• Anonym (argstorebror)

    Psyksjuk lillasyster

    Hejsan, ja vart ska man börja? Jo, för några år sedan, kommer inte ihåg exakt när, så började min lillasyster utveckla denna vana att hon skulle städa,diska och laga mat i hemmet. Det var bra till en början, så slapp mor göra så mycket. Men sedan gick det över till timmar ut och timmar in med städande,städande och återigen städande. Då började vi bli oroliga. Nu har det gått så långt att hon städar i flera timmar varje dag, ibland innan hon går till skolan så går hon runt med damsugaren och väcker alla i huset, sedan så tar hon samma yta med damsugaren och damsuger säkert samma yta 5-6 gånger. Hon har också börjat gömma saker som hon vill ha för sig själv, säg t.e.x att vi har köpt ett knäckebröd, som alla gillar, då gömmer hon det så att ingen hittar det och säger att det är slut. Jag har sätt henne flertalet gånger peka finger åt min mor, bakom hennes rygg, hon dikterar, och behandlar min mamma som skit. Ibland om man säger till det, känns det som att man måste sova med låst dörr på natten, så man inte blir knivskuren.Detta har alltså gått över till en psykisk sjukdom av någon sort eller en väldigt kraftig och farligt fall av OCD,verkar det som. Vid det här laget känns det som det enda man skulle kunna göra är att skicka henne till behandlingshem. Någon som haft samma erfarenhet med en familjemedlem eller har några tips?

  • Svar på tråden Psyksjuk lillasyster
  • Anonym (argstorebror)
    Anonym (AA) skrev 2015-01-31 21:47:34 följande:

    Vill hon själv ha någon hjälp?


    Verkar inte som det, då hon blir arg så fort man tar upp det med henne...
  • Anonym (argstorebror)

    Det blir liksom en hotfull atmosfär runt henne, och när man är nära henne, känns det bara som att hon vill ta upp en kniv och sticka den i ryggen på oss. Detta har blivit väldigt läskigt och det blir bara värre och värre.

  • Anonym (Hm)

    Hur gammal är hon? Är hon under 18 så bör din mamma ringa bup omgående

  • Anonym (argstorebror)
    Anonym (Hm) skrev 2015-01-31 21:54:46 följande:

    Hur gammal är hon? Är hon under 18 så bör din mamma ringa bup omgående


    Hon är 15, visst tonåringar kan ju vara lite krångliga, men detta  har gått överstyr för länge sedan, och mamma göra saker åt det, men väldigt långsamt. Vad är "bup" om jag får fråga?
  • Anonym (AA)

    Bup är barn och ungdomspsykiatrin. Om din syster vägrar gå dit kan ni komma själva och få tips på hur ni kan hantera din syster.

  • Anonym (argstorebror)

    Ja jag har skrivit detta till dem nu i alla fall, sen ska jag se vart det finns mottagningar. Hoppas på det bästa :)

Svar på tråden Psyksjuk lillasyster