tycker hestras tumvantar med en ullhandske i är suveräna. Provat dom?

• Anonym (Isbiten)
    Anonym (Ullen) skrev 2015-01-26 22:27:40 följande:

Har du ullstrumpor på henne?

Tycker hestras tumvantar med en ullhandske i är suveräna. Provat dom?

Ja, ullstrumpor har både hon och jag. Ska kolla upp vanten, tack för tipset :)
  • Anonym (Ullen)
    Anonym (Isbiten) skrev 2015-01-26 22:35:33 följande:

Ja, ullstrumpor har både hon och jag. Ska kolla upp vanten, tack för tipset :)
    Gör det Hestra Kebnekaise heter dom, riktigt bra tycker jag
  • Anonym (-)

Har haft hestra till sonen, och de funkar till ca -5 en timme eller så. Nu senast köpte vi tornedalens och hans händer har tom varit svettiga när det varit runt -5! I övrigt har han haft tjocka, fleecefodrade vantar och ändå varit kall och röd om händerna när det har varit ca 5 eller varmare (+ då alltså). Kouma med tjocksockar har funkat bra också :)

• Anonym (Isbiten)
    Anonym (-) skrev 2015-01-26 22:44:07 följande:

Har haft hestra till sonen, och de funkar till ca -5 en timme eller så. Nu senast köpte vi tornedalens och hans händer har tom varit svettiga när det varit runt -5! I övrigt har han haft tjocka, fleecefodrade vantar och ändå varit kall och röd om händerna när det har varit ca 5 eller varmare (+ då alltså). Kouma med tjocksockar har funkat bra också :)

Har varken hört talas om Tornedalens eller Kouma så de ska jag också ta och kolla upp. Låter som din son har samma problem jag dottern min.
  • Anonym (Mos)

Jag har ett par pälsfodrade stövlar från Canada Snow som jag verkligen kan rekommendera!

• Margaux

Kouma är varma men inte så bra mot vatten. Köp ullfrotté sockar, Janus har bra!

Som slaskskor tycker jag att Dockboots är super. De håller ner till minus -15 (neoprenstövlar), så med bra sockor och rätt storlek borde det funka.

Ull underställ, ullfrotté i mellanlager och en schysst overall.... Jag är också förtjust i Hestra ullfrotté/skalvanten men jag gillar generellt frotté som du märker!

Luft in i lagren! Annars är ju lammullsvantar super(dvs lammskinn) men de går ju bara om det är torrt.

Skor till dig om det är torrt så är Ugg, lammskinnssrövlar, de med riktig sula, bra. Clarks curlingkängor i lammskinn är också bra men inte lika varma eftersom de inte är så höga. Är det vått så se efter en av de modellerna som har gummi längst ner, Ugg har fina bla. Ser ut lite som Sorels men nättare.

Svar på tråden Tråden för oss frusna