• willenator

Nationella prov på gymnasiet

Hej, läser ekonomiprogrammet första året på gymnasiet och snart ska det komma nationella prov, känns det som. 
    Undrar vilket datum nationella proven är och i vilka ämnen måste man genomföra prov. En sak till jag undrar är: om man har bra betyg som B svenska, C i matte och B i engelska som man har fått under höst-och vårtermin och när man gör nationella provet i respektive ämnen och man får E eller D i varenda ämnen. Får man då E och D som slutbetyg eller B och C som hade från början.
    Tack i förhand!

• Svar på tråden Nationella prov på gymnasiet
  • lilly

www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov/provdatum/gymnasieskola/provdatum-1.163274

Där är alla provdatum. Jag har hört undef lin skolgång att nationella bara kan höja betyg, inte sänka men som tuf är kontrollerade jag detta innan jag postar. Nationella kan både höja och sänka betyget du har nu. Jag tror att nationella prövar slumpvisa saker inom ämnet, därför är det svårt att veta exakt vad man ska träna på. På skolverkets hemsida står det att om resultatet avviker från hur eleven brukar prestera får läraren göra en bedömning om vad som mest matchar kunskapsnivån. Av erfarenhet brukar nationella höja betyget om du innan ligger på C och får A på nationella men har du fått B på alla prov och precis når upp till E på nationella får läraren göra en bedömning av vad du faktiskt kan. Alla kan ha en dålig dag. Sluligen, nationella väger tungt men det är inte allt. Det finns mer att läsa om bedömningen på skolverkets hemsida, lycka till!

Svar på tråden Nationella prov på gymnasiet