• lily101

Hur motiverar man andra?

Hej!

Jag undrar hur ni motiverar era vänner eller er partner till att träna? Nedan kommer ett långt inlägg :)

Jag tränar ganska mycket. Eller motionerar om man så vill. Jag har lite mål och så men jag jobbar inte nitiskt mot dessa. Jag tränar för att jag mår bra av det, har aldrig tränat för någon annans skull. Och jag ser att man ska göra det man mår bra av, om det så är för andras eller för sin egen skull.

Nu till frågan. Jag har vänner som ofta påpekar att "de oxå" borde börja träna men orkar/vill oftast inte. Ibland känner jag att jag borde pusha dom att hänga med mig och träna, eller att jag hakar på dom när dom har lust, som någon extrapeppare. Ibland säger jag bara att man ska må bra av att träna och inte vänta på att träningen ska få en att må bra.

Jag känner bara att "att träna" nästan provocerar folk eftersom det är så nyttigt och bra... Vet inte hur jag ska förklara men jag hoppas att ni fattar eftersom jag upplever att detta känns/finns överallt.

Och sen till en kille jag börjat träffa. Han tränade mycket förut men inte längre. Han vill börja igen men han har inte tid och jag tror att han inte tycker att det är så kul när han inte ser resultat så snabbt. Jag tränar gärna tidigt på morgonen och hinner då tillbaka lagom till att han kliver upp ur sängen (på helgen) och vi äter frukost ihop.

Jag känner att han känner sig pressad av att jag tränar. Jag har förklarat för honom att jag tränar för min skull och att jag tycker om honom för den han är och att jag tycker att han är supersnygg.. Men jag tror inte att det ligger i det. Jag tror att han vill träna, men inte kommer till skott eller/och inte håller i träningen länge. Och när han ser mig och min träning så blir det en motsättning för att han kanske påminns om det han vill göra men inte gör....

Jag vill inte minska på min träning, för jag mår bra av den. Men jag vill hjälpa till. Men jag vet inte hur.

Har ni några tips på hur ni blir peppade av er partner eller hur ni peppar er partner eller vänner?

• Svar på tråden Hur motiverar man andra?
  • DickRex

Du säger att du tränar för din skull och inte för någon annan. Är väl lite som din kille då, för han tränar inte för din skull, utan föredrar att i lugn och ro njuta av helgmorgonen i sängen. Han är ju supersnygg ändå, så varför skulle han träna?

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • lily101
    DickRex skrev 2015-01-27 10:01:47 följande:

Du säger att du tränar för din skull och inte för någon annan. Är väl lite som din kille då, för han tränar inte för din skull, utan föredrar att i lugn och ro njuta av helgmorgonen i sängen. Han är ju supersnygg ändå, så varför skulle han träna?

Ja, men han Vill träna, och jag som tränande borde ju då veta hur man ska peppa. Men det vet jag inte. Och därför frågar jag om tips.
  • DickRex
    lily101 skrev 2015-01-27 10:55:29 följande:
    Ja, men han Vill träna, och jag som tränande borde ju då veta hur man ska peppa. Men det vet jag inte. Och därför frågar jag om tips.
    Han vill inte - han önskar att han ville, men prioriterar annat. ...men det spelar kanske ingen roll. 

Latmasken är stark, men vanans makt starkare
    Tror att det är svårt att motivera någon annan, men om du väljer att träna vid tillfällen då han inte har någon rimlig ursäkt för att slappa, eller i samband med något lockande så kanske det blir lättare att få med honom. Har han sedan varit med ett par gånger så behövs ingen annan motivation än träningen i sig. 
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • lily101
    DickRex skrev 2015-01-27 11:06:22 följande:

Han vill inte - han önskar att han ville, men prioriterar annat. ...men det spelar kanske ingen roll. 

Latmasken är stark, men vanans makt starkare

Tror att det är svårt att motivera någon annan, men om du väljer att träna vid tillfällen då han inte har någon rimlig ursäkt för att slappa, eller i samband med något lockande så kanske det blir lättare att få med honom. Har han sedan varit med ett par gånger så behövs ingen annan motivation än träningen i sig. 

Ja så är det kanske. Men då borde han inte må dåligt för att han inte tränar...?

Okei. Dra med honom och sen se om han fortsätter själv helt enkelt.
  • Gladskit

Jag brukar försöka vara peppande och berätta om min träning och mitt "tänk" när folk frågar. Särskilt såna som uppger själva att de försöker komma igång. Och sen frågar jag ibland när jag ska iväg efter jobbet om någon vill haka på, eller om jag ska träna morgonen efter. För jag vet att det ofta är motiverande och en morot för folk att veta att någon annan finns där (och väntar på dem).
    Men det är sällan någon hakar på.

Så jag ska väl inte säga att jag har gett upp utan jag kör mitt race och vill någon hänga med nån gång så vore det jättekul men jag påminner inte som jag gjorde förr. Folk måste hitta sin inre motivation och liksom komma igång själva, sen kan jag peppa om de vill

Jag tror att din kille måste komma fram till varför han vill/ska/bör träna och fatta det beslutet. Fortsätt du i din stil så kommer han säkert att inspireras så småningom. De flesta vet ju att träning är bra för en och vill ha det till en del av sin vardag. Men man vill inte bli tvingad.

• lily101
    Gladskit skrev 2015-01-27 15:10:54 följande:

Jag brukar försöka vara peppande och berätta om min träning och mitt "tänk" när folk frågar. Särskilt såna som uppger själva att de försöker komma igång. Och sen frågar jag ibland när jag ska iväg efter jobbet om någon vill haka på, eller om jag ska träna morgonen efter. För jag vet att det ofta är motiverande och en morot för folk att veta att någon annan finns där (och väntar på dem).

Men det är sällan någon hakar på.

Så jag ska väl inte säga att jag har gett upp utan jag kör mitt race och vill någon hänga med nån gång så vore det jättekul men jag påminner inte som jag gjorde förr. Folk måste hitta sin inre motivation och liksom komma igång själva, sen kan jag peppa om de vill

Jag tror att din kille måste komma fram till varför han vill/ska/bör träna och fatta det beslutet. Fortsätt du i din stil så kommer han säkert att inspireras så småningom. De flesta vet ju att träning är bra för en och vill ha det till en del av sin vardag. Men man vill inte bli tvingad.

Ja, det kan jag tänka mig. Som du säger, om folk är förväntade så dyker dom ofta upp, men då gäller det att dom verkligen känner sig förväntade med.

Ja precis. Man kan ju inte göra allt. Sen tränar jag gärna själv. Men om någon vill få lite "skjuts" så ställer jag gärna upp givetvis.

Det svåra där är ju att jag Nästan vill smyga med min träning. För att han inte på något vis ska känna sig pressad eller påmind om att han inte tränar. Men det kan vara min egen uppfattning..
  • sportpappa

Om jag ser på hur jag själv fungerar:
    Jag är väldigt lat och älskar att vara hemma och ha det gött. Ändå så tränar jag ganska mycket. Inte lika mycket som innan jag fick barn, men några hårda pass träning i veckan blir det. Det som driver mig är tävlingar och lopp. Genom att anmäla mig till roliga tävlingar så har jag ett mål med min träning och därför tränar jag.
    En annan sak som driver mig är utrustning. En fin MTB gör att jag cyklar mycket, en kraftfull pannlampa gör att jag kör nattlöpning, dubbskor gör att jag springer när det är halt ute osv.

En relativt ny typ av tävling som blivit populärt på senaste tiden är hinderbanor:
    toughviking.se/
    www.toughest.se/
    Jag har själv kört Tough Viking utan att ha tränat jättehårt. Lite extra överkroppsstyrka hade jag kört eftersom jag normalt mest springer. Grymt kul var det i alla fall. Ganska annorlunda där fokus inte ligger på löpning utan på att ta sig runt.

Om man tränar för att klara en tävling så tränar man för att klara tävlingen. Inte för att man "ska" träna eller för att någon annan tränar.
    Eftersom jag kör några tävlingar varje år och min sambo gärna följer med och servar mig med utrustning och transporter så frågar jag henne då och då om hon vill köra någon tävling som jag kan serva henne på. Hon verkar inte ha tagit illa upp utan har kört några lopp på 5 km och en halvmara.

• lily101
    sportpappa skrev 2015-01-27 15:56:50 följande:

Om jag ser på hur jag själv fungerar:

Jag är väldigt lat och älskar att vara hemma och ha det gött. Ändå så tränar jag ganska mycket. Inte lika mycket som innan jag fick barn, men några hårda pass träning i veckan blir det. Det som driver mig är tävlingar och lopp. Genom att anmäla mig till roliga tävlingar så har jag ett mål med min träning och därför tränar jag.

En annan sak som driver mig är utrustning. En fin MTB gör att jag cyklar mycket, en kraftfull pannlampa gör att jag kör nattlöpning, dubbskor gör att jag springer när det är halt ute osv.

En relativt ny typ av tävling som blivit populärt på senaste tiden är hinderbanor:

toughviking.se/

www.toughest.se/

Jag har själv kört Tough Viking utan att ha tränat jättehårt. Lite extra överkroppsstyrka hade jag kört eftersom jag normalt mest springer. Grymt kul var det i alla fall. Ganska annorlunda där fokus inte ligger på löpning utan på att ta sig runt.

Om man tränar för att klara en tävling så tränar man för att klara tävlingen. Inte för att man "ska" träna eller för att någon annan tränar.

Eftersom jag kör några tävlingar varje år och min sambo gärna följer med och servar mig med utrustning och transporter så frågar jag henne då och då om hon vill köra någon tävling som jag kan serva henne på. Hon verkar inte ha tagit illa upp utan har kört några lopp på 5 km och en halvmara.

Det där med träningsgadgetar tar jag som tips till mig själv :)

Det där med att träna mot ett tidsbegränsat mål skulle verkligen kunna vara nåt för min kille. Jag har själv ställt upp i några lopp men är alltid väldigt nervös innan jag anmäler mig för att jag inte ska träna tillräckligt.

Tack för tipsen! Både till mig och som motivation till andra :)
  • Gladskit

Jag är precis som sportpappa väldigt lat av naturen
    Så min motivation är dels att det är bra för mig. Kroppen behöver underhållas. Och dels så har vi ett ganska pressat vardagsschema där en av oss vuxna jobbar skift så de träningstillfällen som är inplanerade MÅSTE bli av, för det finns inte utrymme för någon spontanitet. Alltså om jag tänkt träna onsdag morgon (som idag) så finns det inte på kartan att ta sovmorgon för jag vet redan nu att imorgon bitti jobbar han så då går det inte.

• lily101
    Gladskit skrev 2015-01-28 08:31:52 följande:

Jag är precis som sportpappa väldigt lat av naturen

Så min motivation är dels att det är bra för mig. Kroppen behöver underhållas. Och dels så har vi ett ganska pressat vardagsschema där en av oss vuxna jobbar skift så de träningstillfällen som är inplanerade MÅSTE bli av, för det finns inte utrymme för någon spontanitet. Alltså om jag tänkt träna onsdag morgon (som idag) så finns det inte på kartan att ta sovmorgon för jag vet redan nu att imorgon bitti jobbar han så då går det inte.

Vad bra att det fungerar som en "push" för dig/er :) många ser det säkert som en negativ sak att schemat är så skärpt, men som du säger så blir det nästan "nu eller inte alls" och det drivs man av.
  • Gladskit
    lily101 skrev 2015-01-29 15:58:34 följande:
    Vad bra att det fungerar som en "push" för dig/er :) många ser det säkert som en negativ sak att schemat är så skärpt, men som du säger så blir det nästan "nu eller inte alls" och det drivs man av.
    Exakt!!
Svar på tråden Hur motiverar man andra?