• Anonym (Lillan)

    Så himla trött på tiggarna, blev förbannad på en tiggare igår

    Jag var och storhandlade igår, ville bara handla i lugn och ro. Men när jag har handlat klart och går med kundvagnen till min bil och börjar ställa i matkassarna så dyker en tiggare upp. Innan har de bara suttit utanför entrén men nu var det flera tiggare som gick omkring på parkeringen. 

    Jag är upptagen med att ställa in matkassarna i bilen då en tiggare kommer fram till mig och säger nåt, uppfattar inte vad han säger. Men han ställer sig precis jämte mig vid min bil. Eftersom jag är kort, smal och ser beskedlig ut så tror han väl att jag är harmlös. Men jag tycker situationen är så obehaglig så jag gestikulera med händerna att han ska hålla avstånd. Blir så förbannad så jag säger åt honom att dra åt helvete. Det är inte ofta jag blir förbannad, är oftast lugn. 

    Troligtvis fattade han inte svenska men han går snabbt iväg. Nu när tiggarna börjat komma fram till en så känner jag obehag inför nästa gång jag måste handla. De är vid varje affär i staden där jag bor. Ska jag behöva ha med min sambo eller vår schäfer för att känna mig trygg när jag handlar.

    Jag kanske överdrev men jag litar inte på främmande människor. Jag är introvert och vill bara vara ifred och få handla i lugn och ro. 

  • Svar på tråden Så himla trött på tiggarna, blev förbannad på en tiggare igår
  • radwanska

    Okej.

    Nja, tror inte du behöver ha med sambon eller hunden. Du körde ju iväg honom med råge på egen hand. Det blir nog han som aldrig känner sig trygg på den parkeringen igen. ;)

  • Anonym (Göran Persson)

    Här kommer en feministisk vinklad video om tiggarkvinnor: 



  • Anonym (Lillan)
    radwanska skrev 2015-01-31 14:12:30 följande:

    Okej.

    Nja, tror inte du behöver ha med sambon eller hunden. Du körde ju iväg honom med råge på egen hand. Det blir nog han som aldrig känner sig trygg på den parkeringen igen. ;)


    Ja honom körde jag iväg men det är ett helt gäng med tiggare. Så risken är att nån av de andra tiggarna kommer fram till mig nån gång. 
    Vill inte ha med hunden när jag handlar men han skulle skrämma skiten ur tiggarna för han kan låta som ett monster fast han är jättesnäll. 
  • Anonym (trött på fördomar)
    Anonym (Göran Persson) skrev 2015-01-31 14:14:38 följande:

    Här kommer en feministisk vinklad video om tiggarkvinnor: 


    *suck*

    Jag vet inte om din oempati och bitterhet mot andra människor, oavsett om det är riktat mot kyrkan, tiggare eller feminster, beror på dålig uppväxt eller om du bara är allmänt småsur för att du inte får ligga.


  • Anonym (trött på fördomar)
    Anonym (Lillan) skrev 2015-01-31 14:07:26 följande:

    Jag var och storhandlade igår, ville bara handla i lugn och ro. Men när jag har handlat klart och går med kundvagnen till min bil och börjar ställa i matkassarna så dyker en tiggare upp. Innan har de bara suttit utanför entrén men nu var det flera tiggare som gick omkring på parkeringen. 

    Jag är upptagen med att ställa in matkassarna i bilen då en tiggare kommer fram till mig och säger nåt, uppfattar inte vad han säger. Men han ställer sig precis jämte mig vid min bil. Eftersom jag är kort, smal och ser beskedlig ut så tror han väl att jag är harmlös. Men jag tycker situationen är så obehaglig så jag gestikulera med händerna att han ska hålla avstånd. Blir så förbannad så jag säger åt honom att dra åt helvete. Det är inte ofta jag blir förbannad, är oftast lugn. 

    Troligtvis fattade han inte svenska men han går snabbt iväg. Nu när tiggarna börjat komma fram till en så känner jag obehag inför nästa gång jag måste handla. De är vid varje affär i staden där jag bor. Ska jag behöva ha med min sambo eller vår schäfer för att känna mig trygg när jag handlar.

    Jag kanske överdrev men jag litar inte på främmande människor. Jag är introvert och vill bara vara ifred och få handla i lugn och ro. 


    Ts oftast räcker det med ett bestämt nej och/eller att ignorera påträngande människor så tröttnar dom. Lite som med fulla svenskar en lördagskväll på stan som ska låna en cigg eller skränar något annat.
    Hur är det när du är ute bland fulla svenskar känner du dig midnre hotad då? gapar och skriker du om en full svensk frågar om du har en ciggarett över?

    Ditt eget beteende skulle i många fall uppfattas som mer obehagligt av omgivningen då man oftast inte gillar folk som skriker och beter sig obehärskat vare sig det är en svensk eller tiggare som gör det.
  • Anonym (grrrr)

    Förstår dig, dom har blivit efterhängsna....när dom inte får pengar när dom sitter ner så jagar dom folk istället. Helt desperata ju!!

    Jag stör mig på att varje gång jag går förbi en tiggare så hör jag "hej hej, tack så myckeeet". Vadå hej? Jag känner inte dig och vad tackar du för när du inte fått något av mig???!!!

  • Anonym (Göran Persson)
    Anonym (trött på fördomar) skrev 2015-01-31 17:02:45 följande:
    *suck*

    Jag vet inte om din oempati och bitterhet mot andra människor, oavsett om det är riktat mot kyrkan, tiggare eller feminster, beror på dålig uppväxt eller om du bara är allmänt småsur för att du inte får ligga.
    Haha nä det mest bara ett konstaterande eftersom så få kvinnor tigger. 

    Men det skulle ju synka ihop med parellellen till jungru maria där i videon. 
  • Anonym (Fröken Fredriksson)

    De har bytt taktik där jag bor, förr satt de bara vid affärerna, men nu har de börjat gå emot en och springa vid sidan om en och tjatar Bra, bra, tack, tack, please, please. De har ändrat klädsel till och med. Förr hade de jeans, tjocka jackor och mössor men nu ser tjejerna ut som utklädda påskkärringar med huckle, förkläden och långa vida kjolar. Det hjälps inte. De får inga pengar av mig men jag har hört att de ska få börja sälja tidningar om de vill, en variant av tidningar som hemlösa säljer, och jag kan tänka mig att köpa av dem då. Men att bara ge pengar leder ingenstans. Norge har insett problemet och lösningen med förbud.

  • Anonym (Lillan)
    Anonym (trött på fördomar) skrev 2015-01-31 17:09:38 följande:
    Ts oftast räcker det med ett bestämt nej och/eller att ignorera påträngande människor så tröttnar dom. Lite som med fulla svenskar en lördagskväll på stan som ska låna en cigg eller skränar något annat.
    Hur är det när du är ute bland fulla svenskar känner du dig midnre hotad då? gapar och skriker du om en full svensk frågar om du har en ciggarett över?

    Ditt eget beteende skulle i många fall uppfattas som mer obehagligt av omgivningen då man oftast inte gillar folk som skriker och beter sig obehärskat vare sig det är en svensk eller tiggare som gör det.


    Det är inte så lätt att ignorera en person som kommer för nära en när man är upptagen med att ställa in matkassarna i bilen. 
    Jag är aldrig ute bland fulla människor överhuvudtaget. Jag skrek inte åt tiggaren, hade normalt tonfall. Jag är väldigt tystlåten och blyg och är en behärskad person.
    Oavsett om det är en svensk eller tiggare så gillar jag inte när folk kommer för nära, reagerade som jag gjorde för jag kände mig trängd. 
  • Anonym (trött på fördomar)
    Anonym (Göran Persson) skrev 2015-01-31 17:22:46 följande:
    Haha nä det mest bara ett konstaterande eftersom så få kvinnor tigger. 

    Men det skulle ju synka ihop med parellellen till jungru maria där i videon. 
    Få kvinnor som tigger? Tycker det är fler kvinnor ibland som är sittande i timmar utanför affärer osv, männen synns oftare kortare stunder. (sen är ju paraleller mellan tiggarkvinnor och maria helt vansinnigt i sig det kan jag hålla med om..)

    Jag kan erkänna att jag ibland blir irriterad på tiggare också, men då mot den personen som individ inte tiggare som grupp. lite som med svenskar vissa beter sig dåligt men de flesta inte.
    De flesta är harmlösa och sitter bara och man hör lite tiggande ord och då är det upp till var och en om dom vill ge eller inte, gränslösa människor oavsett om det är en tiggare eller en svensk ogillar jag starkt däremot.

    Tex idag under snö och rusk satt en kvinna ute i flera timmar, det är svårt att bli förbannad på en människa i den situationen, men en person som demonstrativt pratade framför tiggaren med sin kopmis om hur skönt det ska bli att sätta sig i sin varma bil och sen åka hem till sitt varma hus och äta och dricka gott för att sen somna i sin varma säng.. nä såna människor kräks man på och man önskar deras värmesystem pajar så att dom både får frysa och hosta ut med pengar, det plus en ömmande hemmorrojd som gör bilresan hem smärtsam.
Svar på tråden Så himla trött på tiggarna, blev förbannad på en tiggare igår