• jag124

Är det olagligt?

Hej! Jag ska utomlands och behöver därför tjäna pengar. Har länge funderat över ett sätt att tjäna lite pengar på, men är osäker då jag inte vet om det är lagligt eller inte. Eftersom att jag är en student så får jag många studenterbjudande. Nu får man mellan 1000-1500 kr rabatt på mobiler. Tänkte att isf någon vill ha en mobil så kan jag hjälpa de med att beställa en och ta extra betalt till mig själv (200- 500 kr tänkte jag). Är detta olagligt? Någon som vet?

• Svar på tråden Är det olagligt?
  • Anonym (En jak)

Låter som ett otroligt dumt sätt att tjäna pengar. Dessutom vill iaf jak ha kvitton o grejer när jak köper beg mobil.

• jag124
    Anonym (En jak) skrev 2015-01-31 18:17:20 följande:

Låter som ett otroligt dumt sätt att tjäna pengar. Dessutom vill iaf jak ha kvitton o grejer när jak köper beg mobil.

Hm.. är 16 år, kan inte arbeta på vardagarna och  det är svårt att hitta jobb. Känns segt att dela ut tidningar  och sånt. Mobilerna som kunderna köper kommer såklart att vara helt nya i en oöppnad förpackning. 

Detta känns faktiskt som en ganska så korkat idé nu när jag tänker efter. Fungerar endast bra om jag säljer till  ngn bekant då båda litar på varandra. Kvittot kmr såklart köparen att behålla så att han kan använda sig av garantin.
  • Iarwain

Det olagliga kommer in skattemässigt.
    Om detta görs i affärssyfte så är detta en rörelse och skall skattas därefter.

Sedan tror jag inte riktigt på detta som affärsidé, men det är en annan fråga.

• Anonym (Mammon)

Tycker inte att din idé är så dum egentligen - själva upplägget kallas arbitrage och går ut på att man utnyttjar prisskillnader mellan olika marknader (som delats upp genom prisdiskriminering av tredje graden). 

Du får ju fundera över skattemässiga konsekvenser förstås (du kommer ju att göra en beskattningsbar vinst), men annars finns det inget olagligt med att köpa och sälja produkter.

Men det kan finnas en risk att köparen vänder sig till dig om något inte fungerar. Därför kan det behövas ett avtal som friskriver dig från ansvar eftersom det kan handla om relativt stora belopp (telefoner och datorer kostar ju en del).

Om du inte har tänkt igenom upplägget ur dessa aspekter kanske det är riskabelt att säja till okända, som du själv säger. Däremot går det ju bra om du har släkt och vänner som du kan sälja till.

Svar på tråden Är det olagligt?