• Anonym (funderar)

Hur är det att vara socionom?

Jag har mer och mer funderat på att läsa till socionom. Hur tycker ni som är socionomer att det är? Såg att utbildningen är 3,5 år. Hur är utbildningen? Är den tuff eller kan man arbeta samtidigt? Tycker ni att utbildningen förberedde er för för de arbetsuppgifter ni gör idag? Trivs ni med ert jobb. Vad jobbar ni med? (jag valde att skriva i känsliga rummet för att ni ska kunna svara anonymt) Hur ser arbetsmarknaden ut? 

Finns det några för- resp nackdelar med att vara lite äldre 30+ när man börjar på utbildningen. Jag har jobbat flera år som undersköterska på både sjukhus och i kommunen så jag är van vid att möta människor i behov av hjälp.

Egentligen sitter jag och väger mellan socionom eller sjuksköterska. 

• Svar på tråden Hur är det att vara socionom?
  • Anonym (jobbarpåsoc)

Hej!

Jag är utbildad socionom och har jobbat i ett år. Jag jobbar på Försörjningsstöd och trivs på arbetsplatsen med kollegor, men själva jobbet är väldigt krävande och jag känner att jag offrar min egen hälsa. Jag orkar knappt träna längre eller träffa vänner efter jobbet. 

Det är ett väldigt utvecklande jobb och man har aldrig tråkigt. Problemet är just att man aldrig har en lugn stund utan det krävs att man är väldigt effektiv. Är man perfektionist samtidigt som jag är blir det väldigt svårt att känna att man gör ett bra jobb. 

Jag tycker om arbetsuppgifterna men arbetsbelastningen gör att det som hade varit kul och intressant blir tungt..

Jag hade gärna jobbat länge inom yrket då jag tycker att jag passar för det, men jag tror tyvärr att det finns en gräns för hur mycket jag orkar med. Det är trist att det ska vara så. Ett otroligt viktigt jobb!

• PetGu