• ToveS

Ni som blivit långt flyttade på rul

Hej! Jag undrar om det är fler som blivit mycket flyttade på rul? Jag gjorde ul i vecka 11, blev då "flyttad" 4dgr, helt normalt. Skulle göra fostervatten prov i v 15, datum bestämdes efter första ul, kom dit och fick inte göra något för att det var drygt en vecka för tidigt. Gjorde provet en vecka senare, då nästan 16 veckor (? ja det är skumt). RUL i vecka 20, då säger bm att det barnet omöjligt är 20veckor, max 18. Får nytt tul 2 veckor senare som bekräftar Rul. Sammanlagt har jag blivit flyttad 18(!!) dagar. Men jag vet ju hur länge jag varit gravid, jag vet ju när jag skulle haft mens. Enligt det datum jag nu har borde jag inte ens varit gravid när jag gjorde gravtest. Och då stod det 2-3veckor på testet. 

Fler med samma erfarenhet? Och framför allt, när kom barnet?? Jag tycker det är så jobbigt för jag börjar bli tung, det gör ont osv men har lite mer än 60dgr kvar till bf, så jag får jobba på. Jag själv tror INTE barnet kommer när bf är, då borde jag ha gått över tiden långt!

Min dotter flyttades jag 12dgr med, hon kom 2dgr före bf MEN även då var jag misstänksam, och jag tror jag snarare gick över med henne...

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Ni som blivit långt flyttade på rul
  • Donum

Jag är skeptisk till BF överhuvudtaget. Med första barnet fick jag först BF 30 augusti, blev sedan framflyttad till 4 september och ut kom han med tvång först 22 september. Ganska rejäl vingelmån. Lite för lång för att jag ska lita på de BF jag fått på RUL. Med andra barnet hade vi fått hjälp pga missfall genom att ingå i en studie. Vi gjorde där flera ultraljud, det första när ägglossning pågick så vi vet när barnet blev till. Alla de påföljande ultraljuden stämde överens med varandra, men inte RUL. Den enda gång jag fött på BF är med tredje barnet, men då stämde det inte alls med ägglossning och mens. Så jag tar RUL med en nypa salt.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Jag är bara jag

Eftersom man omöjligt kan testa positivt före man ens blivit gravid stämmer ju din uträkning och inte UL! Jag fattar inte varför de är så envisa när b.f-datum helt enkelt inte kan stämma!  Det verkar jättevanligt med helt knäppa datum. En kompis var het säker på när hon blev gravid,fick annat b.f-datum och mycket riktigt -barnet var klart överburet.

• ToveS

Visst är det märkligt med RUL och bf datum, skönt att det finns fler! Det som skrämmer mig är alla barn som dör i magen och de hittar inte orsaken, jag är livrädd för att uppleva det bara för att de envist ska gå på sitt eget påhittade datum. Oavsett om mitt barn är litet för "åldern" så ska det väl inte vara i magen extra länge?! När jag har bf är jag ju redan +14 dgr, jag vet inte hur länge man får gå över tiden, men enligt mina papper är jag överburen 12dgr efter bf, vid det laget har jag alltså egentligen gått över 26dgr! 

Jag får väl protestera om jag går över tills de låser in mig på psyk eller nåt.. Jag är jätte orolig för att "gå över" och i deras mening inte gå över. Jag har pratat med bm men hon svarar bara mm och ja, men sen inget mer! Jag har sagt datumet jag plussade och när de menar att jag blivit gravid hade jag inte ens varit med min man på mer än en vecka, vi var på olika platser i landet då.. 

Jag tycker de borde göra fler ul istället för ett fast datum som man ska snöa in på! Det ska ju vara okej att gå över tiden men då vill man att det är under kontroll! 

22dgr Donum låter som väldigt långt att gå över?!

• Donum

Ja, 22 dagar är långt men enligt RUL gick jag "bara" över 18 dagar. Och det är alltid RUL som "bestämmer". Spelade ingen roll att vi hade flera ultraljud som visade annat - BF blir enligt RUL ändå.

Jag har mycket hellre barnen i magen "extra länge" än tar ut dem med tvång. Så länge barnen mår bra kan de gott vara kvar så att förlossningen blir så positiv som möjligt för både barn och mor.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Fruktarian

Själv hade jag en sk "skolboksgraviditet". Allt stämde alla gånger, precis som det "ska" vara.

För faktum är att det är generellt. Man kan inte se till individen när man sätter riktlinjer, man får se till det genomsnittliga och mest förekommande hos den stora massan.

För de allra flesta så stämmer rutinultraljudet. RUL görs i ett skede i graviditeten när allt är enkelt att se och när inga avvikande genetiska storleksinslag satts in. Man vet helt enkelt hur stort skallbener, lårbenet och ryggraden bör vara och sedan går man på det. I de allra flesta fall stämmer det, men givetvis och som med allt annat, så är det alltid någon som "faller mellan stolarna" och inte passar in i generaliseringen - i det normala.

• Donum
    Fruktarian skrev 2015-01-29 07:42:15 följande:

Själv hade jag en sk "skolboksgraviditet". Allt stämde alla gånger, precis som det "ska" vara.

För faktum är att det är generellt. Man kan inte se till individen när man sätter riktlinjer, man får se till det genomsnittliga och mest förekommande hos den stora massan.

För de allra flesta så stämmer rutinultraljudet. RUL görs i ett skede i graviditeten när allt är enkelt att se och när inga avvikande genetiska storleksinslag satts in. Man vet helt enkelt hur stort skallbener, lårbenet och ryggraden bör vara och sedan går man på det. I de allra flesta fall stämmer det, men givetvis och som med allt annat, så är det alltid någon som "faller mellan stolarna" och inte passar in i generaliseringen - i det normala.

Hur tänker du kring att det föds normalstora barn rätt långt ifrån BF enligt RUL?

Och att föräldrar vet när de hade både ägglossning och sex?
  • Kattflickan

Jag är också livrädd för att gå över tiden. Har läst att moderkakan normalt sett slutar fungera kring BF. Risken gör att fostret ska dö i magen ökar mycket efter 1-2 veckor efter BF.

TS: Stå på dig! Enligt en artikel jag läste är riskerna även större om barnet är liten för sin ålder.

• Naffe

Födde typ en månad efter mitt uträknade bf. Blev först framflyttad två veckor på RUL o sen gick jag över två veckor. Och jag vet att sonen inte är tillverkad på det datumet de sa eftersom jag låg på sjukhus just då nyopererad o jättesjuk. På slutet av grav mådde sonen inte bra i magen, blev igångsättning och en hemsk förlossning med dippar i hjärtljudet. Men han mår bra idag. En dr trodde att utvecklingen i magen kunde ha avstannat under de veckor jag låg på sjukhus m infektion, därav mindre än han skulle ha varit.

• BjörkW

Enligt senastr mens då hade vi bf 6/9 men på rul blev det 18/9. Sen kom ungen 27/9 märkligt nog :P

• sweetheart80

Min son va beräknad enligt mig 19/8-04 och blev flyttade på ul till den 13/8 vilket jag sa till dom att Nä. Inte en chans. Han kom 21/8-04 så jag hade rätt. En kompis till mig blev flyttad från v 20 till v16 och ändå går hon 3v över tiden. Man undrar ju när hon blev gravid. Gossen va inte så stor heller. Hon va ju mentalt gravid 7v längre typ haha

• ToveS

Oj man kan verkligen bli flyttad hur som och barnet kommer väl inte förens det är redo i i vilket fall. Men det känns som de glömmer bort mamman, man har faktiskt ett liv också. Man får ett datum som man snöar in på mer eller mindre, men när det blir så tokigt med fram och tillbaka flyttningar så blir det mest förvirrande. För min del visar det sig nu att barnet är "för stort" för att vara i den vecka jag är i enligt senaste UL, men perfekt i storlek enligt första UL.... Enligt första ul är jag beräknad 24/3, samma datum som jag hade bf med min dotter 2009. Kollar jag i papprena från när jag väntade henne så är alla mått (utom vikten) exakt som när jag väntade henne. Samma s/f mått i samma vecka osv. Men då de räknar på senaste UL 6/4 så ligger jag väldigt högt på s/f måttet.. Det är frustrerande att själv veta när jag vart gravid osv, men att det inte spelar nån roll. Även om jag skulle ha bf 24/3 nu, så kan ju barnet komma senare, det säger jag ingenting om, jag kan också gå över tiden, men jag vill för guds skull bli tagen på allvar att jag går över från 24/3 och inte senare! Men min BM verkar förstå nu eftersom hon jämför denna graviditet med min förra och ser att jag följer precis samma mönster. 

Man har ju faktiskt ett liv som man vill kunna planera hyffsat. Min man har jobb precis när jag har BF enligt första UL men tycker inte det är nån fara för han litar på andra UL, trots att han vet att jag redan var gravid när jag skulle blivit det osv (karlar). Han kan inte planera att skjuta på jobbet eller flytta bakåt eftersom vår tidsram är 3veckor! Sen är väl karlar som de är, så han verkar ju inte fatta hur frustrerande det är för min del att inte veta om jag kommer vara ensam när det är dags eller inte. För sätter det igång när han är borta så tar det ett dygn innan han kommit. Shit vad gnälligt det blev, jag vet ju att inget går att förutspå, men iallafall... :)

• Smulan 89

När min mamma väntade min syster, så trodde hon själv att bebisen skulle komma runt 15:e okt, aldrig senare än 20:e okt. Enligt rul blev bf 1:e nov. Min syster föddes 13:e okt och vägde 4150 g, så knappast född för tidigt heller. Detta är strax över 20 år sen bör kanske nämnas.

• Smulan 89
    Kattflickan skrev 2015-02-02 22:19:03 följande:

Jag är också livrädd för att gå över tiden. Har läst att moderkakan normalt sett slutar fungera kring BF. Risken gör att fostret ska dö i magen ökar mycket efter 1-2 veckor efter BF.

TS: Stå på dig! Enligt en artikel jag läste är riskerna även större om barnet är liten för sin ålder.

Oj, det har jag aldrig hört att moderakan slutar fungera vid bf. Jag har gått över och fått igångsättningar på bf+13 och bf+11. Bebisarna har mått bra i magen, men sjukhusen har ju ett "sista leveransdatum".
  • tessan27

Med första barnet blev jag flyttad 14 dagar tror jag det var men det kunde ju inte stämma alls för jag vet precis när jag blev gravid och när jag testade positivt. Nu föddes hon enligt rul i vecka 33 men enligt mig själv i vecka 35 vilket stämmer bättre med hur stor hon var när hon föddes. Nu är det så att hon alltid har varit liten så hon var väl även det i magen.

• BjörkW
    Kattflickan skrev 2015-02-02 22:19:03 följande:

I de flesta landsting har dom som regel att vi inte får gå över mer än 14 dagar efter bf för att inte riskera att livmodern slutar fungera, vilket den vid normala förhållanden inte gör det innan förlossningen kommit igång/barnet inte mår bra och då förlossningen inte kommer igång av sig själv. BF datumet är en riktlinje när barnet kommer med en radie på +2 veckor och -2 veckor. Det går alltså inte säga något "bäst före datum" på livmodern.
  • Gudinnan

Jag blev flyttad med nr 3 1 vecka fel

Men dom hade fel ..

Gjorde tul vecka 35+5 som vissede dig att han var stor 3890g så honom fick jag ut 2 v innan bf datum och med pk och han var 4150g så om jag hade gått till den datumet dom gav mig så enligt dom så skulle han vara en jätte bebbe som sin bror men liiiiiiite mindre hihi ca så där 5,600g

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Ni som blivit långt flyttade på rul