• Anonym (Fogen)

    1/4 sjukskrivning. Vad behöver jag göra?

    hejsan

    Jag var hos läkaren på mvc och blev sjukskriven 1/4 av min tjänst pga foglossning. Läkaren skickade iväg intyg till er direkt och jag skickade läkarintyget till min arbetsgivare.

    Läkaren sa att jag inte behöver göra något mer än det jag har gjort, men som den kontrollmänniska jag är undrar jag om det stämmer?

    Vad händer nu? Betalr min ag ut sjuklönen eller ni? Måste jag kontakta er med någon info?

    Någon har sagt, och jag har läst att ag ska sjukanmäla mig till er efter 14 dagar. Gäller det även vid 1/4 sjukskrivning?

    Vad händer efter det i så fall?

    Tacksam för svar.

    Trevlig helg.

  • Svar på tråden 1/4 sjukskrivning. Vad behöver jag göra?
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Om man är anställd så är det arbetsgivaren som betalar ut sjuklön för de första 14 dagarna man är sjuk. Den första dagen är karensdag och den dagen får man ingen ersättning för.


    Om man fortfarande är sjuk efter 14 dagar, så sjukanmäler arbetsgivaren till Försäkringskassan. Därefter ansöker man själv om sjukpenning från Försäkringskassan. Den som har e-legitimation kan fylla i blanketten direkt på Mina sidor på forsakringskassan.se. Där går det också att se om ens arbetsgivare gjort sjukanmälan ännu.


    Försäkringskassan behöver ett läkarintyg med uppgifter om sjukdomen eller skadan. I de flesta landsting skickar läkaren in intygen elektroniskt direkt till Försäkringskassan. Om man har fått sitt läkarintyg på papper så skickar man in originalet till Försäkringskassan.


    Om man blir sjuk när man är föräldraledig, arbetslös, egen företagare eller studerande med aktivitetsstöd eller har en arbetsgivare som inte betalar sjuklön så ska man själv sjukanmäla sig till Försäkringskassan. Det är viktigt att göra det den första dagen. Anmälan kan göras direkt på forsakringskassan.se.


    Om man inte har haft något ärende hos Försäkringskassan under det senaste året behöver vi uppdatera inkomstuppgifterna. Det är därför bra att skicka in något som bekräftar inkomsten, t.ex. ett lönebesked eller intyg från arbetsgivaren.


    Läs mer om vad som händer på vår hemsida när man blir sjuk och följ processen steg för steg.

    Hälsningar
    Sune, handläggare

Svar på tråden 1/4 sjukskrivning. Vad behöver jag göra?