Hur motiverar man andra?
Hej!
Jag undrar hur ni motiverar era vänner eller er partner till att träna? Nedan kommer ett långt inlägg :)
Jag tränar ganska mycket. Eller motionerar om man så vill. Jag har lite mål och så men jag jobbar inte nitiskt mot dessa. Jag tränar för att jag mår bra av det, har aldrig tränat för någon annans skull. Och jag ser att man ska göra det man mår bra av, om det så är för andras eller för sin egen skull.
Nu till frågan. Jag har vänner som ofta påpekar att "de oxå" borde börja träna men orkar/vill oftast inte. Ibland känner jag att jag borde pusha dom att hänga med mig och träna, eller att jag hakar på dom när dom har lust, som någon extrapeppare. Ibland säger jag bara att man ska må bra av att träna och inte vänta på att träningen ska få en att må bra.
Jag känner bara att "att träna" nästan provocerar folk eftersom det är så nyttigt och bra... Vet inte hur jag ska förklara men jag hoppas att ni fattar eftersom jag upplever att detta känns/finns överallt.
Och sen till en kille jag börjat träffa. Han tränade mycket förut men inte längre. Han vill börja igen men han har inte tid och jag tror att han inte tycker att det är så kul när han inte ser resultat så snabbt. Jag tränar gärna tidigt på morgonen och hinner då tillbaka lagom till att han kliver upp ur sängen (på helgen) och vi äter frukost ihop.
Jag känner att han känner sig pressad av att jag tränar. Jag har förklarat för honom att jag tränar för min skull och att jag tycker om honom för den han är och att jag tycker att han är supersnygg.. Men jag tror inte att det ligger i det. Jag tror att han vill träna, men inte kommer till skott eller/och inte håller i träningen länge. Och när han ser mig och min träning så blir det en motsättning för att han kanske påminns om det han vill göra men inte gör....
Jag vill inte minska på min träning, för jag mår bra av den. Men jag vill hjälpa till. Men jag vet inte hur.
Har ni några tips på hur ni blir peppade av er partner eller hur ni peppar er partner eller vänner?