• mowglina

Skydda SGI vid studier?

Fick ett brev hem från försäkringskassan där det beskriver hur jag skyddar min SGI när barnet fyllt 1 år.
    Det står under kolumen "du som studerar" att man får behålla sin SGI under studietiden om man nyttjar studielån.
    Jag läser på heltid sedan 3/9 2014, har studielån och har inte tagit ut föräldrapenning sen augusti 2014.
    Behöver jag skicka in intyg på att jag studerar eller behåller jag ändå nuvarande SGInivå fram tills jag avslutar mina studier?

// Marlene

• Svar på tråden Skydda SGI vid studier?
  • Försäkringskassan

Hej!

För att skydda sin SGI vid studier och barnet är 1 år eller fyller 1 år under studietiden krävs att man har studiemedel från CSN. Det behöver inte vara lån utan räcker med bidragsdelen. Det viktiga är att man då uppbär studiemedlet under hela studietiden.

Från dagen då barnet föddes och fram till dagen innan barnet fyller 1 år är SGIn skyddad oavsett om man tar ut föräldrapenning eller uppbär studiemedel.

Man behöver inte själv skicka in något intyg på att man studerar och uppbär studiemedel.

Eftersom vi här endast kan svara vad som gäller generellt så kan vi inte svara på om du har skyddat din SGI eller ej. För ytterligare information i ditt enskilda ärende så rekommendrar jag att du ringer till vårt kundcenter på tfn 0771-524 524.

Hälsningar
    Lisa, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI vid studier?