• Anonym (undrar)

Aktivitetsersättning retroaktivt?

Jo, det är så att när jag fick barn jan. 2009 så avstod jag ifrån aktivitetsersättning då jag skulle få föräldrapenning. Anledningen var att jag då trodde att jag inte kunde få båda samtidigt. Nu ska jag få barn igen, i mars, och kommer få både aktivitetsersättning och f-penning då jag har rätt till det. Nu undrar jag om jag kan få aktivitetsersättningen som jag "missade" år 2009 i efterhand? Någon som vet? Ska prata med F-kassan men vill höra här först, ifall någon vet?

• Svar på tråden Aktivitetsersättning retroaktivt?
  • Birgitta02

Nej, det kommer du garanterat INTE att få.

• Anonym (undrar)

Varför inte? Om jag ändå hade rätt till det då?

• Birgitta02
    Anonym (undrar) skrev 2015-01-29 13:51:59 följande:

Varför inte? Om jag ändå hade rätt till det då?

Du har ett eget ansvar. Om du had rätt till bostadsbidrag ex.vis men inte sökt det så får du det inte retroaktivt i ett år. Och absolut inte i fem år! Du får max tre månader retroaktivt.

Vad gäller ditt aktivitetsbidrag för 5-6 år sen, så har alltid du själv ett ansvar att ta reda på vad du har rätt till eller inte rätt till. Och regelverket är ganska hårt. Du kommer inte få retroaktivt.
  • Birgitta02

Får förklara lite ovan. När man söker bostadsbidrag så kan man få retroaktivt tre månader, under förutsättning att du även då hade rätt till bostadsbidrag. Men det gäller enbart tre månader bakåt i direkt anslutning till ditt bidragssökande.

Om du söker aktivitetsbidrag för 2009 kan jag garantera att du inte får ut en krona nu. Det finns preskribtionstider och regelverk att ta hänsyn till.

• Anonym (undrar)

Okej, tack för svar! Skadar ju dock inte att höra med dom. Jag trodde verkligen att jag inte hade rätt till både. Missuppfattade totalt men nu vet jag ju att jag kan få både och.

• Anonym (FK)
    Anonym (undrar) skrev 2015-01-29 17:02:28 följande:

Okej, tack för svar! Skadar ju dock inte att höra med dom. Jag trodde verkligen att jag inte hade rätt till både. Missuppfattade totalt men nu vet jag ju att jag kan få både och.

Nej, et skadar kanske inte att fråga men är helt meningslöst. Naturligtvis kan man inte söka något retroaktivt som man skulle sökt för 5 år sedan.

Att man inte trodde att man hade rätt till någon ersättning är varken orsak eller skäl då man har eget ansvar att ta reda på vad man har rätt till. Informationen finns tillgänglig på Försäkringskassans hemsida och det är upp till var och en att tillgodogöra sig den.

Det måste du väl ändå förstå att man inte kan komma och söka något som man hade rätt till för 5 år sedan?
Svar på tråden Aktivitetsersättning retroaktivt?