• Anonym (Snurrigt)

Jag förstår inte =/

Många frågor från en som är ny i detta..

Jag har varit anställd på 100% i över 2 år på mitt arbete. Har dock sedan 1okt varit sjukskriven först på 50% och nu 100% och kommer så vara fram till 9/2 då jag går in i v.38 och min läkare säger att jag ska ansöka om FP från och med då.

Problemet är nu att vi hade möjlighet att välja om sysselsättningsgrad från i med 1 jan och jag tänkte då att jag vill gå ner till 75% för att barnet sen ska slippa allt för långa dagar på dagis. Jag tänkte dock inte på att jag kommer vara hemma hela detta året så jag hade eg inte behövt ändra min sysselsättning förens efter nästa årsskifte och hade därför kunnat haft kvar min anställning på 100%. Jag undrar nu: gör detta misstaget att jag kommer gå miste om ersättning i min FP helt i onödan? Jag har bett om att få ändra tillbaka till 100% men detta kommer ta minst ett par månader innan det går igenom enligt min arbetsgivare.
    Jag hade nämligen för mig att ni kollar på förra årets totala inkomst och grundar FP på detta, vad stämmer egentligen?

Undrar även hur man ska kunna ansöka om FP på er hemsida innan barnet är fött och man inte vet personnumret?

Om jag ansöker om FP från v.38 och ca ett år framöver, kan jag då ändra detta när som helst om jag skulle vilja eller behöva?
    Går det även att ändra mellan sgi och lägstanivå hur som helst?

• Svar på tråden Jag förstår inte =/
  • Försäkringskassan

Hej!

Din föräldrapenning beräknas på din s.k. sjukpenninggrundande inkomst (SGI) SGI:n räknas på det du faktiskt har arbetat och fått i inkomst. Det spelar alltså ingen roll om du ändrar tjänstgöringsgrad på pappret när du ändå är helt sjukskriven och sedan helt föräldraledig. Det du behöver tänka på är att ta ut föräldrapenning med 5 dagar i veckan fram till barnets födelse för att skydda din SGI mellan sjukskrivningen gått ut och barnet föds.

I och med att du skickat in ditt graviditetsintyg som du ska ha fått från barnmorskan vid ultraljud har Försäkringskassan skapat ett ärende om föräldrapenning. Det står då på ?mina sidor? barnets beräknade förlossningsdatum och fyra 0:or (alltså 20150209-0000). Utifrån det kan du ansöka om föräldrapenning innan barnet är fött. När barnet väl föds kommer det rätta personnumret in automatiskt.

Ja, det går bra att ändra sin ansökan efterhand. Man kan inte ändra det som redan har blivit utbetalt, men det som ännu inte betalats ut går bra att ändra. Man Behöver göra ändingen senast den 15e i månaden för det som gäller fram till den 20e i samma månad. Alltså om du t.ex. vill ändra något som gäller före 20 april ska du göra den ändringen senast den 15 april.

Hälsningar

Bushra, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!
    Missade svara på frågan om sjukpenningnivådagar och lägstanivådagar...
    Ja, efter att 180 sjukpenningnivådagar tagits ut på barnet kan man börja ta ut lägstanivådagar och det går då bra att blanda dagar på de olika nivåerna som man vill.

Hälsningar
    Bushra, handläggare

Svar på tråden Jag förstår inte =/