• Bubblan06

Växter till söderfönster?

Har stora fönster mot söder och får in väldigt mycket solljus. Problemet är att det inte finns några växter som överlever speciellt länge. Har ni några tips på gröna växter som trivs i mycket solljus?

• Svar på tråden Växter till söderfönster?
  • Storm07

Kaktusar och suckulenter (stavas det så?) funkar bra i mina söderfönster, allt annat dör i det varma fönstret.

• Bubblan06

Så, de växterna är mitt sista hopp alltså?
    Finns inga andra, gröna växter som tål starkt solljus?

• VeraCB

Jag har fredskalla i mitt söderfönster, har gått bra i flera år nu, men på sommaren brukar jag låta persiennen vara nere de soligaste timmarne, bladen blir brända annars.
    Och javisstja ! Flasklilja !

• Mamali
    Paradisträd har jag i mina söderfönster. Funkar utmärkt Glad!
    / Skruntan
  • skvattram

Det finns ju massor av roliga fetbladsväxter som kräver söderfönster! Alla växter som har tjocka blad brukar gå bra. Papegojblomma är en lite sällsynt men fin växt också.

• Videmamma

Tomater på sommarhalvåret är toppen i mina söderfönster. Måste vattnas förståss men ett helt toppen växthus.

• Rigmor Mortis

Rosengeranium! I min förra lägenhet blev det 37 grader varmt inne i rummet, då stod rosengeranierna mitt i solgasset mellan rutan och persiennen och bara mådde prima!

• mejram

Min mamma har ett enormt söderfönster som är helt belamrat med orkidéer. De blommar med hundratals blommor och kommer igen år efter år. Jag vet att hon brukar dra för en tunn linnegardin på somrarna när solen bränner som mest, men annars gör hon inget speciellt åt växterna.

Bouganvillea älskar också sol och är såååååå fin när den blommar.

• Rosa blomman

Jag har fyra stora söder fönster och där har jag gullranka och hjärtan på tråd! Det funkar jätte bra.

Svar på tråden Växter till söderfönster?