• Anonym (Sjuk)

    Får jag procent på ob om jag är sjuk då?

    Hej, jag har varit sjuk i 2 veckor nu och kommer förmodligen bli fortsatt sjukskriven. Då blir det väl hos försäkringskassa?

    Men hur betalar dom ut när jag jobbar kväll o cv helg? Mister ju massa ob och har så lite fasta timmar så det är det som räddar min inkomst

  • Svar på tråden Får jag procent på ob om jag är sjuk då?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Din arbetsgivare betalar ut sjuklön till dig för de första 14 dagarna som du är sjuk. Den första dagen är karensdag och då får du ingen ersättning.

    Är du fortfarande sjuk efter 14 dagar sjukanmäler din arbetsgivare dig till Försäkringskassan. Med din mobila bank-id kan du fylla i blanketten på vår hemsida under Mina sidor. Kom ihåg att skicka in läkarintyget till oss i original.

    Här kan svaren endast vara generella. Vad du får i sjukpenning grundar sig på din beräknade arbetsinkomst. Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som: beräknas pågå under minst sex månader eller är årligen återkommande.

    Under 2014 är den högsta sjukpenninggrundande inkomsten 333 750 kronor. Ersättningsnivån ligger på 80 procent. Men innan ersättningen beräknas multipliceras den sjukpenninggrundande inkomsten med 0,97. Ersättning blir alltså något lägre än 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten.

    Här finns mer information om sjukpenninggrundande inkomst (SGI)
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/517f29a9-c8a5-453f-8c59-0eab5a32e9bc/4080-A-sjukpenninggrundande-inkomst-anstalld.pdf

    Hälsningar
    Pia, handläggare

Svar på tråden Får jag procent på ob om jag är sjuk då?