• Längtar2015

Hur lång tid tog det för er att bli gravid efter att slutat med Nuvaring?

Som rubriken lyder; Hur lång tid tog det för er att bli gravid efter att slutat med Nuvaring?

Jag tog ut min sista ring i november och är alltså inne på försöksmånad tre. Har äl igen den 11 jan. Håller såklart tummarna att det ska gå vägen denna månaden!

Min cykel har varit oregelbunden de två månader som gått. Någon mer som haft det?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att bli gravid efter att slutat med Nuvaring?
  • fannybk

Vi körde med kondom första månaden så jag skulle få en mens utan påverkan av ringen. Den cykeln blev 30 dagar istället för 28 som den var med ringen. Efter det slutade vi med kondom också och då gick det direkt. Håller tummarna för er! Lycka till!

• Längtar2015
    fannybk skrev 2015-01-31 13:46:06 följande:

Vi körde med kondom första månaden så jag skulle få en mens utan påverkan av ringen. Den cykeln blev 30 dagar istället för 28 som den var med ringen. Efter det slutade vi med kondom också och då gick det direkt. Håller tummarna för er! Lycka till!

Tack för svar! Nu blev jag hoppfull! Läst så mycket om att hormonet sitter kvar. Vad roligt för er! Grattis! Hur långt gången är du?
  • fannybk
    Längtar2015 skrev 2015-01-31 15:01:13 följande:

Tack för svar! Nu blev jag hoppfull! Läst så mycket om att hormonet sitter kvar. Vad roligt för er! Grattis! Hur långt gången är du?

Det är väl iofs väldigt individuellt. Jag använde äl-test också för att vara säker på att ägglossningen hade kommit igång. Vi hade sex ungefär varannan dag ändå men ändå skönt att ha lite koll. Vår son är 1,5 år nu så vi har tänkt försöka få till ett syskon i år. Ska sluta med ringarna om några månader är det tänkt. Vi kommer nog göra på samma sätt igen med kondom och sen äl-test och hoppas vi har samma tur igen!
  • Längtar2015
    fannybk skrev 2015-01-31 16:23:51 följande:
    Det är väl iofs väldigt individuellt. Jag använde äl-test också för att vara säker på att ägglossningen hade kommit igång. Vi hade sex ungefär varannan dag ändå men ändå skönt att ha lite koll. Vår son är 1,5 år nu så vi har tänkt försöka få till ett syskon i år. Ska sluta med ringarna om några månader är det tänkt. Vi kommer nog göra på samma sätt igen med kondom och sen äl-test och hoppas vi har samma tur igen!
    Det tror jag absolut det är! Men skönt att höra att någon lyckats direkt! Jag har köpt äl test till denna månaden. Enligt kalendern har jag äl den 11/2. Tänkte börja testa redan den 6/2 så att jag inte råkar missa det. Vet du hur det funkar? Om jag får lika tydliga streck, betyder det att äl sker samma dag eller är det ett tecken för att det är på gång?

Roligt med ett syskon!

För min del är det först :)
  • NenaShebelle

Jag tog ut p-ringen den 3/7-14 (använt preventivmedel i drygt 10 år), den 28/8 plussade jag och var då i v6 om jag inte minns fel. Jag hann aldrig få någon mens, så det tog sig vid första tillfället. Är nu i v28

• Es87

För oss tog det sig några månader efter uttag. Men vi försökte inte heller de första månaderna. Andra gången tog det sig direkt.

knubis.vimedbarn.se

• Längtar2015
    NenaShebelle skrev 2015-01-31 19:08:19 följande:

Jag tog ut p-ringen den 3/7-14 (använt preventivmedel i drygt 10 år), den 28/8 plussade jag och var då i v6 om jag inte minns fel. Jag hann aldrig få någon mens, så det tog sig vid första tillfället. Är nu i v28 smile1.gif

Grattis! Vad roligt att höra! Jag va rädd att hormonet skulle sitta kvar i kroppen efter att man tagit ut den. Är som sagt på försök 3. Jag vet att det inte är speciellt länge men blir ändå ledsen varje gång mensen dyker upp. Körde ni med äl tester?
  • Längtar2015
    Es87 skrev 2015-01-31 19:39:46 följande:

För oss tog det sig några månader efter uttag. Men vi försökte inte heller de första månaderna. Andra gången tog det sig direkt.

knubis.vimedbarn.se

Grattis! Vad roligt att höra! Hur långt gången är du? Jag va rädd att hormonet skulle sitta kvar i kroppen efter att man tagit ut ringen. Körde ni med äl tester när ni försökte?
  • fannybk
    Längtar2015 skrev 2015-01-31 18:58:26 följande:

Det tror jag absolut det är! Men skönt att höra att någon lyckats direkt! Jag har köpt äl test till denna månaden. Enligt kalendern har jag äl den 11/2. Tänkte börja testa redan den 6/2 så att jag inte råkar missa det. Vet du hur det funkar? Om jag får lika tydliga streck, betyder det att äl sker samma dag eller är det ett tecken för att det är på gång?

Roligt med ett syskon!

För min del är det först :)

Ja gör det. Jag testade nog långt innan förväntad ägglossning för jag var rädd att missa den. :) Jag tog ett test på morgonen och ett på kvällen, alltid samma tider. Sen kunde jag se en stegring tills strecken var lika starka innan det gick neråt igen. Testen visar att ägglossningen är på gång (tror det är inom typ två dygn) men kan inte visa att man faktiskt har ägglossning. Av olika anledningar kan kroppen ändra sig så att ägget aldrig lossnar. Eftersom spermierna kan överleva flera dagar i kvinnan medan ägget bara är mottagligt en dag är det större chans att bli gravid om man har sex precis innan ägglossningen än efter. Men som sagt, man brukar ju säga att om man har sex typ varannan dag borde man pricka ägglossningen även om det inte blir nåt varje gång. Hoppas det tar sig den här gången!
  • Längtar2015
    fannybk skrev 2015-01-31 21:09:58 följande:
    Ja gör det. Jag testade nog långt innan förväntad ägglossning för jag var rädd att missa den. :) Jag tog ett test på morgonen och ett på kvällen, alltid samma tider. Sen kunde jag se en stegring tills strecken var lika starka innan det gick neråt igen. Testen visar att ägglossningen är på gång (tror det är inom typ två dygn) men kan inte visa att man faktiskt har ägglossning. Av olika anledningar kan kroppen ändra sig så att ägget aldrig lossnar. Eftersom spermierna kan överleva flera dagar i kvinnan medan ägget bara är mottagligt en dag är det större chans att bli gravid om man har sex precis innan ägglossningen än efter. Men som sagt, man brukar ju säga att om man har sex typ varannan dag borde man pricka ägglossningen även om det inte blir nåt varje gång. Hoppas det tar sig den här gången!
    Tack! :) och tack för utförligt svar! Några dagar kvar tills det är dags att börja testa. Håller tummarna!
  • NenaShebelle
    Längtar2015 skrev 2015-01-31 20:28:12 följande:

Grattis! Vad roligt att höra! Hur långt gången är du? Jag va rädd att hormonet skulle sitta kvar i kroppen efter att man tagit ut ringen. Körde ni med äl tester när ni försökte?

Nej vi hade inställningen att blev det så blev det. Men kände rätt tydligt när jag hade ägglossning (enl beräkning av bm så stämmer det). Har aldrig vad jag kan minnas haft ägglossning i mitt lov tidigare då jag använt p-medel hela tiden. Sådant som gör att man inte har ägglossning. Var väl en väldig lyckträff och vi är tacksamma, var inställda på att det skulle ta tid.
  • Längtar2015
    NenaShebelle skrev 2015-02-01 11:35:59 följande:
    Nej vi hade inställningen att blev det så blev det. Men kände rätt tydligt när jag hade ägglossning (enl beräkning av bm så stämmer det). Har aldrig vad jag kan minnas haft ägglossning i mitt lov tidigare då jag använt p-medel hela tiden. Sådant som gör att man inte har ägglossning. Var väl en väldig lyckträff och vi är tacksamma, var inställda på att det skulle ta tid.
    Det är väl det optimala! Grattis till er!
  • NenaShebelle
    Längtar2015 skrev 2015-02-01 12:04:28 följande:

Det är väl det optimala! Grattis till er!

Tack så mycket Jag håller tummarna för er!!
  • Es87

Tack! Vi använde oss inte av någonting faktiskt. Hade lite koll genom min "mensapp". Är gravid med tredje nu i v 27 men använde inte något preventivmedel efter nr två då jag ville gå ner alla extra kilon, de det vi ju hur det gick ;)

Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att bli gravid efter att slutat med Nuvaring?