• felett

vårdnadsfråga

Har en 11-åring som inte haft någon kontakt alls med sin pappa på drygt ett år. 11-åringen ville inte träffa honom efter att han burit sig illa åt mot sin nya sambo. Pappan har inte haft någon som helst kontakt med hen o inte heller bett att få träffa hen.

Tyvärr krävs hans underskrift för att tex byta förval hos vårdcentralen o för att få nytt pass t ex. Funderar därför på att driva frågan om vårdnad. Enligt mina tankar borde det vara en självklarhet att jag får egen vårdnad men har jag rätt?

• Svar på tråden vårdnadsfråga
  • Tveksaaaam

Förstår frustrationen, haft samma problem men allt jag tog reda på då gav mig samma svar: det är inte tillräckliga själ. Man måste inte vara närvarande för att ha gemensam vårdnad, TYVÄRR!!!

Helt sjukt tycker jag då man inte borde ha rätt till att bestämma viktiga saker för ett barn man inte känner.

Där emot tror jag du kan kräva en fullmakt, det gör att du kan ansöka om pass osv!

Vårdcentral får man byta ändå, likaså skola då det bestäms av boendeföräldern.

Hoppas det hjälpte dig lite. Lycka till!

• Jeanetteemilia

Du kan alltid dra igång en process i tingsrätten för att få enskild vårdnad. Kontakta en bra familjerättsadvokat för hjälp. Ett tips är att se över hur mkt din hemförsäkring täcker av rättegångskostnaderna så att du inte får ngn överraskning. 

Du skriver ingenting om hur det fungerar med underskrifter rent praktiskt. Nekar pappan att skriva under?
    Jag fick enskild vårdnad om 2 av mina eftersom detta inte fungerade alls. Han ville inte ens avslöja var han bodde och deltog inte heller i domstolsförhandlingarna eller i vårdnadsutredningen som socialtjänsten gjorde.

Min äldsta har en pappa som bor i USA men vi har gemensam vårdnad. De gånger det har krävts underskrift har jag skickat papperna till honom och så har han returnerat när han skrivit under. Inte helt optimalt kanske men det har fungerat. 

En vårdnadstvist är väldigt jobbig, kan vara långdragen och dessutom dyr så tänk dig för om det verkligen är värt det innan du ger dig in i det. Mitt tips är att boka en tid hos advokat för rådgivning.

• Jeanetteemilia

Det går inte att få ut pass med en fullmakt förresten. Båda vårdnadshavarna måste skriva under men båda behöver inte närvara.

• felett

Pappan säger att "han av princip" inte skriver på något. Har fått svar att jag inte kan byta vårdcentral på egen hand då vi en gång gjort ett förval. Inte heller skola får man byta utan pappans underskrift men detta är för närvarande inget problem eftersom hen går i en skola i min relativa närhet.

Men mina chanser att vinna en ev rättegång borde väl vara stora?

Svar på tråden vårdnadsfråga